مدارس ابتدایی در کانادا

مدارس ابتدایی در کانادا به دلیل کیفیت فوق العاده آموزش، تا تحصیلات متوسطه، در سراسر جهان شناخته شده است. بزرگترین نقاط قوت در مدارس کانادا ارائه برنامه های یادگیری عالی در مقاطع ابتدایی و متوسطه در خواندن ، ریاضیات و علوم است.

دانش آموزان ابتدایی در کانادا به واسطه معلمان با سواد و با کیفیت، موفقیت بالایی دارند. معلمان کانادایی علاقه زیادی به کار خود دارند. آنها محیط یادگیری تعاملی و حمایتی را برای کودکان ایجاد می کنند و روش ها و فن آوری های ابتکاری یادگیری را برای تقویت یادگیری دانش آموزان ادغام می کنند.

همه معلمان موظف هستند که مهارت های خود را در طی زمان کار ارتقا دهند.

آنها قبل از ورود به این حرفه دارای مدرک کارشناسی و تحت فراگیری عملی حرفه ی خود قرار گرفته اند. بسیاری از آن ها برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و افزایش کیفیت کار خود، دانشگاه را ادامه می دهند.

کشور کانادا سیستم آموزشِ قوی و مجهزی دارد که عمدتاً به شکل استانی مدیریت می‌شود. قانون اساسی کانادا صلاحیت آموزش و پرورش هر استان را به همان استان واگذار کرده، ممکن است، برخی جنبه‌های سیستم آموزشی کانادا بین استان‌های مختلف متفاوت باشد، اما سیستم آموزشی، تحت نظارت دولت فدرال قرار دارد.

پایه های تحصیلی در سیستم آموزشی کانادا

حداقل ۱۰ سال تحصیل در تمام استانهای کانادا اجباری است. تحصیلات اجباری از سن ۵ یا ۶ سالگی آغاز می شود، و در بیشتر استانها دانش آموزان باید تا سن ۱۶ سالگی در مدرسه تحصیل کنند. در آنتاریو، مانیتوبا و نیوبرانزویک دانش آموزان باید تا سن ۱۸ سالگی یا تا زمان اخذ دیپلم دبیرستان به مدرسه بروند.

انواع مدارس در کانادا

تقریبا تمامی مدارس کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی، تقسیم تدریس می کنند، البته اولویت با مدارس انگلیسی زبان است (مدارس استان کبک به زبان فرانسه تدریس می کنند). مدارس در کانادا به چهار نوع تقسیم می شوند:

✅مدارس دولتی در کانادا

مدارس دولتی کشور کانادا برای شهروندان کانادا و دارندگان کارت اقامت دائم کاملا رایگان هستند. 

اما برای دانش‌آموزان خارجی، شهریه ای در حدود ۱۴ هزار دلار هزینه سالانه به همراه دارند.

ترکیب دانش آموزان کانادایی و دانش آموزان بین‌المللی در تمام مدارس کانادا دیده می‌شود و این مدارس جزو با کیفیت ترین سیستم های آموزشی هستند.

✅مدارس خصوصی

این مدارس از کیفیت بسیار بسیار بالایی برخوردار هستند و در تمام استان های کانادا وجود دارند. اغلب دانش آموزانی که در این مدارس ثبت نام می‌کنند، از ابتدا به دنبال تخصص در رشته خاصی هستند. برای تحصیل در این مدارس، باید شهریه ی مشخصی بپردازید.

✅مدارس مذهبی

این مدارس به منظور جلوگیری از ترویج مذهبی خاص در کانادا، تماما خصوصی هستند. البته مدارس کاتولیک در استان آلبرتا، ساسکاچوان و انتاریو توسط بودجه دولت اداره می شوند.

✅مدارس شبانه روزی

این مدارس به نحوی هستند که دانش آموز می تواند علاوه بر تحصیل در آنجا، اقامت نیز داشته باشد. شهریه این مدارس بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار، در هر سال می باشد.

شروع سال تحصیلی در کانادا

سال تحصیلی در کانادا معمولا از هفته اول سپتامبر آغاز و تا پایان ماه ژوئن (ده ماه) ادامه دارد. البته مدارسی نیز وجود دارند که در کل سال فعال هستند.

مدارس در کانادا از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر، یا ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر، فعالیت داشته و روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل محسوب می شود.  

مدارس ابتدایی در کانادا

اولین سال های آموزش اجباری در کانادا، آموزش ابتدایی یا دبستان نامیده می شود. چون هر ایالت کانادا از نظر قوانین آموزشی و پایه های تحصیلی با یکدیگر متفاوت هستند، نمی توان به صورت دقیق بیان کرد که پایه ابتدایی از چه سنی آغاز و در چه پایه ای به اتمام می رسد. ولی به طور کلی معمولا شامل پایه پیش دبستانی تا پایه ششم و هفتم است.

مدارس فارسی زبان در کانادا

آموزش ابتدایی در کانادا

تمرکز اصلی در پایه های ابتدایی بر یادگیری دستی و حضوری و شکوفایی خلاقیت است. ارتقا از یک پایه به پایه بعدی بر اساس آزمون است و کودکی که عملکردش ضعیف است، ممکن است نیازمند تکرار آن پایه باشد در حالیکه ممکن است به یک دانش آموز با استعداد اجازه جهش به پایه های بعدی داده شود. 

فرانسه و برخی زبان های خارجی که قبلا فقط در دبیرستان ها تدریس می شدند، اکنون در برخی نواحی در سال های آخر مقطع ابتدایی نیز تدریس می شوند و در صورت تمایل، فرزندتان می تواند در کودکستان یا پایه اول به برنامه ی اولیه ی فرانسه نیز وارد شود.

هزینه مدارس ابتدایی در کانادا

همانطور که قبلا اشاره شد، هزینه مدارس دولتی در کانادا برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا رایگان است ولی دانش آموزان بین المللی می توانند با پرداخت شهریه ای، حدودا بین ۱۰ تا ۱۴ هزار دلار کانادا، در این مدارس حضور داشته باشند.
 
همچنین، مدارس هزینه های کمی برای فعالیت های اضافی مثل تیم های ورزشی یا گردش می گیرند. بیشتر کودکان ناهار خود را به مدرسه می آورند. با این حال، برخی از مدارس کافه تریا یا برنامه ناهار گرم را ارائه می دهند که در این صورت ممکن است کودک یک وعده غذایی در مدرسه خریداری کند.

شرایط پذیرش مدارس ابتدایی در کانادا

مدارس کانادا شرط خاصی برای پذیرش کودکان بجز نزدیکی محل سکونت آنها ندارد. همچنین برای ثبت نام داشتن کارت واکسیناسیون کودکان الزامی است. 

ممکن است برخی مدارس نیز دارای شرط معدل باشند که این موضوع برای دانش آموز ایرانی مشکل ساز نیست.

برخی مدارس نیز برای دانش آموزانی که به تازگی وارد کانادا شدند تسهیلاتی مثل کلاس های ویژه زبان برای ارتقای سطح دانش آموز، کمک به والدین برای آموزش کودکان در منزل و … را ارائه می دهند.

مدارس فارسی زبان در کانادا

مدارس فارسی زبان در کانادا

برای بسیاری از والدین تحصیل فرزندان شان در مدارس ایرانی اهمیت زیادی دارد. این مدارس به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • رسمی 
  • غیر رسمی

منظور از مدارس رسمی مدارسی که است کاملا منطبق با سیستم آموزشی جمهوری اسلامی ایران است و کتب و منابع آموزشی مشابه همان چیزی است که در ایران آموزش داده می شود. اما در کنار مدارس رسمی، مدارس نیمه رسمی هم وجود دارند که تا حدودی از آموزش های ایران به دور هستند و مورد تایید مدارس خارج از کشور و آموزش و پرورش کانادا می باشند و منابع آموزشی شان را وزارت خانه این کشور تعیین می کند.

از مدارس فارسی زبان در کانادا، می توان به مدرسه فارسی تورنتو در تورنهیل انتاریو، مدرسه فارسی سینا در نورث یورک انتاریو، مدرسه فارسی سهراب سپهری در ریچموندهیل انتاریو و دبیرستان البرز در نورث یورک انتاریو نام برد. در این مدارس سعی می شود بچه ها، از زبان و ادبیات فارسی دور نمانند. همچنین دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه های کانادا اماده می کنند.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر