دانشگاه مک گیل بهتر است یا دانشگاه بریتیش کلمبیا

در این مقاله به مقایسه دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می پردازیم.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل، یک مؤسسه دولتی است که در سال ۱۸۲۱ تأسیس شده است و در شهر کوبک کانادا قرار دارد. این دانشگاه، دو پردیس (محوطه دانشگاهی) دارد: پردیس داون تاون در شهر مونترال و پردیس مک دونالد در شهر سن آن دی بلویو. این دو پردیس دانشگاهی، تقریباً ۲۰ مایل از هم فاصله دارند. زبان اولیه آموزشی این دانشگاه، زبان انگلیسی است، گرچه، گزارش شده است که حدود نیمی از دانشجویانِ دانشگاه مونترال، به عنوان زبان مادری خود به زبان فرانسوی صحبت می کنند.

دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر دو پردیس، می توانند از امکانات خوابگاه دانشجویی بهره مند شوند. این دانشگاه از ۱۰ دانشکده و کالج تشکیل شده است که شامل رشته های مختلف کشاورزی، زیست شناسی، هنر، دندانپزشکی، مهندسی، حقوق، تربیتی، مدیریت، پزشکی، موسیقی و علوم هستند و حدود ۳۰۰ رشته تحصیلی را ارائه می دهند.

تقریباً دو سوم دانشجویان دانشگاه، در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستند. هزینه ی تحصیل برای دانشجویان بین المللی، بیشتر است و تقویم آموزشی دانشگاه مک گیل، بر اساس سیستم ترمی واحدی می باشد. دانشگاه با چندین بیمارستان آموزشی تجهیز شده است و دانشکده پزشکی از قدیمی ترین دانشکده های کاناداست. تحقیقات در دانشگاه مک گیل، در بیش از ۴۰ مرکز تحقیقاتی– از جمله مرکز بیواینفورماتیک، مرکز پویایی جمعیت، مرکز سیاست مالکیت فکری – و سایر مؤسسات و بیمارستان ها انجام می شوند. از دستاوردهای تحقیقاتی این دانشگاه می توان به ساخت اولین سلول خون مصنوعی اشاره کرد.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا، یک مؤسسه دولتی است که در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ تأسیس و در سال ۱۹۱۷ افتتاح شد. دانشگاه بریتیش کلمبیا، دو پردیس اصلی دارد: پردیس ونکوور در شهر ونکوور و پردیس اوکاناگان در شهر کلونا. پردیس ونکوور، از پردیس اوکاناگان بزرگتر است و بیش از ۸۵ درصد دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا را در خود جای می دهد. در سال اخیر، ۲۳ درصد دانشجویان پردیس ونکوور، و حدود ۱۳ درصد دانشجویان پردیس اوکاناگان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا بر اساس مقطع تحصیلی متفاوت است و هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی بیشتر است. خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان سال اول تضمین شده است و دانشجویان بین المللی که به تازگی برای تحصیل در سال دوم پذیرفته شده اند، برای دریافت خوابگاه در اولویت هستند. امکانات خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان کارشناسی ارشد نیز فراهم است. 

تقویم های آموزشی هر دو پردیس، شامل دو ترم زمستانه و یک ترم تابستانه هستند، گرچه واحد های تابستانی اختیاری می باشند. زبان اولیه آموزشی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، زبان انگلیسی است. دانشجویان بین المللی سال اول، می توانند به صورت اختیاری در دوره آموزشی Vantage One در کالج ونتج بریتیش کلمبیا شرکت کنند. هدف این دوره، کمک به دانشجویانی است که می خواهند سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا دهند و می توانند اولین سال تحصیلی خود را به جای هشت ماه، در یازده ماه بگذرانند.

دانشجویان پس از تکمیل این دوره آموزشی، وارد دومین سال تحصیلی می شوند. از تسهیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا می توان به آزمایشگاه ملی کانادا برای فیزیک هسته ای، مرکز سیستم های غذایی پایدار در مزرعه دانشگاه و مؤسسه زندگی سالم و پیشگیری از بیماری های مزمن اشاره کرد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

مقایسه دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا

 

 

دانشگاه مک گیل

دانشگاه بریتیش کلمبیا

امتیاز کالج دونیا

۶.۶ از ۱۰

۶.۷ از ۱۰

رتبه بندی (کلی)

رتبه ی جهانی ۲۷ بر اساس رده بندی  QS در سال ۲۰۲۲،

رتبه ۴۴ تحصیلات عالی در سال ۲۰۲۲ ،

رتبه ی ۲۷ برای رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۱

رتبه ۳۷ تحصیلات عالی در سال ۲۰۲۲،

رتبه ی ۴۴ بر اساس رتبه بندی  جهانی QS در سال ۲۰۲۲،

 رتبه ۳۱ رتبه بندی دانشگاه های  US news در سال ۲۰۲۱

رتبه بندی موضوعی

رتبه ی ۴۴ باستان شناسی در رتبه بندی دانشگاههای آموزش عالی تایمز در سال ۲۰۲۲، رتبه ۴۴ فیزیک در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲،

رتبه ی ۴۴ نجوم در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲

رتبه ی ۳۷ باستان شناسی در رتبه بندی دانشگاههای آموزش عالی تایمز در سال ۲۰۲۲، رتبه ۳۷ فیزیک در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲،

رتبه ی ۳۷ نجوم در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲

رشته های تحصیلی

رشته های کارشناسی – ۴۹

رشته های کارشناسی ارشد – ۷۲

رشته های دکترا – ۱

رشته های کارشناسی – ۷۲

رشته های کارشناسی ارشد – ۷۰

رشته های دکترا – ۲

درصد پذیرش

۴۵%

۵۳%

امتیاز آزمون

GMAT – ۶۶۰

IELTS – ۷

PTE – ۷۰

TOFEL – 105

PTE – ۷۷.۵

IELTS – ۶.۵

TOEFL – ۹۰

GMAT – ۶۵۰

هزینه تحصیل

میانگین شهریه ۳۹۳۳۶$

(برای دوره کارشناسی)

میانگین شهریه ۱۴۹۲۸$

(برای تحصیلات تکمیلی)

خوابگاه + غذا

سالانه ۲۹۱۴۲$

میانگین شهریه ۳۳۹۱۶$

(برای دوره کارشناسی)

میانگین شهریه ۷۳۰۴$

(برای تحصیلات تکمیلی)

خوابگاه + غذا

سالانه ۲۷۲۵۲$

میزان اشتغال به کار پس از فارغ التحصیلی

میزان اشتغال، در ۴ ماه پس از فارغ التحصیلی ۹۳% می باشد. حقوق پایه پیشنهادی (به طور متوسط) ۸۷،۰۰۰ $ است.

شرکت های استخدام کننده برتر شامل  مکنزی، KPMG، EY، لورآل، آدیداس و غیره می شوند.

درآمد فارغ التحصیلان کارشناسی: ۱۰۸،۰۰۰ $

درآمد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد: ۱۰۰،۰۰۰ $

شرکت های استخدام کننده برتر  برای فارغ التحصیلان دانشگاه بریتیش کلمبیا، شرکت دیلویت،  P&G، Laatt، Netsle ، Telus و غیره هستند.

حقوق پایه پیشنهادی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ۹۰،۰۰۰ $ می باشد.

فارغ التحصیلان حسابداری، بیشترین درآمد را دارند: ۱۰۷،۰۰۰ $

پردیس ها و دانشکده های B

دانشکده مدیریت دسالتس

دانشگاه بریتیش کلمبیا، اوکاناگان، دانشکده تجارت ساودر

 

اگر قصد دارید تحصیل در مقطع کارشناسی را در کانادا ادامه دهید، دانشگاه مک گیل، از نظر رتبه بندی موضوعی، نسبت به دانشگاه بریتیش کلمبیا سطح بالاتری دارد. در مقابل، متقاضیان مدرک کارشناسی ارشدِ “تجزیه و تحلیل کسب و کار”، تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا را ترجیح می دهند. جامعه ی دانشجویی مک گیل شامل  ۱۲،۶۰۰ دانشجوی بین المللی، از بیش از ۱۵۰ کشور می شود و دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمببیا را ۱۷،۲۲۵ دانشجوی بین المللی، از بیش از ۱۶۰ کشور تشکیل می دهند.

درصد قبولی در دانشگاه مک گیل حدود ۴۳% و در دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود ۵۰% می باشد. در رابطه با هزینه ادامه تحصیل در هر دو دانشگاه، هزینه مقطع تحصیلی لیسانس در دانشگاه مک گیل، در مقایسه با دانشگاه بریتیش کلمبیا کمتر است. برای تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه بریتیش کلمبیا، باید ۸۰۰۰ تا   ۲۱۰۰۰ دلار بیشتر هزینه پرداخت کرد. از سوی دیگر، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بریتیش کلمبیا ارزانتر است، در حالیکه در دانشگاه مک گیل شما باید ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰  دلار بیشتر پرداخت کنید.

از نظر شرایط پذیرش، آزمون های ورودی دانشگاه مک گیل، در مقایسه با دانشگاه بریتیش کلمبیا نیازمندی های کمتری دارند. آزمون های مهارت زبان انگلیسی مانند آیلتس و تافل در دانشگاه بریتیش کلمبیا، سطح بالاتری دارند، در حالیکه سایر آزمون های ورودی مانند آزمون های بین المللی  GMAT و یا  GRE برای پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا نسبت به دانشگاه مک گیل، آسان تر هستند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا، برای تأمین هزینه های ۹۵۴۴ پروژه تحقیقاتی، حدود ۶۶۹ میلیون دلار بودجه دریافت می کند، در حالیکه دانشگاه مک گیل، در مجموع ۵۶۶ میلیون دلار بودجه برای پروژه های تحقیقاتی خود دریافت می کند. 

با وجود اینکه، هر دو دانشگاه فرصت های زیادی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند، دانشگاه بریتیش کلمبیا، به دلیل شبکه فارغ التحصیلان بزرگتر، برندگان جایزه نوبل بیشتر، کتابخانه بزرگتر، قدرت موضوعی بهتر و دوره های تحصیلات تکمیلی ارزان تر، نسبت به دانشگاه مک گیل برجسته تر است. علاوه بر این، به دلیل قرار گرفتن این دانشگاه در یک ایالت انگلیسی زبان، دانشجویان بین المللی این دانشگاه را برای تحصیل ترجیح می دهند.  

از سوی دیگر، هزینه دانشگاه مک گیل نسبت به دانشگاه بریتیش کلمبیا کمتر است و به دلیل برگزاری دوره  MBA (رشته مدیریت کسب و کار)، رتبه بالاتری دارد، هزینه ی خوابگاه دانشجویی آن کمتر است و برنامه های ورزشی و فعالیت های فوق برنامه ی بیشتری را به دانشجویان ارائه می دهد.


دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر