دانشگاه آریزونا

دانشگاه، محلی برای تحصیل دانشجویان است که دارای سطوح علمی گوناگون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بوده و رشته­های مختلفی در آن تدریس و ارائه می­شود. امروزه در تمام کشورهای جهان دانشگاه­های مختلفی تأسیس شده است که برتری هرکدام بر اساس رتبه و رنکینگ علمی آن ­ها است. دانشجویان زیادی برای پذیرش در دانشگاه­های برتر دنیا تقاضای تحصیل می­دهند. یکی از دانشگاه ­های برتر دنیا برای تحصیل دانشجویان، دانشگاه آریزونا واقع در ایالات متحده آمریکا است. در ادامه به معرفی و بررسی این دانشگاه پرداخته می­شود.

دانشگاه آریزونا (University of Arizona) یکی از بزرگترین و مجهزترین دانشگاه­های موجود در ایالات متحده آمریکا بوده که در ایالت آریزونا شهر توسان واقع شده است. این دانشگاه در زمین بزرگی در سال ۱۸۸۵ بنا شده و کلاس­ها با ۲۳ دانشجو برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ تشکیل شدند. دانشگاه آریزونا از مجهزترین مراکز آموزش عالی و تحقیقات بوده که بدون هیچگونه محدودیتی فعالیت­های پژوهشی و آموزشی انجام می­دهد. صنایع، مهندسی کامپیوتر و مهندسی کشاورزی دانشگاه آریزونا در بین ۳۰ دانشگاه برتر ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

این دانشگاه در زمین بزرگی در سال ۱۸۸۵ بنا شده و کلاس­ها با ۲۳ دانشجو برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ تشکیل شدند. دانشگاه آریزونا از مجهزترین مراکز آموزش عالی و تحقیقات بوده که بدون هیچگونه محدودیتی فعالیت­های پژوهشی و آموزشی انجام می­دهد. صنایع، مهندسی کامپیوتر و مهندسی کشاورزی دانشگاه آریزونا در بین ۳۰ دانشگاه برتر ایالات متحده آمریکا قرار دارد. دانشگاه آریزونا در رشته­ های نجوم و اپتیک جزء بهترین ­ها است و شهرت زیادی دارد.

دارا بودن امکانات ویژه در رشته نجوم شامل تلسکوپ آل بی تی، رصد خانه رادیویی و آزمایشگاه مطالعات ماه و سیاره­ ها، از مزیت ­های تحصیل در رشته نجوم در این دانشگاه است. همچنین یکی از ۳ دانشگاه برتر آمریکا در رشته علوم اپتیک بوده و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از این رشته را ارائه می­دهد. دانشگاه آریزونا به عنوان یک دانشگاه پیشرو در زمینه تحقیقات، سالیانه بیش از ۶۰۶ میلیون دلار از طریق سرمایه گذاری جهت تحقیق و ۸.۳ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا، درآمد زایی دارد. افرادی که در این دانشگاه تحصیل کرده ­اند یا عضو هیئت علمی هستند، موفقیت­ های بیشماری کسب کرده ­اند و به شهرت رسیده ­اند، از جمله برنده جایزه نوبل، بازیگران، ورزشکاران المپیک، مخترعان، فضانوردان و نویسندگان مشهور.

معرفی دانشگاه آریزونا

 تقاضای دانشجویان خارجی به این دانشگاه زیاد بوده و در سال ۲۰۱۲ حدود ۹۰۰۰ نفر خارج از ایالت آریزونا متقاضی تحصیل در این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد بودند که تنها ۲۷ درصد از آن­ها موفق به پذیرش شدند. دانشجویان ایرانی زیادی دانشگاه آریزونا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می­کنند و هشتمین کشور از نظر تعداد دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در این دانشگاه است. دانشجویان ایرانی بیشتر در رشته­های معماری و صنایع دانشگاه آریزونا تحصیل می­کنند. یکی از اساتید ایرانی این دانشگاه غلام علی پیمان بوده که مخترع جراحی لیزیک و دارنده مدال ملی فناوری است.

رشته های دانشگاه آریزونا

دانشگاه آریزونا بیش از ۱۰۰۰ رشته تحصیلی در تمام مقاطع تحصیلی دارد. چند مورد از دانشکده ­های این دانشگاه شامل: دانشکده مهندسی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده پرستاری، دانشکده معماری، دانشکده کشاورزی، دانشکده هنرهای زیبا اعم از رقص، موسیقی و تئاتر و کارگردانی، دانشکده مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا، دانشکده علوم اجتماعی، کالج علوم و هنر، کالج مدیریت و … .

بسته به رشته تحصیلی، مدت زمان تحصیل نیز متفاوت خواهد بود.

هزینه تحصیل در دانشگاه آریزونا

تحصیل در دانشگاه آریزونا، هزینه­ هایی در بر خواهد داشت که شامل شهریه دانشگاه و هزینه ­های زندگی است. مخارج دانشجویان خارجی اعم از هزینه خوراک، مسکن، حمل و نقل و شهریه دانشگاه بوده که هرکدام از این هزینه ­ها برای هر فرد با هر رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. در مجموع حدود ۵۰ هزار دلار هزینه سالیانه هر فرد برای زندگی و تحصیل است که شامل هزینه­ های تحصیل ۲ ترم در حدود ۳۳ هزار دلار، ۳۹۰ دلار هزینه ثبت نام برای هر ترم، هزینه بیمه سلامت حدود ۲۳۰۰ دلار و هزینه زندگی حدود ۱۵ هزار دلار است. همچنین دانشجویان خارجی غیر از مخارج ذکر شده، باید ۲۰۰ دلار هزینه اضافه­ تری پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه آریزونا

تمامی دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه، می­بایست بیمه شده باشند. دانشگاه آریزونا جهت تضمین پرداخت شهریه توسط دانشجویان این دانشگاه، در همان ابتدای ورود به دانشگاه، شهریه­ای برابر ۸ ترم تحصیلی را از دانشجو می­گیرد. هزینه ­های زندگی هر دانشجو می­تواند شامل هزینه اتاق، خورد و خوراک، کتاب ­های درسی و اقلام آموزشی و حمل و نقل و اقلام متفرقه دیگر باشد. دانشجویان در حال تحصیل می­توانند هم در داخل دانشگاه ساکن شوند و هم در خارج از دانشگاه مسکن بگیرند.

هزینه سالیانه خوابگاه در داخل دانشگاه برای اتاق­ های دو نفره بین ۶۰۰۰ تا ۸۳۰۰ دلار است. اما اگر دانشجو به هر دلیلی تمایل به زندگی در داخل دانشگاه را نداشته باشد و بخواهد در خانه یا سوئیتی واقع در خارج دانشگاه زندگی کند، هزینه سالیانه آن بین ۳۵۰۰ تا ۹۵۰۰ دلار است و ممکن است هزینه ­های اضافی­تر مثل هزینه آب و برق را نیز متحمل شوند.

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه آریزونا

برای پذیرش در دانشگاه آریزونا، فرد متقاضی اگر دانشجوی خارجی باشد، می­بایست مدرک زبان انگلیسی جهت ارائه به دانشگاه داشته باشند. چند مورد از مدارک زبان مورد تایید دانشگاه آریزونا به شرح زیر است:

نحوه اپلای دانشگاه آریزونا

برای ثبت نام و پذیرش در دانشگاه آریزونا، مدارکی مورد نیاز است که شامل موارد زیر است:

  • مدارک تحصیلی
  • مدرک معتبر زبان
  • گذرنامه
  • امتحان ورودی دانشگاه
  • ویزای تحصیلی

 شرایط اپلای برای متقاضیان فاقد دیپلم

ویزای دانشجویان

متقاضیانی که فاقد مدرک دیپلم بوده و زیر ۲۲ سال سن دارند، ابتدا باید دوره کالج را گذرانده و امتحان تعیین سطح بدهند. برنامه درسی دانش آموزان شامل ۴ واحد ریاضی، ۴ واحد زبان انگلیسی، ۲ واحد علوم اجتماعی و  ۱واحد تکنیک ­های آموزشی و هنرهای حرفه­ای در سال است.

پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه آریزونا

برای پذیرش دانشجویان خارجی به دانشگاه آریزونا موارد زیر مورد نیاز است:

دانش آموزانی که مدرک دیپلم نداشته و ۱۲ سال تحصیلی را به پایان نرسانده باشند، باید مدارک رسمی و ریز نمرات سال ­های نهم، دهم و یازدهم را ارائه دهند و دانش آموزانی که دارای مدرک دیپلم هستند، مدارک رسمی و ریز نمرات سال ­های دهم، یازهم و دوازدهم نیاز است. ارائه مدرک دیپلم ضرورتی ندارد.

دارا بودن حداقل معدل کتبی ۱۴

داشتن مدرک زبان انگلیسی و مهارت و تخصص در آن

ارسال فرم UA که شامل ۴ مرحله­ی تکمیل کامل فرم UA، هزینه درخواست، ضمیمه کردن کپی مدارک تحصیلی دبیرستان و مدرک زبان انگلیسی

در صورتی که متقاضیان دوره­ های آموزشی بالاتری را گذرانده باشند باید مدارک و مستندات تحصیل خود را ارائه نمایند.

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آریزونا

دانشجویانی که شهروند ایالت متحده آمریکا نباشند و کارت اقامت دائم یا پناهندگی را نداشته باشند، جزء دانشجویان خارجی و بین المللی محسوب می­شوند که باید مدرک زبان انگلیسی مورد تایید دانشگاه را نیز کسب کنند.

شرایط پذیرش دانشجویان برای مقطع کارشناسی ارشد شامل موارد زیر است:

  • ارائه مدرک لیسانس
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا اثبات تسلط به آن
  • پرداخت هزینه بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی

آزمون­های مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد می­تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • آزمون آیلتس با نمره ۷
  • آزمون تافل با حداقل نمره ۷۹
  • آزمون پیرسون با حداقل نمره ۶۰

اما به غیر از آن،  افرادی که مقاطع تحصیلی قبلی خود را در یک مؤسسه معتبر در آمریکا یا کشوری انگلیسی زبان گذرانده باشند، از ارائه مدرک زبان برای پذیرش معاف می­شوند. دانشجویان همچنین باید اثبات کنند که تمکن مالی جهت تحصیل در این دانشگاه را دارند و می­توانند هزینه ­ها و شهریه ­های این دانشگاه را پرداخت کنند.

به همین منظور، آن­ ها می ­بایست به مقدار مشخصی که خود دانشگاه مشخص کرده است،  وجه نقد در بانک بگذارند و ظرف مدت ۶ ماه پس از پذیرش در دانشگاه آریزونا، مستندات تضمین بانکی خود را به واحد تحصیلات تکمیلی دانشگاه آریزونا ارائه دهند. اگر دانشجو بخواهد ترم تابستانه داشته باشد، در این صورت باید تضمین اضافی جهت هزینه ­های ترم تابستان را بپردازد. در صورتی که دانشجویان، همراه یا همراهانی با خود داشته باشند، به ازای هر نفر همراه، باید تضمین اضافه ­تری پرداخت کنند.

در صورتی که دانشجو توسط یک اسپانسر حمایت شود، (که این اسپانسر می­تواند یک سازمان یا آژانس دولتی در آمریکا باشد) باید یک مرکز بین المللی خدمات دانشجویی با شرایط پشتیبانی از دانشجو، توسط اسپانسر فراهم شود. اسپانسر دانشجو می ­بایست نامه­ای رسمی شامل میزان حمایت مالی و مدت زمان این حمایت از دانشجو را تنظیم کند تا به دانشگاه آریزونا تحویل داده شود. از طرفی برخی از اسپانسر ها نیز فاکتور هزینه­ های دانشجو در طول مدت تحصیل را از دانشگاه آریزونا طلب می­کنند تا به همان میزان دانشجو را حمایت مالی کنند. بدین طریق، دانشگاه آریزونا قبل از ثبت نام، یک نامه رسمی در مورد کلیه هزینه­ های دانشجو به واحد خدمات دانشجویی ارسال می­کند.


دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ریحان دوشنبه ۱۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین برای ثبت نام در دانشگاه آریزونا در مقطع ارشد و در خصوص طرح جدید دانشگاه در خصوص پذیرش صد میلیون دانشجو از کشورهای خارجی که یکی از اون‌کشورها ایران هست و به صورت انلاین و به زبان خود دانشجو میخوان تدریس کنن میخواستم اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت نام رو مطلع بشم و اینکه ایا نیاز به داشتن مدرک زبان هست یا نه
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت دوشنبه ۱۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بله نیاز به مدرک زبان هست

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر