طبقه بندی ملی مشاغل کانادا NOC

 اکثر برنامه های مهاجرتی کانادا از طریق سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا National Occupational Classification یا به اختصار  NOC برای ارزیابی تجربه کار، پیشنهادات شغلی و الزامات اشتغال استفاده می کنند.

در این مقاله به تمام نکاتی که باید در مورد کدهای ناک بدانید اشاره می کنیم؛ زیرا در فرایند مهاجرت به کانادا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

طبقه بندی شغلی کانادا چیست؟

سیستم ملی طبقه بندی شغلی کانادا یک پایگاه داده است که توسط دولت کانادا برای طبقه بندی هر شغل احتمالی که یک شخص میتواند در کانادا داشته باشد، ساخته شده است.

طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) یک ساختار طبقه بندی منظم است که طیف وسیعی از فعالیت های شغلی در کانادا را برای جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و انتشار داده های شغلی برای اطلاعات بازار کار و مدیریت برنامه های مرتبط با اشتغال طبقه بندی می کند. اطلاعات شغلی برای تأمین اطلاعات بازار کار و هوش شغلی، توسعه مهارت، پیش بینی شغلی، تأمین نیروی کار و تحلیل تقاضا، حقوق صاحبان اشتغال و بسیاری از برنامه ها و خدمات دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کد شغلی ناک کانادا (NOC) در واقع فهرست مشاغل مورد نیاز در بازار کار این کشور است و پذیرش مهاجران بر اساس این طبقه بندی صورت می گیرد.

بسیاری از صنایع و سازمانهای مختلف کانادایی از کد های طبقه بندی شغلی کانادا استفاده می کنند؛ این کد ها در تدوین استراتژیهای استخدام، در انجام تحقیق و تحلیل و مهاجرت به کانادا استفاده می شوند.

مفهوم کد ناک شغلی کانادا چیست؟

وقتی یک شغل در سیستم  طبقه بندی می شود، به آن یک کد چهار رقمی داده می شود؛ به این عدد کد ناک (NOC) گفته می شود. هریک ازاین چهارعدد دارای مفاهیم خاصی هستند.

در ادامه به بررسی این چهار عدد می پردازیم:

  • عدد اول) نوع مهارت: بر اساس نوع شغل، تحصیلات و مهارت‌های مرتبط؛
رقم اول کد ناکنوع مهارت شغلی
صفرمشاغل مدیریتی
۱بیزنس، امور مالی و اجرایی
۲علوم طبیعی و کاربردی و مشاغل مرتبط
۳مشاغل مربوط به حوزه بهداشت و درمان
۴مشاغل مربوط به حوزه آموزش، قانون، اجتماع و خدمات دولتی
۵مشاغل مربوط به حوزه هنر، فرهنگ و تفریح و ورزش
۶مشاغل مربوط به حوزه خدمات و فروش
۷بازرگانی، اپراتور تجهیزات و حمل و نقل و مشاغل مرتبط
۸منابع طبیعی، کشاورزی و مشاغل تولیدی مرتبط
۹مشاغل مربوط به حوزه تولید و خدمات

 

  • عدد دوم) سطح مهارت: بر اساس تجربه و تحصیلات مورد نیاز شغل؛
  • عدد سوم) گروه‌های اصلی: با استفاده از دو رقم اول کد ناک شناسایی شده؛
  • عدد چهارم) گروه‌های فرعی: این عناوین شغلی از گروه‌های اصلی سرچشمه گرفته شده است.

تفسیر کد شغلی کانادا

به عنوان مثال در ناک شغلی ۷۲۵۳ که مرتبط با تکنسین و اپراتور اتصالات گازی است:

عدد ۷ بر اساس جدول بالا، اشاره به گروه شغلی بازرگانی، اپراتور تجهیزات و مشاغل مرتبط دارد. عدد ۲ اشاره به سطح مهارت دارد به آموزش دانشگاهی، آموزش تخصصی یا آموزش کارآموزی نیاز دارند. عدد ۷۲  مربوط به گروه معاملات صنعتی، برق و ساخت و ساز  در طبقه بندی شغلی کانادا است. عدد ۷۲۵ مربوط به گروه فرعی لوله کش لوله های فاضلاب و اتصالات گاز است  و عدد ۷۲۵۳ به عنوان کد ناک اختصاصی این شغل تعیین شده است.

سطوح مهارتی سیستم طبقه بندی شغلی کانادا

سیستم طبقه بندی ملی، مشاغل را به پنج سطح مهارت گسترده تقسیم می کند:

۱) گروه مهارت سطح صفر (۰)

کار ماهرانه – مشاغل مدیریتی در تمام صنایع و بخش ها که شامل:

  • مدیران رستورانها
  • مدیران مهندسی
  • مدیران ارشد اجرایی

۲) گروه مهارت  سطح A

کار ماهرانه – مشاغل حرفه ای که معمولا به مدرک دانشگاهی نیاز دارند که شامل:

  • دندانپزشکان
  • معلمان
  • وکلا

۳) گروه مهارت سطح B

کار ماهرانه – مشاغل فنی که معمولا به یک مدرک دانشگاهی یا آموزش فنی احتیاج دارند که شامل:

  • سرآشپزها
  • پیمانکاران
  • برقکارها

۴) گروه مهارت سطح C:

کار با مهارت متوسط – مشاغلی که معمولا به آموزش دبیرستان و آموزش در محل کار نیاز دارند که شامل:

  • قصاب ها
  • گارسون های رستوران
  • رانندگان کامیون

۵) گروه مهارت سطح D:

کار با مهارت کم – مشاغل یدی که معمولا آموزش در محل کار انجام می شود که شامل:

  • کارگران مزرعه
  • کارکنان بخش نظافت و خدمات

در سیستم مهاجرت به کانادا، تجربه کاری ماهر به تجربه کاری گفته می شود که درسطح  ۰ ،A  یا B باشد؛ همچنین تجربه کار در مهارت های سطح  C و D ، تجربه کاری متوسط یا کم مهارت محسوب می شود.

ناک شغلی در برنامه مهاجرتی اکسپرس انتری:

یکی از فاکتورهای موثر در کسب امتیاز برای برنامه مهاجرتی اکسپرس انتری، سابقه کار است. سیستم اکسپرس انتری، درخواست ها را در سه برنامه زیر طبقه بندی می کند:

  • برنامه نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)
  • برنامه نیروی فنی ماهر فدرال (Federal Skilled Trade Program)
  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

در حال حاضر و بر اساس تصمیم اداره مهاجرت کانادا،  سابقه کار و سوابق شغلی متقاضی استفاده از برنامه اکسپرس انتری باید در طبقه بندی ملی مشاغل کانادا و در یکی از سطوح ۰ ، A یا B  باشد. افرادی که مهارت آن‌ها در دو سطح C یا D باشد این امکان را دارند تا برای برخی از برنامه‌های نامزدی استانی و همچنین برنامه مهاجرتی آتلانتیک اقدام نمایند. ضمن این که با داشتن مهارت در این سطوح امکان گرفتن مجوز کار موقت در کانادا را نیز وجود دارد. 

مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری

در سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا برای هریک ازعناوین شغلی شرح وظایفی ذکر شده است. سوابق کاری ارائه شده به اداره مهاجرت کانادا حتما باید مطابق با شرح وظایف ناک مورد نظر باشد.

حتما بخوانید

چه فاکتورهای دیگری در روند مهاجرت به کانادا تاثیر گذار هستند؟ چگونه می توان امتیاز مهاجرت را افزایش داد؟

ارتقای نمره در سیستم جامع امتیاز بندی مهاجرت به کانادا(CRS)

سوالات متداول طبقه‌بندی مشاغل ملی کانادا

تفاوت بین شغل و گروه شغلی چیست؟

یک شغل به عنوان مجموعه ای از مشاغل تعریف شده است که در کارهای انجام شده مشابه هستند و مجموعه ای از وظایفی است که توسط شخص انجام می شود. به عنوان مثال ، دندانپزشکی یک شغل است که عناوین شغلی مختلفی را شامل می شود که کارهای بسیار مشابهی مانند جراح دندانپزشکی، دندانپزشک عمومی و ارتودنتیست را انجام می دهد.

یک گروه شغلی ،همانطور که در طبقه بندی ملی شغلی تعریف شده است، یک شغل معین (مانند دندانپزشک با کد شغلی ۳۱۱۳ ) یا مجموعه ای از مشاغل مختلف است که در یک سطح مهارت قرار دارند و وظایف آنها نیز یکسان است. به عنوان مثال در ناک شغلی ۲۱۴۸ که به آن مهندسان متخصص می گویند، مشاغلی مثل مهندس معمار، مهندس نساجی و مهندس دریا در یک گروه شغلی قرار می گیرند.

چگونه کد شغلی خود را پیدا کنیم؟

اگر اطلاعات کافی در زمینه ناک رشته خود ندارید به روش زیر عمل کنید:

ابتدا به صفحه مربوط به مشاغل ملی کانادا (NOC) در سایت اصلی اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا رفته و گزینه مربوط به جست و جو بر اساس عنوان شغلی  (Job Tittle) را انتخاب کنید. سپس عنوان شغلی مورد نظر خود را نوشته و گزینه تایید را انتخاب کنید تا ناک شغلی برای شما نمایش داده شود.

در صورتی که یک یا چند کد شغلی در نتایج جستجوی خود دارید، روی هر کدام کلیک کنید و توصیف هر شغل و وظایف آن‌را بررسی کنید. وظایف اصلی شغل و پیش‌نیازهای مورد نظر برای شغل مربوطه را بررسی کنید تا مرتبط ترین و نزدیک ترین کد شغلی به حرفه خود را بیابید. در صورتی که وظایف و توصیفات شغلی با شغل شما همخوانی ندارد، جستجو را ادامه دهید.

اگر نتایج جستجوی شما با عنوان شغلی کافی نباشد، می توانید از ماتریس NOC برای جستجو استفاده کنید. برای این منظور باید بدانید شغل شما در کدام گروه شغلی (برای مثال: حوزه سلامت، تجارت، علوم طبیعی و) قرار می گیرد. این نوع جستجو به شما این امکان را می دهد که جستجوی خود را روی یک حوزه خاص و محدود‌تر انجام دهید.

  • اولین رقم کد NOC ،عدد مربوط به حوزه شغلی است. با جستجوی میزان تحصیلات مورد نیاز، دامنه جستجوی خود را محدودتر کنید.
  • دومین رقم کد شغلی، سطح تحصیلات مورد نیاز برای آن شغل را نشان می دهد. البته ممکن است سطح تحصیلات شما با این عدد متفاوت باشد.

با آگاهی از این دو عدد، فهرستی کوتاه از گروه‌های شغلی کوچکتر در اختیار شما قرار می گیرد. در این لیست توصیفات و وظایف شغلی را بررسی کنید و نزدیک‌ترین تعریف به شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.  

چرا برخی از عنوان های شغلی در طبقه بندی شغلی کانادا قرار ندارند؟

طبقه بندی مشاغل شامل حدود ۳۰۰۰۰ عنوان شغلی به زبان رسمی کانادا است. اگر چه این فهرست‌بندی جامع نیست ولی عناوین شغلی متداول و قابل فهم بسیاری را در بر می گیرد. این لیست بطور مداوم به‌ روز رسانی می شود تا عناوین شغلی جدیدی به آن اضافه شود.

هنوز بسیاری از عناوین شغلی مورد استفاده در بازار کار کنونی، در این طبقه‌بندی وجود ندارند وجزء طبقه‌بندی مشاغل ملی قرار نگرفته اند زیرا بسیار خاص هستند و می‌توان آنها را به عناوین عمومی تر نسبت داد.  مثلاً در گروه شغلی ۴۰۱۱ – استادان دانشگاه، ۱۱۷ عنوان شغلی دیگر نیز وجود دارد.

عنوان شغلی به تازگی مورد استفاده قرار گرفته و تحلیل‌های بیشتری برای اضافه شدن آن به طبقه بندی مشاغل ملی مورد نیاز است.

دامنه شغلی و سطح مهارتی چیست و با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

طبقه بندی مشاغل کانادا، مشاغل را بر اساس دو معیار اصلی طبقه بندی می کند: دامنه شغلی گسترده و سطح مهارت. اولین رقم کد شغلی، نشانگر دامنه شغلی است. این معیار با نوع کاری که انجام می شود و یا سطح آموزش مورد نیاز برای این شغل مطابقت دارد. برای مثال کد شغلی مشاغلی که در حوزه سلامت هستند با عدد ۳ شروع می‌شود.

در مشاغل مدیریتی عدد اول، نوع کار (مدیریت) و دومین رقم حوزه کاری را نشان می دهد. برای مثال، کد گروه ۰۶۰۱ – مدیران فروش شرکت، اولین رقم ۰، گروه شغلی مدیریتی را نشان می دهد و دومین رقم ۶، نشانگر حوزه فروش است.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام من در زمینه های هنری سینمایی و انیمیشن سازی تخصص دارم و کار هم کردم، اما رزومه قوی از کار هام ندارم، آیا برای تخصص بنده در کانادا کار هست ؟ و چجوری میتونم رزومه خودم و تقویت کنم ؟ ساخت نمونه کار ضخصی میتونه تاثیر بذاره ؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      بله کار هست  لطفا فرم مهاجرتی را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم

  • تصویر کاربر پریا شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر من 27سالمه لیسانس صنایع غذایی دارم و از 18 سالگی تو رشته شنا کار میکنم تا الان تمام مدارکشودارم ولی با رشته ام مرتبط نیست .
    3 سال بیمه دارم و یک سالم تو رشته خودم بیمه دارم. برای ادامه تحصیل هزینه هایی بالایی میخواد برای کانادا میخوام بدونم میتونم کاری اقدام کنم کدوم راه رو برم میتونم سریع تر نتیجه بگیرم ؟ زبانم خوبه دارم میخونم که آیلتس بدم .
    و عمو هم کانادا زندگی میکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. با توجه به شرایط سنی شما، روش تحصیلی می تواند روش مناسبی باشد. حضور عموی شما نیز در کانادا می تواند تاثیر مثبتی در پرونده مهاجرتی شما داشته باشد. برای مشخص شدن روش مناسب و بررسی دقیق تر شرایط شما برای اخذ ویزای کار و مهاجرت به کشور کانادا، فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا مشاوره رایگان در این زمینه دریافت کنید.

  • تصویر کاربر Elnaz یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    میخاستم بدونم کسی با مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد با معدل 16 در رشته حقوق خصوصی و آیلتس 7 و 5 سال سابقه کار با بیمه به عنوان مشاور حقوقی چطوری میتونه برای مهاجرت کانادا اقدام کنه ؟ آیا فارغ التحصیلان حقوق نیاز به اخذ مدارک خاصی دارند؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. اولین قدم برای مشخص شدن روش مناسب مهاجرت، ارزیابی شرایط است. با توجه به اطلاعات ذکر شده برنامه اکسپرس انتری می تواند برنامه مناسبی برای مهاجرت شما باشد. البته در این برنامه فاکتور سن متقاضی یکی از فاکتورهای مهم است.

      به طور کلی اگر قصد دارید در کشور کانادا در حرفه وکالت فعالیت کنید، می بایست حتما برخی از مجوزهای لازم را دریافت و در بعضی از انجمن های لازم که بر این گونه فعالیت ها نظارت دارند، عضو شوید. عموما در ارتباط با حرفه وکالت به این کانون ها Law Society می گویند. اگر قصد دارید به عنوان وکیل در کانادا مشغول باشید، عضویت در کانون وکلای استان محل اقامت الزامی است.

      به شما توصیه می کنیم که فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا روش مناسب مهاجرتی برای شما مشخص گردد.

    2. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. اولین قدم برای مشخص شدن روش مناسب مهاجرت، ارزیابی شرایط است. با توجه به اطلاعات ذکر شده برنامه اکسپرس انتری می تواند برنامه مناسبی برای مهاجرت شما باشد. البته در این برنامه فاکتور سن متقاضی یکی از فاکتورهای مهم است.

      به طور کلی اگر قصد دارید در کشور کانادا در حرفه وکالت فعالیت کنید، می بایست حتما برخی از مجوزهای لازم را دریافت و در بعضی از انجمن های لازم که بر این گونه فعالیت ها نظارت دارند، عضو شوید. عموما در ارتباط با حرفه وکالت به این کانون ها Law Society می گویند. اگر قصد دارید به عنوان وکیل در کانادا مشغول باشید، عضویت در کانون وکلای استان محل اقامت الزامی است.

      به شما توصیه می کنیم که فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا روش مناسب مهاجرتی برای شما مشخص گردد.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    من در المان زندگی می کنم با پاسپورت ایرانی و اقامت دراز مدت . دخترم شهروند کانادا هست و تاکنون دو بار مرا دعوت کرده و هر دوبار تقاضا ی من رد شده . فکر کردم که به دادگاه فدرال اعتراض کنند. شما چه کمکی می توانید بکنید
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. شما باید ابتدا از علت رد شدن درخواست خود مطلع شوید و پس از رفع نواقص پرونده، مجدد با پرونده کامل تر اقدام کنید. 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر