چگونه باید ویزای دانشجویی آمریکا را بگیریم؟

آمریکا همواره اولین انتخاب دانشجویانی بوده که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. اگر شما جزو کسانی هستید که برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد علاقه خود، درخواست داده اید و با درخواستتان موافقت شده، قدم مهم بعدی، درخواست ویزای دانشجویی برای تحقق رویای ادامه تحصیل در آمریکاست. این “راهنمای ویزای تحصیلی” به طور مختصر انواع ویزاهای مختلف را بررسی می کند و فرایند دقیق درخواست ویزای تحصیلی  F1 را شرح می دهد.

این نوع ویزا، مختص دانشجویانی است که قصد دارند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آمریکا ادامه تحصیل دهند. همچنین، متقاضیان باید بدانند چرا با درخواست آنها برای ویزای دانشجویی آمریکا موافقت نشده است.

سه نوع ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد:

۱.ویزای تحصیلی F1

دانشجویانی که بیش از ۱۸ ساعت از هفته را به تحصیل مشغول هستند، به ویزای  F1 نیاز دارند. این تحصیلات شامل تمام برنامه های مقطع کارشناسی و نیز مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد، دکترا و غیره می شود. همسران یا فرزندان متقاضیان ویزای  F1، باید با ویزای  F2 سفر کنند. لطفا توجه داشته باشید که همسران این افراد اجازه اشتغال ندارند، اما می توانند همسر خود را همراهی کنند یا برای کار و یا تحصیل در آمریکا درخواست ویزا دهند.

۲.ویزای بازدیدکنندگان مبادله ای J1

ویزای بازدیدکنندگان مبادله ای  j1 برای دانشجویان، محققان یا استادانی است که می خواهند در یک برنامه تبادل فرهنگی شرکت کنند. برای مثال، محققان فولبرایت و بسیاری از دانشجویان دوره های تحصیلی کوتاه مدت در دانشگاههای هند برای تحصیل در خارج از کشور با ویزای  J1 به آمریکا سفر خواهند کرد. معمولاً افراد متخصص در یک رشته ی خاص، با ویزای مبادله ای به آمریکا می روند، از این رو این ویزا را ویزای بازدیدکنندگان مبادله ای نامگذاری کرده اند. این ویزا ممکن است آموزش های حرفه ای ۱۰ ماهه یا بورسیه های تحقیقاتی و غیره را در بر بگیرد.

ویزای تحصیلی

در هر صورت، متقاضی می تواند از شرایط این نوع ویزا، از طریق مؤسسات مربوطه مطلع شود. همسران یا فرزندان دریافت کنندگان ویزای  J1 می توانند با ویزای  J2 به آمریکا سفر کنند. لطفاً توجه داشته باشید که همسران این افراد زمانی می توانند در آمریکا مشغول به کار شوند، که از قبل مجوز فعالیت خود را دریافت کرده باشند.

۳.ویزای تحصیلی غیرآکادمیک/تفریحی  M-1

ویزای M1، نوعی ویزای تحصیلی است که مختص مدارس فنی و حرفه ای می باشد. با اینکه فرایند درخواست ویزای  F1 و  M-1مشابه است، اما تفاوت آنها در این است که در زمان ورود به آمریکا، ویزاهای  M1 دارای مُهر زمان هستند و دانشجویان نمی توانند اقامت طولانی مدت داشته باشند. 

هشدار ویروس کرونا/کووید ۱۹

اداره مهاجرت و گمرگ آمریکا، بعلت شیوع ویروس کرونا به دانشگاههای ایالات متحده اجازه داده است تا فرم های  I-20(گواهی صلاحیت برای وضعیت دانشجوی غیر مهاجر) را به صورت الکترونیکی به آدرس ایمیل دانشجویانی که در فهرست  SEVIS آمده است، ارسال کنند. برای دانش آموزانی که به سن قانونی نرسیده اند، آدرس ایمیل می تواند متعلق به والدین و یا سرپرست قانونی آنها باشد. در دوران همه گیری ویروس کرونا، سیستم  SEVP (سیستم یکپارچه بررسی اطلاعات ویزا)، محدودیت ارسال نامه  I-20 به صورت فیزیکی را برداشته و به مؤسسات آموزشی اجازه می دهد که به طور موقت فرم های  I-20 را مستقیماً به آدرس ایمیل دانش آموزان و دانشجویان ارسال کنند.

در حال حاضر، سفارت آمریکا، فرم  I-20  ایمیل شده برای درخواست ویزا را به رسمیت می شناسد. همچنین تا اطلاع ثانوی نیازی نیست دانشجویان هزینه ی حمل و نقل اضافه پرداخت کنند. یک فرم الکترونیکی I-20 میتواند یکی از موارد زیر باشد:

دانشجویان می توانند هزینه ی I-901 خود را پرداخت کنند، بنابراین زمانی که سفارت ها بازگشایی شوند، در اولین فرصت  قرارداد ویزای خود را دریافت خواهند کرد.

ویزای دانشجویان

اجازه کار با ویزای دانشجویی آمریکا

دانشجویان در اولین سال تحصیل خود نمی توانند به کار در خارج از محیط دانشگاه مشغول شوند و اجازه ندارند بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته کار کنند، ولی در ایام تعطیل می توانند تا ۴۰ ساعت در هفته، فعالیت کاری داشته باشند. دانشجویان می توانند برای کتابخانه ها یا کافه هایی که به دانشگاهها خدمات ارائه می دهند، کار کنند.

هزینه ویزا

دو نوع هزینه در رابطه با ویزای تحصیلی F1 برای آمریکا وجود دارد:

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی  F1

فرایند ویزای تحصیلی آمریکا: ویزای دانشجویی آمریکا نسبت به ویزای توریستی به مدارک بیشتری نیاز دارد. قبل از رفتن به مصاحبه برای درخواست ویزا، مدارک خود را با این فهرست چک کنید.

  • یک پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل هفت ماه بعد از دوره اقامت شما
  • یک نسخه چاپی از درخواست ویزای آنلاین  DS-160
  • رسید پرداخت هزینه ی SEVIS
  • نامه قرارداد مصاحبه (اصل و کپی)
  • فرم I-20 ارسال شده توسط دانشگاه (جایی که قرار است در آن تحصیل کنید)
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • گردشهای مالی حداقل سه سال گذشته که نشان می دهند شما سرمایه کافی برای پرداخت هزینه های سال اول را دارید (این صورتحساب می تواند متعلق به یکی از والدین یا سرپرست کودک باشد)
  • فیش حقوقی
  • اصل گواهینامه
  • نمرات آزمون هایی از جمله تافل، GMAT، آیلتس و غیره.
مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی

مدارک مورد نیاز پشتیبانی مالی برای ویزای  F1

دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا، باید با مدرک ثابت کنند که می توانند مجموع هزینه های خود، از جمله هزینه شهریه، زندگی و هزینه هایی مانند کتاب را در سال اول تحصیل تأمین کنند. همچنین، آنها باید با ارائه مدرک نشان دهند پشتوانه ی مالی کافی برای تأمین هزینه های مابقی دوره تحصیلی خود را دارند.

مدارک اثبات تمکن مالی برای ویزای  F1

نحوه درخواست ویزای تحصیلی آمریکا (ویزای F1)

درخواست ویزای تحصیلی آمریکا چند مرحله دارد:

  • فرایند ویزا زمانی آغاز می شود که شما فرم I-20 را از دانشگاه خود دریافت کرده باشید. با اینکه در طول روند درخواست ویزا، هر زمانی که بخواهید می توانید هزینه ی سویس فی را پرداخت کنید، به شدت توصیه می شود که پرداخت هزینه ی سویس فی را پیش از شروع درخواست ویزا انجام دهید.
  • پس از پرداخت هزینه ی سویس فی و دریافت رسید، شما می توانید برای دریافت فرم آنلاین ویزا (DS-160) درخواست دهید.
  • درخواست خود را از صفحه تأییدیه چاپ کنید تا برای مصاحبه همراه داشته باشید.
  • هزینه ی ویزا را از طریق NEFT یا بانک AXIS معتبر پرداخت کنید.
  • برای مصاحبه و ارائه اطلاعات بیومتریک و انگشت نگاری باید قرار ملاقاتی را از قبل برنامه ریزی کنید.
  • برای قرار ملاقات اطلاعات بیومتریک، شما باید شخصاً حضور داشته باشید تا تصویر شما برای ویزا ثبت شود و اثر انگشتانتان اسکن شوند.  
  • در مصاحبه ی حضوری، مصاحبه کننده از شما سؤالاتی را در مورد دانشگاه، امور مالی و قصد بازگشت به کشورتان می پرسد. در صورتی که او متقاعد شود، پاسپورت شما را نزد خود نگه می دارد تا ویزای شما را مُهر کند.

به یاد داشته باشید که ویزاهای تحصیلی  F1، ممکن است ۱۲۰ روز قبل از شروع تاریخ دوره ی تحصیلی صادر شوند. گرچه، شما با ویزای  F1 زودتر از ۳۰ روز قبل از تاریخ شروع تحصیل، اجازه ی ورود به آمریکا را ندارید.

وابستگان متقاضی ویزا

همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال که برای اقامت در آمریکا قصد همراهی با فرد متقاضی را دارند، نیاز به ویزای  M2 یا  F2دارند. همسر فرد متقاضی که ویزای  F2 دارد، نمی تواند برای دوره ی تحصیلی کامل ثبت نام کند، اما به عنوان یک سرگرمی می تواند در کلاسهای فنی یا تفریحی مانند آشپزی یا تنیس شرکت کند. فرزندان افراد متقاضی با ویزای  F2، به عنوان یک دانش آموز تمام وقت، اجازه تحصیل در مدارس ابتدایی، متوسطه و یا دبیرستان را دارند. اما نمی توانند در دوره های تحصیلی تمام وقت در یک کالج یا دانشگاه شرکت کنند. همچنین همسر و فرزندان دانشجویان متقاضی ویزای تحصیلی، در طول دوره اقامت خود، با ویزای   F2 اجازه کار کردن ندارند.

اطلاعات بیشتر

دارندگان ویزای  F1 تا دوازده ماه مجاز به کارآموزی اختیاری (OPT) برای تکمیل روند فارغ التحصیلی خود هستند. این امر به این معناست که شما بعد از به پایان رساندن تحصیلات خود، می توانید یک سال کار کنید. این یک اجازه اشتغال موقتی است که به دانشجویان داده می شود تا فرصت کسب تجربه عملی در رشته تحصیلی خود را داشته باشند. پس از آن، اگر قصد ادامه اشتغال در آمریکا را دارید، باید برای ویزای کاری اقدام کنید. شما تا ۶۰ روز پس از تکمیل دوره ی تحصیلی خود می توانید در آمریکا بمانید، حتی اگر هیچ پیشنهاد شغلی (جاب آفری) ندارید یا برای کارآموزی اختیاری درخواست نداده اید.

درخواست ویزا

فرایند درخواست ویزای  F1 کاملاً به صورت اینترنتی انجام می شود. لینک های زیر، منابعی هستند که می توانید به فرم های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید و آنها را تکمیل کنید.


    دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر