پرداخت حقوق به کودکان در کانادا

کمک هزینه کودکان یا Canada Child Benefit (CCB) به والدین کودکان زیر ۱۸ سال در کانادا به صورت ماهیانه پرداخت می شود. تمامی افرادی که مقیم کانادا و یا شهروند قانونی کانادا هستند، می توانند از این پرداخت ماهیانه بهره مند شوند. همچنین والدین فرزندان دارای معلولیت می توانند مبلغ اضافه تری را برای تامین هزینه های فرزند خود دریافت کنند.

والدین برای دریافت کمک هزینه CCB باید همه شرایط زیر را داشته باشند:

 

  1. باید با کودک زیر ۱۸ سال خود زندگی کنند.
  2. مسئول اصلی مراقبت و تربیت کودک باشند.
  3. ساکن کانادا بوده و مالیات خود را پرداخت کرده باشند.
همچنین والدین و یا یکی از آن ها باید در یکی از گروه های زیر قرار داشته باشند:
شرایط دریافت کمک هزینه کودک در کانادا

چه کسی می تواند برای دریافت حقوق کودک درخواست دهد؟

شخصی که مسئولیت اصلی مراقبت و پرورش کودک را بر عهده دارد، باید برای دریافت CCB درخواست دهد. مسئول اصلی مراقبت از کودک شخصی است که:

  • بر فعالیت هاو نیاز های روزانه کودک نظارت دارد.
  • نیازهای پزشکی کودک را در مواقع نیاز بر طرف می کند.
  • برای مراقبت و رشد کودک برنامه ریزی می کند.
زمانیکه هر دو والدین در یک خانه و باهم زندگی می کنند، معمولا مادر مسئولیت مراقبت و پرورش کودک را بر عهده دارد. بنابراین او باید برای دریافت  CCB درخواست دهد.
 
اگر پدر مسئولیت اصلی مراقبت را بر عهده دارد، باید نامه ای امضا شده از مادر مبنی بر اینکه پدر مسئولیت فرزندان را بر عهده دارد را، ضمیمه پرونده درخواست خود کند. اگر کودک با والدین همجنس زندگی می کند، درخواست یکی از والدین برای دریافت کمک هزینه کافی است.

در صورت جدایی والدین حقوق کودک را چه کسی دریافت میکند؟

اگر کودک به صورت نیمه وقت با والدین زندگی می کند، باید مشخص شود تا حضانت مشترک او بر عهده کدام والد است. وقتی والدین کودک از یکدیگر جدا زندگی می کنند، محل اقامت و زمان کودک به صورت های زیر نقسیم می شود:

حضانت مشترک و کمک هزینه کودکان در کانادا

تا زمانی که کودک با سرپرستان خود زندگی می کند، هر دو نفر باید مسئول مراقبت و تربیت او باشند. در صورتی که کودک به صورت تمام وقت با هر یک از افراد واجد شرایط زندگی می کند، آن شخص ۵۰ درصد از کمک هزینه پرداختی را دریافت می کند. 

اگر چه ممکن است حکم دادگاه مشخص کند که کدام فرد باید کمک هزینه CCB را دریافت کند، ولی اداره درآمد کانادا یا CRA تحت نظر قانون مالیات بر درآمد عمل می کند که تنها قدرت قانونی است که CRA از آن برای تعیین افراد واجد شرایط استفاده می کند.

حضانت مشترک و کمک هزینه کودکان

هریک از والدین با حضانت مشترک، ۵۰% مبلغ حضانت کامل فرزند، بر اساس متوسط درآمد خانواده خود، را دریافت خواهند کرد.

زمان تقاضا برای دریافت کمک هزینه CCB

با قرارگرفتن در هریک از موقعیت های زیر، می توان برای دریافت کمک هزینه درخواست داد:

  • تولد فرزند.
  • شروع زندگی با یک کودک یا زندگی مجدد کودک با پدر یا مادر پس از زندگی موقت با شخص دیگری.
  • آغاز، پایان یا تغییر شرایط حضانت مشترک.
  • به عهده گرفتن حضانت فرزند.

چگونه می توان درخواست CCB را ارائه داد؟

۱- از طریق ثبت تولد

هنگامی که والدین تولد نوزاد خود را ثبت می کنند می توانند برای دریافت کمک هزینه کودک خود نیز درخواست دهند. این ثبت نام به صورت کاغذی و در بیمارستان یا مراکز زایمان صورت می گیرد.

۲- به صورت آنلاین و از طریق حساب کاربری

اگر والدین در هنگام تولد نوزاد خود، درخواست CCB را ثبت نکرده باشند، می توانند از طریق اکانت خود در CRA درخواست خود را ثبت کنند.

۳- توسط ایمیل

یکی دیگر از روش های ثبت درخواست CCB، پر کردن فرم RC66 (فرم کمک هزینه کودک) و ارسال آن از طریق ایمیل به مرکز مالیات است.

حداکثر حقوق کودکان در کانادا

نحوه محاسبه کمک هزینه کودکان

نحوه محاسبه کمک هزینه به کودکان در کانادا بر اساس موارد زیر محاسبه می شود:

  • تعداد فرزندان تحت سرپرستی
  • سن فرزندان
  • وضعیت تاهل
  • متوسط درآمد خالص خانواده (AFNI) ، طبق اضهارنامه مالیاتی سال گذشته

حداکثر حقوق کودکان در کانادا

اگر درآمد خالص خانوار (AFNI) کمتر از ۳۲،۰۲۸ دلار باشد، حداکثر مبلغ کمک هزینه به کودکان بدون کسر هیچ مبلغی، پرداخت می شود. به هریک از فرزندان زیر ۶ سال مبلغ ۶،۸۳۳ دلار برای هرسال (۵۶۹.۴۱ دلار برای هر ماه) و فرزندان بین ۶ تا ۱۷ سال مبلغ ۵،۷۶۵ دلار برای هر سال (۴۸۰.۴۱ دلار در ماه) پرداخت می شود.

زمانی که متوسط درآمد خالص خانواده بیش از ۳۲،۰۲۸ دلار باشد، کمک هزینه دریافتی به صورت تدریجی کاهش می‌یابد. می توانید برای مشاهده مبالغ پرداختی و نحوه محاسبه کمک هزینه، اینجا را کلیک کنید.

کمک هزینه های استانی

هر یک از استان ها و مناطق کانادا نیز کمک هزینه های اضافه تری را بر اساس متوسط درآمد خانواده ارائه می دهند.

به عنوان مثال در استان انتاریو مبلغی معاف از مالیات برای پرورش و رشد فرزند در اختیار خانواده های کم درآمد، قرار می دهند (OCB). پرداخت های OCB در یک پرداخت ماهانه انجام می شود. برای ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ ممکن است برای هر کودک زیر ۱۸ سال حداکثر ۱۲۲.۸۳ دلار در ماه باشد.

پرداخت کمک هزینه برای کودکان دارای معلولیت

 اگر کودک دارای معلولیت باشد، می توان از این امتیاز استفاده کرد. والدین می توانند برای دوره جولای ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲، برای هر کودکی که واجد شرایط اعتبار مالیات از کارافتادگی است، حداکثر ۲،۹۱۵ دلار (ماهانه ۲۴۲.۹۱ دلار) دریافت کنند.

افزایش پرداخت کمک هزینه کودکان در زمان کرونا

از تاریخ ۲۸ می ۲۰۲۱ خانواده هایی که درآمد خالص آنها کمتر از ۱۲۰ هزار دلار در سال باشد، CCB را با افزایش دریافت خواهند کرد. این طرح در شرایط بحرانی کرونا برای تامین نیازهای مراقبتی، خوراکی، لباس و موارد دیگر به ازای هر کودک زیر ۶ سال است. 

مبلغ ۱۲۰۰ دلار به ترتیب در تاریخ ۲۸ می، ۳۰ ژوئن و ۲۹ اکتبر پرداخت خواهد شد. این افزایش پرداخت فقط برای کودکان خردسال (زیر شش سال) اجرایی می شود. خانواده های با درآمد بیشتر نیز در مجموع ۶۰۰ دلار دریافت می کنند و این کمک هزینه به خانواده های مرفه تعلق نمی گیرد.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا 

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر