مهاجرت به امریکا از طریق ازدواج

اگر فرد مورد علاقه شما، شهروند ایالات متحده آمریکا باشد، احتمالاً می خواهید بدانید که طریقه مهاجرت به امریکا از طریق ازدواج به چه صورت است. اگرچه در ابتدا این فرایند پیچیده و ناآشنا به نظر می رسد، اما از آنجایی که قرار است با یک شهروند آمریکایی ازدواج کنید یا پیش از این ازدواج کرده اید، مدت زمان انتظار برای دریافت ویزای ازدواج امریکا، برخلاف سایر روش های خانوادگی (مانند روش خواهر و برادری)، چندان طولانی نخواهد بود.

با این حال، همانند تمام روش های مهاجرت به آمریکا، برای این کار نیاز به حمایت مالی دارید. حامی شما در این مورد، همسر آمریکایی شما است، که باید برای مهاجرت و زندگی کردنتان در آمریکا درخواست بدهد. برای دادن درخواست و دریافت گرین کارت، هر دوی شما باید چند مرحله را پشت سر بگذارید.

برای مهاجرت و زندگی دائم در آمریکا، باید درخواست گرین کارت ازدواج کنید. گرین کارت ازدواج، این امکان را برای همسر یک شهروند آمریکایی یا دارنده گرین کارت فراهم می نماید، که در هر جایی از ایالات متحده بتواند زندگی و کار کند. در صورت تمایل به داشتن تابعیت ایالات متحده، دارنده گرین کارت می تواند “اقامت دائم” داشته باشد.

برای دریافت گرین کارت، باید توسط همسرتان مورد حمایت قرار بگیرید. معمولاً به دلیل تقاضای زیاد، تقریباً برای دریافت تمام گرین کارت ها، محدودیت یا زمان انتظار وجود دارد، اما خوشبختانه، هیچ زمان انتظار یا محدودیتی برای دریافت گرین کارت ازدواج اعمال نمی شود! یعنی می توانید بلافاصله هنگام ازدواج با همسر آمریکایی خود، برای دریافت گرین کارت اقدام نمایید.

نحوه دریافت گرین کارت از طریق ازدواج

اما نداشتن زمان انتظار یا محدودیت، به معنی راحت و سریع بودن روند مهاجرت نیست. اتمام این فرآیند می تواند ماه ها و گاهی سال ها طول بکشد، به ویژه اگر پرونده شما پیچیده بوده یا فرزند داشته باشید. توجه داشته باشید که شما نیاز به حمایت مالی همسرتان دارید. او باید ثابت کند که مالیات خود را می پردازد و درآمد کافی برای حمایت از شما دارد.

در غیر این صورت فرد دیگری به عنوان حامی مالی معرفی نمایید تا به جای همسر از شما حمایت کند. این امر، به نام سوگند حمایت شناخته می شود و یک قرارداد قانونی است تا اگر در ایالات متحده نتوانستید شغل یا درآمد کافی داشته باشید، حامی مالی از شما حمایت نماید.

محل ثبت ازدواج برای دریافت گرین کارت

برای اکثر زوج ها، تصمیم گیری در مورد محل ازدواج برای مهاجرت به امریکا از طریق ازدواج، به ویژه با وجود همسر خارجی و قوانین مهاجرتی آمریکا، می تواند چالش برانگیز باشد. 

۱_ ثبت ازدواج در امریکا

اگر تصمیم به ازدواج در ایالات متحده دارید، واجد شرایط تنظیم درخواست AOS خواهید بود. این امر، یک فرایند داخلی است که به موجب آن، می توانید با همسر خود در ایالات متحده بمانید و احتمالاً همزمان با رسیدگی به پرونده خود، کار کنید.

حتما به نوع ویزای خود در آمریکا و “قانون ۹۰ روز” توجه داشته باشید. این قانون، یک دستورالعمل USCIS است تا از گمراهی مسئولان با درخواست گرین کارت متقاضیان از داخل ایالات متحده، درمورد درخواست اولیه ویزا برای ورود به آمریکا جلوگیری نماید. به طور کلی، شما نمی توانید در ۹۰ روز اول اقامت خود در ایالات متحده، برای AOS درخواست دهید و در صورت درخواست، پرونده شما به احتمال زیاد رد می شود.

طی فرایند درخواست گرین کارت، شهروند آمریکایی یا همسر دارنده گرین کارت شما، “حامی” تان خواهد بود و باید به همراه او درخواست دهید. 

مدارک مورد نیاز:

هنگامی که این مدارک با هم به ثبت رسید (به این مورد “پرونده سازی همزمان” گفته می شود)، باید فرم I-944 (که به طور رسمی “اعلامیه خودکفایی” نامیده می شود) را تشکیل دهید. کلیه درخواست های ثبت شده از داخل ایالات متحده، توسط خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) اداره می شود و به یک جلسه بیومتریک و مصاحبه حضوری نیاز دارد. 

در طول مصاحبه، از شما در مورد رابطه خود و اینکه آیا این رابطه واقعی است یا خیر، سال می شود. باید در پاسخ های خود صادق باشید وگرنه پرونده تان با چالش ها و انکار احتمالی روبرو می گردد. برخلاف سایر روش های دریافت گرین کارت، هیچ زمان انتظار یا محدودیتی برای همسران شهروندان ایالات متحده وجود ندارد.

۲_ ازدواج خارج از امریکا 

اگر تصمیم به ازدواج در خارج از کشور دارید، باید مراحل بررسی کنسولی (CP) را طی کنید. معمولا متقاضیانی که در خارج از ایالات متحده زندگی می کنند، برای درخواست گرین کارت ازدواج باید از مراحل کنسولی استفاده کنند. درخواست از طریق بررسی کنسولی، به این معنی است که شما در کشور خود منتظر می مانید تا درخواست گرین کارتتان بررسی گردد. 

این امر، ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما به طور کلی بسیار سریعتر از AOS می باشد، و می توانید در این فاصله به کار معمولی خود ادامه دهید.

اگر در خارج از ایالات متحده زندگی می کنید، دو گزینه پیش رویتان قرار دارد:

اول اینکه در خارج از ایالات متحده ازدواج کنید و سپس از طریق سفارت یا کنسولگری ایالات متحده، برای دریافت گرین کارت درخواست دهید. این پروسه به رسیدگی کنسولی معروف است. برای این کار، باید فرم I-130 و DS-160 (که به آن درخواست آنلاین ویزای غیر مهاجرتی نیز گفته می شود) را به همراه داشته و سپس معاینه پزشکی و مصاحبه در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده را انجام دهید.

محل ثبت ازدواج برای دریافت گرین کارت

گزینه دوم این است که همسر آینده خود را با ویزای K1 به ایالات متحده بیاورید، که ویزای نامزدی نیز نامیده می شود. این ویزا به شما امکان می دهد تا در ایالات متحده ازدواج کنید و سپس وضعیت خود را با دارنده گرین کارت تنظیم نمایید. برای دریافت آن باید از طریق سفارت یا کنسولگری ایالات متحده اقدام نمایید.

قبل از درخواست ویزای نامزدی، زن و شوهر باید در ۲ سال گذشته یکدیگر را ملاقات کرده باشند. فرد خارجی متقاضی ویزای نامزدی، باید ظرف ۹۰ روز پس از ورود به ایالات متحده، با همسر شهروند آمریکایی خود ازدواج کند، در غیر این صورت باید کشور را ترک نماید.

پس از ازدواج در ایالات متحده، باید فرم I-485 را ارسال کنید، که به جلسه بیومتریک و احتمالاً مصاحبه نیاز دارد. اگر می خواهید پیش از تکمیل روند بررسی درخواست گرین کارت، به دنبال کار باشید یا به سفر خارج از ایالات متحده بروید، باید مجوز کار و سفر را نیز ثبت نمایید.

تقلب در ازدواج برای دریافت ویزای مهاجرت به امریکا 

مقامات ایالات متحده، فقط ازدواج های مدنی را برای مهاجرت به رسمیت می شناسند، که در آن گواهی ازدواج توسط مقامات شناخته شده، در سطح محلی یا ملی صادر شده است.

امریکا چه ازدواج هایی را به رسمیت نمی شناسد؟

USCIS این نوع از ازدواج ها را به رسمیت نمی شناسد:

تقلب در ازدواج یا مهاجرت متقلبانه به ایالات متحده از طریق ازدواج، توسط USCIS بسیار جدی گرفته می شود. آنها ممکن است هنگام مصاحبه یا به عنوان بخشی از مراحل ثبت درخواست، از شما مدرکی برای اثبات هویت ازدواج بخواهند (marriage bona fides- اثبات اینکه ازدواج شما، یک رابطه واقعی است).

اگر ازدواج شما در نظر مامور مهاجرتی، یک ازدواج واقعی نباشد، ممکن است در طول مصاحبه از شما شواهد بیشتری خواسته یا سوالات بیشتری پرسیده شود.

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر