شرکت چک سفید (SPAC)

شرکت چک سفید (SPAC)، شرکتی است که صرفاً به منظور افزایش سرمایه، از طریق عرضه اولیه سهام (ipo) تأسیس شده است. این ساختار تجاری به سرمایه گذارها این امکان را می دهد که پول خود را در یک صندوق به اشتراک بگذارند تا از آن برای کسب و کارهای نامعینی استفاده شود. (که پس از عرضه اولیه سهام شناسایی می شوند). بنابراین این نوع ساختار سازمانی، اغلب اوقات در رسانه های مردمی، شرکت چک سفید نامیده می شود.

زمانی که شرکت اسپک، از طریق عرضه اولیه سهام، وجوه مورد نیاز خود را افزایش می دهد، پولها را تا سپری شدن یک دوره ی مقرر یا تکمیل فرایند خرید، در یک صندوق امانی ذخیره می کند. در صورتی که خرید برنامه ریزی شده انجام نشود، یا تشریفات قانونی هنوز معلق باشند، شرکت اسپک باید وجوه را پس از کسر کارمزد بانک و کارگزاری به سرمایه گذاران بازگرداند.

 بنیان گذاران

شرکت خریدار با هدف تملک، توسط مدیران با تجربه ای تأسیس می شود که اطمینان دارند شهرت و تجربه به آنها کمک می کند تا شرکت های سودآور را شناسایی کنند. زیرا شرکت چک سفید، فقط یک شرکت کاغذی است و زمانی که از سوی سرمایه گذاران تأمین مالی شود، می تواند به یک مرکز فروش تبدیل شود. بنیان گذاران، سرمایه راه اندازی شرکت را فراهم می کنند و از سهام قابل توجه در شرکت تحت تملک، سود دریافت خواهند کرد. بنیانگذاران، اغلب به هنگام راه اندازی شرکت SPAC ، سرمایه های یک صنعت خاص را به امانت نگه می دارند.

عملکرد شرکت های SPAC

صدور عرضه اولیه سهام

تیم مدیریت قراردادهای شرکت چک سفید، به هنگام صدور عرضه اولیه سهام، با یک بانک سرمایه گذاری قرارداد می بندد. بانک سرمایه گذاری با تیم مدیریت شرکت، روی یک مبلغ خاص توافق می کند تا به ازای خدمات خود آن مبلغ را دریافت کند. (معمولاً حدود ۱۰% از عایدات حاصل از عرضه سهام می باشد). اعلامیه پذیره نویسی سهام شرکت اسپک، به طور عمده روی حامیان مالی متمرکز است و کمتر به تاریخچه شرکت و درآمدهای آن تمرکز دارد.

زیرا شرکت SPAC  فاقد تاریخچه عملکرد یا گزارش های درآمد است. تمام عایدات حاصل از عرضه اولیه سهام در یک حساب امانی نگهداری می شود تا زمانی که یک شرکت خصوصی، به عنوان شرکت هدف تملک شناسایی شود.

تملک یک شرکت هدف

زمانی که شرکت SPAC، سرمایه خود را از طریق عرضه اولیه سهام افزایش می دهد، تیم مدیریت، ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان دارد تا شرکت هدف را شناسایی کند و تملک را تکمیل کند. این مدت زمان، بسته به شرکت و صنعت مورد نظر، ممکن است متفاوت باشد. ارزش منصفانه بازار شرکت هدف، باید ۸۰% سرمایه های امانی شرکت اسپک باشد. بنیانگذاران به هنگام تملک، از سهام خود در شرکت جدید سود خواهند برد که معمولاً ۲۰% سهام عادی است، در حالیکه سرمایه گذاران، مطابق با میزان مشارکت در سرمایه گذاری، سود سهام دریافت می کنند.

در صورتی که، دوره ی از پیش تعیین شده، قبل از تکمیل تملک سپری شود، شرکت اسپک منحل می شود و درآمدهای عرضه اولیه سهام که در حساب امانی نگهداری شده اند، به سرمایه گذاران بازگردانده می شوند. به هنگام راه اندازی شرکت چک سفید، تیم مدیریت تا زمانی که معامله تکمیل نشده است، اجازه ندارد حقوق دریافت کند.

شرکت SPAC

ساختار سرمایه شرکت SPAC

واحدهای عام

یک شرکت SPAC ، عرضه اولیه سهام را شناور نگه می دارد تا سرمایه به دست آمده را برای تکمیل تملک شرکت خصوصی افزایش دهد. سرمایه مورد نظر، از سرمایه گذاران خرده فروشی و نهادی تأمین می شود و ۱۰۰% پول عرضه اولیه سهام در یک حساب امانی ذخیره می شود. سرمایه گذاران، در ازای سرمایه خود، صاحب سهام هایی می شوند که شامل یک سهم از سهام عادی و گواهی حق تقدم خرید سهام بیشتر در آینده است. قیمت خرید هر واحد اوراق بهادار معمولاً ۱۰ دلار است. پس از عرضه اولیه سهام، واحد ها به سهام های عادی و حق تقدم خرید سهام (وارانت) تفکیک می شوند که می توانند در بازار دولتی معامله شوند. حق تقدم خرید سهام، فرصت جبران مازادی را برای سرمایه گذاری در اسپک، در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

سهام بنیانگذاران

بنیانگذاران شرکت اسپک، به هنگام ثبت شرکت، سهام بنیانگذاران را خریداری می کنند و برای تعدادی از سهام ها، ارزش اسمی پرداخت می کنند که منجر به ۲۰% حق مالکیت سهام، پس از تکمیل عرضه اولیه سهام می شود. این سهام ها، برای جبران درآمد تیم مدیریتی در نظر گرفته می شود، زیرا تا زمانی که معامله تملک شرکت انجام نشده است، مجاز به دریافت هیچ گونه درآمد یا کارمزدی نیستند. 

حق تقدم سهام

واحدهای بورس فروخته شده به عموم، شامل کسری از حق تقدم سهام می باشد که به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که تمام سهام عادی را خریداری کنند. بسته به بانک صادر کننده عرضه اولیه سهام و اندازه شرکت اسپک، حق تقدم سهام ممکن است مقدار مشخصی از یک سهام (نصف، یک سوم یا دوسوم) یا کل سهام باشد. 

برای مثال، اگر قیمت هر واحد بورس در در عرضه اولیه سهام، ۱۰$ باشد، حق تقدم سهام ممکن است به ازای هر سهم، ۱۱.۵۰$ باشد. حق تقدم های سهام یا ۳۰ روز پس از معامله شرکت SPAC  یا بیست ماه پس از عرضه اولیه سهام اعمال می شود. حق تقدم سهام شرکتهای دولتی که مبتنی بر تسویه نقدی است، به این معناست که سرمایه گذار باید تمام هزینه حق تقدم سهام را برای دریافت کل سهام بورس، به صورت نقدی پرداخت کند.

از سوی دیگر، حق تقدم های بنیانگذاران، ممکن است به صورت تسویه خالص باشد. یعنی، نیازی نیست برای دریافت کل سهام بورس، هزینه نقدی پرداخت کنند. در عوض، سهام بورس آنها با ارزش منصفانه بازار معادل با مابه تفاوت قیمت معامله سهام و قیمت اعمال حق تقدم صادر می شود.

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر