تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در کانادا

دانشجویان بین المللی پس از اتمام تحصیلات تکمیلی خود در کانادا، ممکن است برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در کانادا (PGWP) اقدام کنند. کشور کانادا طرح جدیدی را در دوران همه گیری ویروس کرونا ارائه کرده است تا دانشجویان بین المللی بتوانند تحصیلات کانادایی خود را در خارج از کشور کانادا تکمیل کنند و هنوز هم واجد شرایط دریافت ویزای کاری باشند. 

کانادا، برای جذب دانشجویان بین المللی و حفظ آنها به عنوان مهاجر، با درخواست ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی موافقت می کند. این ویزا به مدت سه سال اعتبار دارد (مدت اعتبار ویزای کاری هر فرد، به طول دوره تحصیلی او در کانادا بستگی دارد). 

ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی، یک ویزای کار آزاد است که امکان کارکردن فارغ التحصیلان بین المللی را برای هر کارفرمای کانادایی بدون نیاز به اخذ پیشنهاد شغلی یا جاب آفر (job offer) فراهم می کند. یکی از مزایای عمده ی ویزای کاری پس از تحصیل، کسب تجربه ی کار حرفه ای در کانادا توسط فارغ التحصیلان است. این تجربه ی کار حرفه ای، در زمان درخواست مهاجرت کانادا، برای دارندگان ویزای کار، یک مزیت محسوب می شود. 

تبدیل ویزای کاری به تحصیلی کانادا

دولت کانادا بیش از ۱۰۰ برنامه مهاجرتی مختلف را برای افرادی که در کانادا به تحصیل یا کار مشغول بوده اند، ارائه می دهد. به طور کلی، دارندگان ویزای کار پس از تحصیل، باید یک سال تجربه ی کاری در طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) با کد شغلی A یا B را تجربه کنند تا واجد شرایط درخواست اقامت دائم کانادا باشند. 

دولت کانادا سیاست ویژه ای را در دوران همه گیری ویروس کرونا اتخاذ کرده است که به دانشجویان بین المللی این اجازه را می دهد که تحصیلات کانادایی خود را در خارج از کشور تکمیل کنند و در زمان برگشت به کانادا، هنوز هم واجد شرایط دریافت مجوز کاری پس از فارغ التحصیلی باشند. به منظور بهره مندی از مزایای این سیاست، شما باید:

به روز رسانی ویزای کار کانادا در ایام کرونا

دارندگان ویزای کار پس از فارغ التحصیلی، از تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۷ ژولای ۲۰۲۱، باید برای دریافت ویزای کار آزاد ۱۸ ماهه جدید درخواست دهند. مطابق با تخمین اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، حدود ۵۲۰۰۰ نفر از دارندگان مجوز PGWP از اعمال این سیاست جدید، نفع می برند. متقاضیان برای درخواست مجوز کار آزاد تحت این سیاست عمومی، باید دارای شرایط زیر باشند:

شرایط مجوز کار پس از تحصیل در کانادا

دانشجویان بین المللی، برای این که واجد شرایط اخذ ویزای کاری پس از تحصیل باشند، باید:

۱_ تحصیلات خود را ظرف مدت هشت ماه در یکی از مؤسسات مورد تأیید دولت کانادا (DLI)، تکمیل کنند. دوره ی تحصیلی باید با اخذ درجه، مدرک و یا گواهی همراه باشد.


۲_ در طول تمام دوره های دانشگاهی خود در کانادا یک دانشجوی تمام وقت باشند.

۳_ دریافت نامه رسمی از یکی از مؤسسات مورد تأیید دولت کانادا که تأیید می کند متقاضی شرایط لازم را برای تکمیل دوره تحصیلی خود دارد. (این نامه رسمی باید ضمیمه پرونده درخواست مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی شود).

۴_ از یکی از مؤسسات زیر فارغ التحصیل شده باشند:

ویزای کار پس از تحصیل، در کانادا تا چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار این ویزا، بین ۸ ماه تا ۳ سال می باشد و به طول دوره تحصیلی در یک مؤسسه مورد تأیید دولت کانادا بستگی دارد. اداره امور مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، نکات زیر را در وب سایت خود ارائه می دهد:

مدارک مورد نیاز برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در کانادا

آخرین مهلت درخواست ویزای کار پس از تحصیل در کانادا، ظرف مدت ۱۸۰ روز (۶ ماه) پس از دریافت نامه رسمی از مؤسسات مورد تأیید دولت کانادا (DLI) می باشد که تأیید می کند فرد دوره تحصیلی خود را با موفقیت به پایان رسانده است. در صورتی که اعتبار ویزای تحصیلی، پیش از صدور نمرات به پایان رسیده باشد، دانشجو دو گزینه برای انتخاب دارد:

  1. برای اقامت طولانی تر در کانادا، درخواست ویزای بازدیدکننده یا ویزیتور دهد.
  2. کانادا را ترک کند و درخواست ویزای کار پس از فارغ التحصیلی دهد.

متقاضیان به هنگام درخواست ویزای کار، باید ثابت کنند که دارای ویزای تحصیلی معتبر هستند، یا قبلاً ویزای تحصیلی داشته اند و یا تحت قوانین حمایت از مهاجران و پناهندگان بدون نیاز به اخذ ویزای تحصیلی، مجاز به تحصیل در کانادا هستند.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در کانادا

افسران اداره مهاجرت ممکن است مدارک زیادی را از فرد متقاضی ویزای کار درخواست کنند، اما دو مورد از مهمترین مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کاری، نامه ی اعلان پایان دوره ی تحصیلی و نامه رسمی مؤسسه تحصیلی مورد تأیید دولت کانادا هستند.

دولت کانادا در پاییز سال ۲۰۲۰، تغییرات عمده ای را در ویزای تحصیلی و کاری اعلام کرد. اخذ ویزای کار پس از فارغ التحصیلی در بین دانشجویان بین المللی، طرفداران زیادی دارد، زیرا آنها از این طریق می توانند، پس از اتمام تحصیلات خود، به مدت سه سال در کانادا کار کنند. مطابق با نظرسنجی سالانه سفارت کانادا در رابطه با تحصیلات بین المللی دانشجویان خارجی، به هنگام درخواست مهاجرت فدرال و/یا استانی به کانادا، تجربه ی کاری به دانشجویان کمک زیادی می کند. 

برای مثال، دانشجویان بین المللی سابق، تحت سیستم جامع امتیازدهی دولت کانادا (CRS)، به ازای سابقه ی تحصیلی و کاری خود در کانادا، امتیاز CRS بیشتری کسب می کنند. علاوه بر مسیرهای فدرال، برنامه های مختلفی برای مهاجرت استانی به کانادا ( اصطلاحاً PNP) وجود دارد که به دانشجویان بین المللی سابق کمک می کند که اقامت دائم بگیرند. 

در طول ماههای اخیر، دانشجویان بین المللی سابق از طریق قرعه کشی اکسپرس اینتری برای اقامت دائم، دعوت نامه دریافت کرده اند. این قرعه کشی، فقط مخصوص متقاضیان واجد شرایط برنامه های گروه تجربه کانادایی (CEC) و مهاجرت استانی (PNP) است.

این طرح جدید، دانشجویان بین المللی را تشویق می کند که در پاییز سال جاری، به جای مرخصی تحصیلی، در پی ادامه تحصیلات کانادایی خود باشند. زیرا، آن دسته از دانشجویان بین المللی که پس از فارغ التحصیلی، قصد مهاجرت به کانادا را دارند، می توانند روی فرصت تکمیل تحصیلات در کشور خود سرمایه گذاری کنند و در عین حال مزایایی مشابه با تحصیل حضوری در کانادا به دست آورند. مزیت بزرگ دیگر این طرح، کاهش هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان خارجی است. زیرا، دیگر نیازی به تقبل هزینه های زندگی اضافی در شروع دوره تحصیلی نیست.

                                         دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر