تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. مزیت‌هایی مانند کیفیت بالای آموزش، ارائه‌ی مدارک معتبر جهانی و شرایط اجتماعی پایدار و امن، باعث قرار گرفتن کانادا در این جایگاه شده ‌است. بسیاری از دانشجویان ترجیح می دهند تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا را دنبال کنند، زیرا یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه محسوب می شود.

سیستم آموزشی در کانادا به دلیل کیفیت و توسعه در سطح بین المللی شناخته شده است. همچنین، دانشگاه های علوم پزشکی کانادا به دلیل امکانات خود، برخورداری از آزمایشگاه های مدرن مجهز به آخرین فن آوری و سایر زیرساخت های بسیار عالی، از شهرت شناخته شده ای برخوردار هستند.

دندانپزشکی حرفه ای بسیار با ارزش است. دندانپزشکان از طریق تشخیص، درمان و آموزش؛ خدمات بهداشتی ارزشمندی را به عموم مردم ارائه می دهند. خدمات دندانپزشکی امروزه بسیار گسترده تر از گذشته است. آنها مهارت و تخصص لازم برای درک سلامت دهان و دندان بیمار خود را دارند. یک دندانپزشک معمولی مسئول موارد زیر است:

دندانپزشکی در کانادا شامل آموزشی گسترده و تلاشی قابل توجه است. این متخصصان نه تنها در کانادا بلکه در خارج از کشور نیز مورد تقاضا هستند. دندانپزشکی با داشتن، حقوق بسیار بالا، ثبات شغلی را ارائه می دهد، که در سایر مشاغل یافت نمی شود.

برای ورود به رشته دندانپزشکی در کانادا، متقاضی باید ابتدا یک مدرک لیسانس (دوره چهار ساله) دریافت کند. این مدرک بسته به عنوان خود، شامل دوره های آموزش قبل از دندانپزشکی مانند شیمی معدنی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی ارگانیک، ژنتیک، میکروب شناسی می باشد. 

البته شرایط مورد نیاز برای ورود به رشته دندانپزشکی برای هر موسسه آموزشی متفاوت است و بهتر است تا قبل از ثبت نام، حتما، با موسسه مورد نظر تماس گرفته و از شرایط پذیرش مطلع شوید.

دندانپزشکی در کانادا

آزمون صلاحیت دندانپزشکی در کانادا (DAT)

این آزمون تحت نظر انجمن دندانپزشکی کانادا ( Canadian Dental Associationیا به اختصار CDA ) هر سال دو بار در ماه‌های نوامبر و فوریه در مناطق مختلف کانادا برگزار می‌شود. این آزمون برای ارزیابی متقاضیان دندانپزشکی در زمینه های درک اطلاعات علمی، مهارت دستی، درک بصری دو و سه بعدی؛ انجام می شود. 

معمولا دانشگاه‌ها دعوت‌نامه‌هایی مبنی بر شرکت، متقاضیان تحصیل در دندانپزشکی برای آنها ارسال می‌کنند. نتایج این آزمون دو سال اعتبار دارد و اکثر دانشکده های دندانپزشکی آمریکا نیز، این مدرک را قبول دارند. آزمون شامل موارد زیر است:

سپس، متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا، پس از اخذ مدرک لیسانس در یکی از رشته های علوم پایه با معدل بالا، داشتن مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۶.۵ و قبولی در آزمون صلاحیت دندانپزشکی، می توانند وارد دانشکده دندانپزشکی شوند.

دانشگاه های دندانپزشکی در کانادا

این دانشگاه ها ظرفیت کمی برای پذیرش داشته و بسیاری از آنها تنها دانشجویان بومی را می پذیرند. بنابراین، شرایط پذیرش برای دانشجویان بین المللی بسیار دشوار است و در یک فضای رقابتی شدید امکان موفقیت برای آنها فراهم می شود. ۱۰ دانشکده دندانپزشکی در کانادا عبارتند از:

دانشگاه های دندانپزشکی در کانادا

ورود به دانشگاه به عنوان دانشجوی رشته دنداپزشکی در کانادا

پس از اخذ پذیرش و ورود به دانشکده دندانپزشکی، تحصیلات خود را باید چهار سال دیگر ادامه دهید. در این چهار سال تمام مهارت های لازم و عملی و دانش دندانپزشکی را خواهید آموخت. عموما دو سال اول دندانپزشکی در کلاس و آزمایشگاه سپری شده و دوره پیش بالینی محسوب می شود. 

در این دوره به دانشجویان همه چیز را با جزئیات کامل آموزش می دهند. موضوعاتی که در دندانپزشکی پیش بالینی تدریس می شوند، شامل پاتولوژی، بافت شناسی، ژنتیک، میکروب شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی و آناتومی است. در آزمایشگاه نیز به دانشجویان ساخت تاج و دندان مصنوعی، ساخت پل و واکس و نحوه دریل و ترمیم دندان ها آموزش داده می شود. 

دانشجویان در دو سال دوم با کار عملی در کلینیک های دندانپزشکی در کنار افراد با تجربه، دانش آموخته شده خود، در دو سال اول را مورد ارزیابی قرار میدهند و در نهایت پس از چهار سال، به عنوان دکترای جراحی دندان یا دکتر دندانپزشک فارغ التحصیل می شوند.

انواع تخصص دندانپزشکی در کانادا

دوره های تخصص عموما سه ساله هستند و دندانپزشکان می توانند در یکی از این رشته ها، تخصص خود را بگیرند.

دریافت مجوز و پروانه کار دندانپزشکی در کانادا

برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک با مجوز کار در کانادا، باید در دو آزمون شورای ملی دندانپزشکی کانادا (National Dental Examining Board of Canada به اختصار NDEB ) شرکت کرده و نمره لازم را بدست آورد. این آزمون ها توانایی های مورد نیاز افراد را برای شروع فعالیت به عنوان کارورز دندانپزشکی، مورد ارزیابی قرار می دهند.

پس از قبولی در این آزمون ها، متقاضی باید به دنبال اخذ مجوز و پروانه‌ کار دندانپزشکی باشد. هر کدام از استان‌های کانادا برد تخصصی خود را دارند که متقاضی برای فعالیت در آن استان باید به عضویت برد تخصصی آن استان هم در آید. 

پس از اخذ مجوز فعالیت، گزینه های مختلفی برای کار پیش روی شماست، مانند استخدام در سازمان های دولتی، موسسات تحقیقاتی، مراکز بهداشت عمومی و یا احداث کلینیک و مطب خصوصی.

درآمد دندانپزشکان در کانادا

چشم انداز شغلی و درآمد دندانپزشکان در کانادا

آینده شغلی رشته دندانپزشکی در کشور کانادا تا سال ۲۰۲۰ بسیار خوب خواهد بود، زیرا میزان فارغ التحصیلان این رشته، جوابگوی کمبود بازار کار نیست. کانادا به خصوص در نواحی روستایی بریتیش کلمبیا با کمبود دندانپزشک مواجه است. 

میانگین درآمد یک دندانپزشک در استان ها و قلمروهای کانادا متفاوت است ولی به طور کلی، یک دندانپزشک می تواند در حدو ۲۷۴ هزار دلار در سال درآمد داشته باشد. در سال ۲۰۲۰ کمترین میزان درآمد برای یک دندانپزشک کم تجربه، ۱۴۳ هزار دلار و برای یک دندانپزشک با تجربه و سابقه کار بالا، تا ۴۱۹ هزار دلار در سال است.

مهاجرت و اخذ اقامت دائم کانادا برای دندانپزشکان

در لیست طبقه بندی مشاغل ملی کانادا، کد ۳۱۱۵ به دندانپزشکان اختصاص داده شده است. دندانپزشکان از طریق برنامه اکسپرس اینتری، زیر گروه نیروهای متخصص فدرال (FSW) و یا برنامه های استانی، با توجه به بازار کار هر استان، اقامت دائم کانادا را اخذ کنند.
افراد با داشتن حداقل یکسال سابقه کار تمام وقت در رشته دندانپزشکی، مدرک معتبر زبان انگلیسی و یا فرانسه و معادل سازی مدرک تحصیلی (درصورت اخذ مدرک دندانپزشکی از خارج از کانادا)، واجد شرایط شرکت در برنامه های مهاجرت به کانادا هستند.

معادل سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا (Equivalency Process)

متقاضیانی که مدرک دندانپزشکی خود را از کانادا و یا آمریکا دریافت نکرده باشند، برای اخذ مجوز فعالیت در کانادا نیازمند طی کردن مراحل برابر سازی مدرک خود با کانادا و تطبیق با سیستم پزشکی کانادا، هستند. 

مراحل کار، به شرح زیر است:

معادل سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا

✅تقاضا به سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی کانادا 

متقاضی باید در آزمون های کتبی وعملی این سازمان شرکت کند 

✅شرکت در آزمون آنلاین

متقاضی قبل از اپلای برای برابرسازی مدرک باید آزمون، خودارزشیابی را انجام دهد.

✅درخواست به NDEB برای معادل سازی مدرک تحصیلی

این فرآیند برای تایید شدن دندانپزشکان بین المللی (فارغ التحصیلان دوره های دندانپزشکی خارج از کانادا) به عنوان دندان پزشک عمومی در کانادا می باشد.

۱_ دوره های تکمیلی (Qualifying Program)

بسیاری از دانشگاه های کانادا و آمریکا این دوره ها را ارائه می دهند. سازمان NDEB کانادا یک ارزیابی انجام می دهد که به تعیین این می پردازد که، چه کسانی به دوره های تکمیلی نیاز دارند و چه کسانی واجد شرایط فرآیند معادل سازی مدرک هستند. مدت زمان این دوره ها معمولا ۲ تا ۲.۵ سال است.

۲_ دوره های اتمام مدرک (Degree Completion Program)
دندانپزشکان تحصیل کرده در خارج از کانادا که قصد ادامه تحصیل در دوره DMD  یا همان دکتری دندانپزشکی را دارند، باید برای این دوره اپلای کنند.  طول این دوره ۲.۵ سال است و به دانشجویان موفق مدرک DMD اعطا خواهد شد. دانشجویانی که در این دوره پذیرش می شوند در دو سال آخر برنامه ی چهار ساله ی DMD قرار می گیرد.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر