دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا

کشور کانادا دو زبان اصلی دارد، انگلیسی و فرانسوی. زبان انگلیسی رایج ترین زبان در بیشتر مناطق و استان های کانادا است. زبان فرانسه زبان اصلی استان کبک و برخی مناطق انتاریو، نیوبرانزویک و منیتوبا می باشد. بسیاری از دانشگاه های کانادا زبان فرانسه را به عنوان زبان اصلی برای آموزش انتخاب کرده اند. 

دوره های این دانشگاه ها به صورت کامل به زبان فرانسه برگزار می شوند و برای کسانی که زبان فرانسه را بیشتر از زبان انگلیسی دوست دارند و یا تسلط بیشتری دارند دانشگاه های فرانسه زبان کانادا گزینه بهتری است.

در کانادا اکثر دانشگاه های ایالت کبک، فرانسه زبان هستند. استان کبک به نوعی بهشت دانشگاهی کانادا می باشد. 

هزینه های تحصیل در کبک نسبت به دیگر شهر های کانادا ارزانتر می باشد و برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه است.

دانشگاه های فرانسوی استان کبک

کمترین میزان شهریه در میان دانشگاه های کانادا مربوط به دانشگاه های استان کبک می باشد. در استان کبک ۹ دانشگاه وجود دارد که سه دانشگاه آن انگلیسی زبان هستند مثل دانشگاه کنکوردیا، مک گیل و بیشاپ.

چهار دانشگاه فرانسه زبان آن دانشگاه های لاوال، مونترال، شربروک و کبک هستند. البته مدرسه پلی تکنیک مونترال و بیزینس اسکول اچ ای سی مونترال (HEC Montreal) نیز فرانسوی زبان هستند.

در ادامه به معرفی شش دانشگاه فرانسوی زبان کانادا میپردازیم:

۱_ دانشگاه مونترال

یکی از برترین دانشگاه های فرانسه زبان و دولتی کانادا، دانشگاه مونترال ( (Université de Montréal به اختصار UdeM است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده و در شهر مونترال قرار دارد. این دانشگاه رتبه یک در استان کبک، رتبه چهارم در کانادا و دارای رتبه ۱۱۸ جهانی بر اساس آمار موسسه QS در سال ۲۰۲۱ را دارا می باشد.

دانشگاه مونترال از سیزده دانشکده، بیش از شصت دپارتمان، و دو مدرسه وابسته تشکیل شده است از جمله دانشکده هنر و علوم، دانشکده آموزش، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، مدرسه پلی تکنیک مونترال و مدرسه HEC مونترال. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه زبان کاناداست.

دانشگاه مونترال، فرانسوی زبان

۲_ دانشگاه فرانسوی زبان لاوال کانادا

دانشگاه لاوال (Université Laval) یکی دیگر از دانشگاه های فرانسوی زبان کاناداست که در سال ۱۸۵۲ در کبک سیتی تاسیس شده است. این دانشگاه اولین مرکز آموزش عالی به زبان فرانسوی در آمریکای شمالی است. این دانشگاه دارای رتبه جهانی ۴۲۰ در سال ۲۰۲۱ است.

دانشگاه لاوال در هفده دانشکده بیش از پانصد دوره ارایه می‌کند. از میان دانشکده‌های این دانشگاه می‌توان به دانشکده علوم کاربردی، دانشکده کشاورزی، دانشکده معماری، دانشکده آموزش، دانشکده حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشکده هنر، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری، دانشکده داروسازی، دانشکده مهندسی، دانشکده فلسفه و دانشکده علوم اجتماعی اشاره نمود. 

دانشگاه فرانسوی زبان لاوال

۳_ دانشگاه شربروک 

دانشگاه شربروک (Université de Sherbrooke) در ۱۹۵۴ در شهر شربروک استان کبک تاسیس شد. دانشگاه شربروک دارای سه پردیس است که در مجموع هشت دانشکده را در خود جای داده و سیصد و نود و شش دوره در آنها برگزار می‌گردد. از میان دانشکده‌های دانشگاه شربروک می‌توان به دانشکده مدیریت، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی، دانشکده حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم بهداشتی و دانشکده تربیت بدنی اشاره نمود. رتبه جهانی این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ رتبه ۷۵۰-۷۰۱ است.

این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا دوره آموزش زبان فرانسوی برگزار می‌کند. متقاضیان ثبت‌نام در دانشگاه در آزمون رایگان تعیین سطح شرکت می‌کنند. در صورتی که نمره آنها در این آزمون به سطح مورد قبول نرسد، باید در دوره‌های آموزش زبان فرانسوی نیز ثبت نام کنند.

 

دانشگاه شربروک، فرانسوی زبان

۴_ دانشگاه کبک

دانشگاه کبک (Université du Québec) به اختصار UQAM یکی از نه دانشگاه واقع در مونترال است که دروس، به زبان های فرانسه و انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شوند، اما زبان اول این دانشگاه فرانسه است.  این دانشگاه در سال ۱۹۶۹ با ادغام مدرسه هنرهای زیبای مونترال و کالج سنت مری توسط دولت کبک تأسیس شد. مرکز اصلی دانشگاه کبک در شهر کبک سیتی قرار دارد. این دانشگاه در ۵۴ شهر استان کبک مرکز آموزشی دارد و در حدود ۸۷ هزار دانشجو دارد. دانشگاه کبک و تمامی زیر مجموعه‌های آن دولتی هستند و زبان تدریس در این دانشگاه‌ها فرانسوی است. 

منابع انسانی و هنر، کسب و کار و اقتصاد، پزشکی، آموزش، علوم اجتماعی و حقوق رشته‌های تحصیلی دانشگاه مونترال کبک هستند. این دانشگاه دارای رتبه ۶۵۰-۶۰۱ جهانی بر اساس آمار موسسه QS در سال ۲۰۲۱ را دارا می باشد.

دانشگاه های فرانسوی زبان کبک

۵_ دانشگاه سینت بنفیس

دانشگاه سینت بنفیس (Université de Saint-Boniface ) یک موسسه دولتی و فرانسوی زبان است که در سال ۲۰۱۱ به دانشگاه تغییر نام داده است. این دانشگاه تنها دانشگاه فرانسوی زبان در شهر وینیپگ منیتوبا است و طیف وسیعی از برنامه های کارشناسی – از مدیریت بازرگانی گرفته تا ترجمه و مددکاری اجتماعی را ارائه می دهد.

این دانشگاه در رشته‌های کسب و کار، مشاور کودک، پرستاری، رشته مدیریت جهانگردی در کانادا، بیوشیمی، ادبیات و زبان، مدیریت خدمات بهداشتی، ترجمه، میکروبیولوژی و تاریخ دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه سینت بنفیس

۶_ دانشگاه فرانسوی زبان انتاریو

این دانشگاه با نام رسمی (Université de l’Ontario français) در سپتامبر ۲۰۲۱ در تورنتو شروع به کار خواهد کرد و رشته های انسان شناسی، اقتصاد جهانی، محیط زیست شهری، و فرهنگهای دیجیتال را ارایه خواهد کرد. همچنین انتظار میرود که رشته های مدیریت، ارتباطات، امور اجتماعی، حقوق و روانشناسی نیز با کمک موسسات دیگر آموزشی در این دانشگاه راه اندازی شود.

قرار است تا دولت کانادا به مدت ۸ سال به طور کامل این دانشگاه را تامین کند. هزینه موسسات آموزش عالی به طور کامل توسط دولت فدرال و استانی پرداخت خواهد شد.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا 

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر