اخذ اقامت دائم کانادا

کاربران بسیاری هر روزه در مورد روش های اخذ اقامت کانادا سوال می کنند. در این مقاله می خواهیم به تشریح انواع اقامت کانادا، کارت اقامت دائم کانادا و تمدید آن بپردازیم.

اقامت کانادا چیست؟

اقامت کانادا به این معنی است که فرد اجازه ورود به خاک کشور کانادا از طریق یکی از مسیر های هوایی، آبی و خاکی را دارد و می تواند در مدت زمان مشخص شده در این کشور حضور داشته باشد.

اقامت کانادا مفهوم مشابهی با ویزای کانادا دارد و به دو دسته تقسیم می شود.

  • اقامت موقت کانادا
  • اقامت دائم کانادا

در اقامت موقت، برای فرد متقاضی ویزا با عنوان و هدف مشخصی صادر می شود که در آن مدت زمان اعتبار ویزا و قابلیت خروج و ورود مجدد به خاک کانادا ذکر شده است.

اما در اقامت دائم، فرد وضعیت مهاجرتی تثبیت شده ای دارد و می تواند به دفعات از کشور خارج و به کانادا باز گردد.

توجه کنید که داشتن اقامت دائم، به منزله شهروندی کانادا و گرفتن پاسپورت کانادایی نیست. اما افراد با اقامت دائم Permanent Residency می توانند برای آزمون شهروندی کانادا درخواست بدهند.

مهاجرت کاری به کانادا

روش های اخذ اقامت موقت کانادا

کانادا ویزاهای مدت دار مختلفی برای متقضیان صادر می کند که به آنها با توجه به نوع درخواست و شرایط شان اجازه اقامت موقت در کانادا را می دهد. این ویزا ها عبارتند از:

برخی از این ویزا ها راه متقاضی مهاجرت را برای اخذ اقامت دائم کانادا هموار می کنند. اکثر برنامه های مهاجرتی کانادا برای انتخاب افراد برای دعوت به درخواست اقامت Invite to Apply for PR به سیستم امتیاز دهی اکسپرس انتری متکی هستند.

با همه روش هایی که بالا ذکر شد، کانادا به شما اجازه ورود به کشور به مدت محدود می دهد. در صورت داشتن امتیاز خوب می توانید از روش های زیر برای کسب کارت اقامت کانادا Permanent Residency اقدام کنید.

اقامت دائم کانادا

این نوع از اقامت، به این معنی است که شما ساکن رسمی کشور کانادا محسوب می شوید و تقریبا از همه حقوق اجتماعی یک شهروند کانادایی بهره مند می شوید.

شما می توانید شماره بیمه اجتماعی کانادا Social Insurance Number داشته باشید و از مزایای آن بهره مند شوید.

در سال ۲۰۱۲ در بودجه دولتی کانادا تدابیری اندیشیده شد که کارت های شماره بیمه اجتماعی از رده خارج شوند. این کارت ها فاقد ویژگی های امنیتی مدرن بوده و امکان سرقت هویت وجود داشت.

شماره بیمه اجتماعی کانادا - سین نامبر کانادا

موارد کاربرد شماره بیمه اجتماعی کانادا

افراد جهت اشتغال در کانادا به این شماره نیاز دارند. این شماره افرادی را مشخص می کند که خصوصیات زیر را دارند:

✅ از طریق شغل و سرمایه گذاری کسب درآمد می کنند.

✅ مالیات پرداخت می کنند.

✅ در برنامه های بازنشستگی شرکت می کنند.

✅ از خدمات دولتی بهره مند هستند.

بهتر است افراد هر چه زودتر برای دریافت این شماره اقدام کنند تا در هنگام نیاز بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. کارفرمایان نمی توانند به افراد فاقد شماره بیمه اجتماعی مبلغی را پرداخت کنند.

مزیت دیگر اقامت دائم این است که شما دیگر محدود به یک شهر نیستید و می توانید در هر جای کانادا کار و زندگی کنید.

تحت قانون کانادا از شما حمایت می شود و از بیمه سلامت عمومی برخوردار می شوید. همچنین می توانید برای شهروندی کانادا و اخذ پاسپورت کانادایی نیز اقدام کنید.

روش های اخذ اقامت دائم کانادا

اگر خارج از کانادا هستید می توانید با مراجعه به یک کنسولگری یا دفتر کنسولی کانادا، شرایط خود را برای مهاجرت دائمی به این کشور بسنجید.

بنا به روش انتخابی مهاجرتی، مدارکی باید ارائه دهید متفاوت هستند. شما می توانید برای بررسی برنامه مسیر مهاجرتی مناسب خود از ابزار Come Canada استفاده کنید.

در ادامه مد نظر داشته باشید که مهاجرت به کانادا پروسه ای زمان بر و هزینه بر است. شما می توانید برای بررسی روش های مختلف و هزینه های مهاجرت، مقاله های زیر را مطالعه کنید:

مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا

مدارک اخذ اقامت دائم کانادا

به طور خلاصه مدارک زیر را باید حتما با خود داشته باشید. این ها مدارک عمومی هستند، متناسب با روش مهاجرتی شما، مدارک دیگری نیز به این فهرست اضافه می شود.

  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • پر کردن و ثبت کردن فرم درخواست اقامت دائم
  • گرداخت هزینه ثبت درخواست
  • گذراندن مصاحبه حضوری در سفارت
  • اصل، کپی و ترجمه مدارک تحصیلی، مدارک کاری و گواهینامه های مرتبط
  • سرمایه اولیه کافی برای سکونت در شش ماه اول کانادا
  • نتایج آزمون زبان منطبق با Canadian Language Benchmark CLB
  • آزمون بررسی مهارت های شغلی
  • مدارک مرتبط با وضعیت پناهندگی (در صورت لزوم)

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، متناسب با روش مهاجرتی شما مدارک دیگری نیز به این مدارک افزوده می شود. به طور مثال اگر شما بخواهید از طریق کارآفرینی استان نیوبرانزویک به کانادا مهاجرت کنید، مدارک و شرایط زیر را نیز باید داشته باشید:

شرایط کارآفرینی استان نیوبرانزویک

  • داشتن ارتباطی مورد قبول با نیوبرانزویک

  • داشتن سن ٢٢ تا ۵۵ سال

  • کسب نمره حداقل ۵ در آزمون زبان انگلیسی و فرانسه که دارای مهارت های خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن است

  • داشتن حداقل ٢ سال تحصیلات دانشگاهی بعد از اتمام دبیرستان

  • داشتن دارایی مورد تایید معادل ۶۰۰ هزار دلار کانادا که ۳۰۰ هزار دلار آن بصورت خالص و بی تاثیر از بدهی و تعهد باشد.

  • داشتن حداقل ٣ سال تجربه از ۵ سال در مدیریت و مالکیت یک کسب و کار (حداقل ۳۳ درصد مالکیت)، یا داشتن تجربه ۵ سال کامل به عنوان مدیر ارشد یک کسب و کار

  • قصد اقامت دائم در نیوبرانزویک را در حین مالکیت و اداره کسب و کار داشته باشد

  • قابلیت سرمایه گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلار کانادا از سرمایه خود را برای راه اندازی کسب و کار در این ایالت داشته باشد.

  • همچنین شما باید ۱۰۰ هزار دلار به صورت حواله تعهد به سرمایه گذاری در اختیار دولت محلی قرار بدهید که این مبلغ بعد از دو سال به شما باز می گردد.

  • برنامه تجاری شما باید به تایید دولت ایالتی برسد.

  • توانایی تامین مالی زندگی خود و افراد وابسته خانواده شما برای ۲ سال بدون کمک منابع دیگر.

دریافت گواهی سوء پیشینه برای اقامت کانادا در سال ۲۰۲۱

اداره شهروندی و مهاجرت به کانادا تغییراتی را در مورد مدرک سو پیشینه (police certificate) و مدارک اکسپرس اینتری اعلام کرد. این تغییرات بیشتر مربوط به افرادی است که نامه قبولی خود (ITA – Invitation To Apply) را از اکسپرس اینتری دریافت کرده اند. در این اطلاعیه اعلام شده است که اگر تهیه نامه عدم سوء پیشینه بیش از حد معمول زمان برد، آفیسر، مدارک دال بر ارائه درخواست سوء پیشینه را به شرط ارائه مدارک کافی و توضیح در مورد علت تاخیر، مورد قبول قرار خواهد داد.

طبق توضیح اداره مهاجرت، دریافت نامه سوء پیشینه برای متقاضی در طی ۶۰ روزه بعد از قبولی یا مدارک ارائه درخواست سوءپیشینه برای کشور فعلی خود و تمام کشورهایی که متقاضی بیش از ۶ ماه در آن کشور زندگی کرده الزامی است.

دریافت سو پیشینه برای ایرانیان

اداره مهاجرت کانادا نحوه دریافت سوءپیشینه برای ایرانیان را از طرق زیر معرفی کرده است:

۱_ افرادی که در ایران زندگی می کنند:

  • انجام به صورت حضوری در مراکز پلیس ۱۰+
  • انجام به صورت آنلاین از طریق سامانه ثنا که فقط در داخل ایران قابل دسترس است.

۲_ برای افرادی که خارج از ایران زندگی می کنند:

  • مراجعه به نزدیک ترین سفارت.

۳_ برای ایرانیان ساکن کانادا:

  • مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز پلیس و دریافت اثرانگشت دیجیتال یا اثرانگشت پرینت شده با کیفیت و رزلوشون بالا و مراجعه به سامانه میخک.

لینک های مرتبط به سامانه میخک و ادامه مراحل:

http://econsulate.mfa.ir/form/description.xhtml

https://mikhak.mfa.gov.ir/form/landing.xhtml

بعد از صدور گواهی نامه، یک ماه برای ترجمه آن فرصت دارید و ترجمه فقط با مهر وزارت امور خارجه و مهر دادگستری قابل قبول و رسمی است. مهر وزارت امورخارجه بدون داشتن مهر دادگستری امکان‌پذیر نیست. پیش از این الزامی به داشتن مهر دادگستری و امورخارجه نبود.

فرم اخذ اقامت کانادا

اصل این فرم ها در سایت دولت کانادا موجود است و باید به صورت آنلاین پر شده و ارسال شود. در صورت عدم دسترسی می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر موسسه حقوقی اپلو برای درخواست فرم اقامت دائم و ارسال و پرداخت هزینه های آن مراجعت کنید.

فرم اخذ اقامت کانادا - 1

فرم اخذ اقامت کانادا - 2

این فرم سه صفحه دیگر نیز دارد.

موسسه حقوقی ایران اپلو، علاوه بر مشاوره مهاجرتی، بهترین مسیر را بر اساس وضعیت شما برای اخذ اقامت دائم کانادا ارائه می دهد. ما در هر گام از جمع آوری مدارک تا اخذ ویزا همراه شما هستیم.

                                                   دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا 

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرانه شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام
    من از طريق همسر سيتيزن اپرو pr را گرفتم و ويزاي مهاجرتي را هم در پاسپورتم تحويل گرفتم ولي به دلايلي من نميتوانم ظرف مدتي كه در ويزا ذكر شده به كانادا سفر كنم و كارت پي آر را دريافت كنم . آيا ميتوان تقاضاي تمديد ويزا را درخواست كنم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. در حال حاضر و به دلیل شرایط و مشکلات به وجود آمده ناشی از کووید-19، احتمال اینکه امکان تمدید ویزا وجود داشته باشد، هست ولی پروسه بسیار پیچیده و زمانبری است چون الویت با ورود به کانادا بر اساس زمان مقرر است. بنابراین بهتر است در زمان تعیین شده وارد کانادا شوید و پس از دریافت کارت PR بازگردید.

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام
    درباره ویزای نیروی متخصص برای یک خانواده چهارنفره مجموع هزینه ها (هزینه های دولت کانادا و هزینه مربوط به وکالت شما) چقدر میشه؟
    آیا پیدا کردن پیشنهاد شغلی با متقاضی است یا وکلای شما هم در این زمینه کمک میکنند؟ برای اینکار هزینه مجزا باید پرداخت شود؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای مهاجرت به کانادا از طریق تخصص (اکسپرس اینتری) ˓ با فرض داشتن تمام شرایط لازم˓ یعنی سن مناسب˓ مدرک تحصیلی دانشگاهی˓ سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی˓ داشتن مدرک زبان و تمکن مالی مورد نیاز˓ باید ابتدا امتیازات پرونده محاسبه شود. در صورت کسب امتیاز لازم˓ متقاضی در استخر اکسپرس انتری قرار گرفته و بعد از دریافت دعوتنامه˓ موفق به اخذ اقامت کانادا می شود. اگر امتیاز پرونده به حدنصاب نرسد˓ می توان با اضافه کردن جاب آفر˓ 50 تا 200 امتیاز به امتیاز پرونده اضافه کرد. بنابراین تا زمانیکه شرایط شما ارزیابی و امتیازات محاسبه نشود˓ رقم مشخصی را نمی توان اعلام کرد. می توانید با پر کردن فرم ارزیابی اولیه مهاجرت به کانادا از امتیازات خود مطلع شوید. تمکن مالی مورد نیاز که از طرف اداره مهاجرت کانادا برای پرونده های اقامتی سال 2020 اعلام شده است˓ برای یک خانواده چهار نفره 24.083$ است.

      معمولا تعهدات وکیل مهاجرت بعد از اخذ اقامت کشور کانادا به پایان می رسد˓ ولی با توجه به اینکه افرادی که از طریق موسسه اپلو اقامت کانادا را اخذ می کنند جزو خانواده اپلو هستند و از هیچ کمک و راهنمایی دریغ نخواهیم کرد.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر