تحصیل مقطع دکتری در کانادا ۲۰۲۰

در این مقاله به موضوع تحصیل مقطع دکتری در کانادا می پردازیم. مواردی همچون طول دوره، شرایط دریافت پذیرش، هزینه های تحصیل، مدارک مورد نیاز و… توضیح داده شده است. همچنین می توانید سوالات خود را درباره تحصیل دکتری در کانادا از ما بپرسید.

کانادا همواره به عنوان یک مقصد تحصیلی جذاب و چند فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد. دانشگاه های کانادا امکانات در سطح کلاس جهانی را با محققان و استادان بسیار ماهر که در رشته های خود برجسته هستند، ارائه می دهند. کانادایی ها و دانشجویان بین المللی در کانادا از سطح بالایی از زندگی برخوردار هستند. این کشور مکان عالی برای زندگی، تحصیل و کار است و در سال ۲۰۲۰ به عنوان با کیفیت ترین کشور برای زندگی انتخاب شده است.

این کشور با فراهم کردن فرصت‌ های پژوهشی متعدد برای کمک به گسترش تخصص متقاضیان، به یکی از گزینه های عالی برای تحصیلات دوره‌ی دکتری تبدیل شده است. بیش از یک‌ سوم از کل تحقیقات و پژوهش های کانادا در دانشگاه‌ ها انجام می شود و همین امر، میلیاردها دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

برنامه های زیادی برای دکتری در کانادا وجود دارد که دانشجویان می توانند از بین آنها انتخاب کنند که هر یک از نظر زمان، هزینه و ساختار متفاوت است و به دانشگاه و برنامه انتخابی بستگی دارد. تمام برنامه های دکتری در کانادا دانشجویان را ملزم به انجام تحقیقات اصلی و دفاع از پایان نامه خود می کنند که سهم قابل توجهی در زمینه تحصیل آنها دارد.

الزامات تحصیل در مقطع دکتری در کانادا بسته به دانشگاه و دوره متفاوت است. اما عموما به موارد زیر نیاز است:

✅ یک مدرک کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط، به همراه نمرات قوی و اثبات توان پژوهشی؛

✅ اثبات توانایی دانش زبان با داشتن یک مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه، درصورتی که قبلا به هیچ کدام از این دو زبان تحصیل نکرده باشید و انگلیسی یا فرانسه زبان اول شما نباشد. البته، برخی دوره ها در استان کبک به هر دو زبان تدریس می شوند.

✅ نمره خوب و قابل قبول در یکی از آزمون های پذیرش تحصیلات تکمیلی مثل GMAT (جی مت) یا GRA (جی آرای)، البته در صورت نیاز.

 آزمون GMAT چیست

GMAT مخفف Graduate Management Admission Test و آزمونی بین‌المللی است که مخاطب آن معمولاً دانشجویان رشته های مدیریت و کسب‌ و کار هستند. دانشجویان بین‌المللی متقاضی ورود به دانشکده ها و مدرسه های کسب‌ و کارِ بعضی از دانشگاه‌ها به نمره های این آزمون نیاز دارند و باید نمره GMAT مورد نیاز برای دانشگاه های کانادا را کسب کنند. حتی اگر دانشگاهی به نمرۀ آزمون GMAT نیاز نداشته باشد، کسب نمرۀ عالی در این آزمون ها برای متقاضیان به‌ منظور دریافت پذیرش امتیازی مثبت حساب می شود.

آزمون GRE چیست؟

آزمون جی آر ای یا همان Graduate Record Examination (GRE) یکی بزرگترین آزمون های ارزیابی دانشجویان برای ورود به دانشگاه است که توسط سازمان ETS برگزار می شود. این آزمون در دو نوع جنرال و سابجکت برگزار می شود و نمرات آزمون GRE جنرال مورد قبول بسیاری از دانشگاه ها و مدارس کسب و کار آمریکا و کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

در برخی موارد، که بسیار به ندرت اتفاق می افتد، ممکن است متقاضی بتواند با پذیرش سریع یعنی بدون مدرک کارشناسی ارشد، در مقطع دکتری تحصیل کند که در چنین مواردی باید نمرات دو سال آخر مقطع کارشناسی وی بسیار عالی و بالا بوده (معدل First-Class داشته باشد) و مدارک دیگری مثل مقالات پژوهشی برای اثبات توانایی و قابلیت آکادمیک خود، ارائه دهد.

شرایط اخذ پذیرش دکتری در کانادا

روند پذیرش در دانشگاه های مختلف کانادا متفاوت است، ولی به طور کلی می توان ۴ مرحله زیر را طی کرد:

پذیرش دکتری در کانادا

  1. شما باید ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید برای کدام دوره دکتری اقدام کنید. دوره های PHD می توانند ساختارمند و اعلام شده باشند (Structured PHD). یعنی دانشگاه از قبل خود حیطه پژوهشی را مشخص و طراحی کرده است که این دوره ها بیشتر در حوزه علوم هستند. همچنین می توانید پروژه تحقیقاتی خود را تحت عنوان دکترای آزاد پیشنهاد داده و کلیات آن را توضیح دهید. سپس باید استاد راهنمای خود را انتخاب کنید. برخی از دانشگاه ها نیز ممکن است از شما بخواهند که یک نامه تایید و پشتیبانی (Letter of Support) از طرف استاد راهنما در مدارک اپلای خود داشته باشید.
  2. اگر برای دکترای آزاد اپلای می کنید، باید یک پروپوزال پژوهشی مطابق با دستورالعمل های دانشگاه ارائه دهید. هدف خود از پژوهش در مورد موضوع انتخابی و اهمیت پروژه انتخابی خود را توضیح دهید.
  3. به صورت آنلاین آپلای کنید و هزینه اپلای خود را بپردازید. مدارک لازم را ضمیمه کنید. برخی از دانشگاه های کانادا ممکن است از شما بخواهند تا در یک مصاحبه نیز شرکت کنید.
  4. بعد از پذیرفته شدن، باید برای اجازه تحصیل در کانادا درخواست دهید (ویزای تحصیلی) تا هم بتوانید در طول مدت تحصیل خود در کانادا اقامت داشته باشید و هم بتوانید در صورت لزوم، در مصاحبه حضوری دانشگاه نیز شرکت کنید. همچنین باید بیمه دانشجویی مورد نیاز را تهیه کنید.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش در مقطع دکتری در کانادا

در ادامه لیستی از مدارک ذکر شده است که می تواند همه و یا بخشی از آن ها را در بر گیرد:

✅ انگیزه نامه یا Statement of Purpose به اختصار SOP:

انگیزه نامه یا بیانیه هدف، در واقع شرح حال و تجربه علمی و شغلی شما است. هرگونه جوایز، مقاله های چاپ شده یا تجربه های مرتبط. همچنین باید اهداف شغلی و هر آنچه که دانشگاه ضروری دانسته را با رعایت تعداد کلمات خواسته شده، بنویسید.

✅ دو یا سه توصیه نامه (Letter of Reference):

دو یا سه نامه مرجع و توصیه نامه که یکی از آن ها باید استاد راهنما باشد. معرفی کنندگان باید تا حد امکان افراد دانشگاهی باشند.

✅ کارنامه ها و مدارک دانشگاهی:

دانشگاه کانادایی ممکن است تا از دانشگاه محل تحصیل شما بخواهد تا یک کارنامه رسمی از سوابق تحصیلی شما را ارسال کند. این سوابق باید حتما به انگلیسی یا ترجمه شده باشد. سوابق باید از طریق ایمیل برای دانشگاه کانادایی ارسال شود.

✅ نمونه نگارش یا Writing Sample:

برای رشته های دکترای هنر و علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

✅ رزومه یا CV

✅ نتایج آزمون زبان (البته در صورت نیاز)

✅ نمونه کار و پرتفولیوی کارهای خلاقانه

برای متقاضیان دکتری هنر و علوم انسانی

هزینه های تحصیل در مقطع دکتری در کانادا چقدر است؟

هزینه های تحصیل در مقط دکتری بسته به نوع دانشگاه و نوع دوره متفاوت است ولی به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا برای دانشجویان بین المللی دو برابر هزینه تحصیل برای شهروندان کاناداست.

شهریه دانشجوی بین المللیشهریه شهروند کاناداسال تحصیلینام دانشگاه
۸,۵۷۸.۶۵ $۷,۸۵۸.۶۵ $۲۰۲۰-۲۰۲۱دانشگاه تورنتو
۸,۷۷۶.۷۵ $۴,۹۹۵.۷۹ $۲۰۲۰-۲۰۲۱دانشگاه بریتیش کلمبیا
۱۶,۱۲۲$۲,۶۲۴ $۲۰۲۰-۲۰۲۱دانشگاه مک گیل

هزینه تحصیل دکتری در کانادا

بورسیه های تحصیلی مقطع دکتری در کانادا

کانادا برای کمک به دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری، بورسیه ها و فرصت های بسیاری را تعیین کرده است. برای دریافت این بورسیه های تحصیلی حتما باید متقاضی تمامی شرایط و صلاحیت های لازم را داشته باشد.

این بورسیه ها شامل:

  • بورسیه تحصیلات تکمیلی وانیر کانادا (The Vanier Canada Graduate Scholarships): به ازای هر سال پرداخت مبلغ ۵۰ هزار دلار کانادا را به دانشجویان عالی داخلی و خارجی در مقطع دکتری و در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی، علوم مهندسی و علوم بهداشت.
  • بورسیه دکترای بنیاد پیر الیوت ترودو (The Pierre Elliott Trudeau Foundation doctoral scholarships): به مدت سه سال به ازای هر سال پرداخت مبلغ ۴۰ هزار دلار کانادا به شهروندان کانادا و دانشجویان خارجی.
  • بورسیه چهار ساله دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا برای هر چهار سال (The University of British Columbia Four Year Doctoral Fellowship): پرداخت حداقل مبلغ ۱۸،۲۰۰ دلار کانادا به ازای هر سال تحصیل. این دانشگاه همچنین هزینه‌ی کامل تحصیل دانشجویان نخبه‌ داخلی و خارجی را در کل مدت چهارساله‌ تحصیلشان متقبل می‌شود.

منابعی برای جستجو و دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

اشتغال بعنوان دستیار آموزشی/پژوهشی در کانادا

بسیاری از دانشجویان دکتری، برای کمک به تامین هزینه های تحصیل خود به عنوان یک دستیار در پروژه های آموزشی و تحقیقاتی شرکت می کنند. در این روش دانشجو در ازای پرداخت هزینه تحصیل خود به دانشگاه، در یک کار پژوهشی و یا دستیار آموزشی فعالیت می کند.

جهت ارائه‌ی درخواست برای یکی از این دو عنوان، باید اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه را بررسی نموده و یک فرم درخواست آنلاین را پر کنید.

شرایط کار حین تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

دانشجویان تمام‌ وقت با مجوز تحصیل قانونی می‌توانند در طول نیمسال تحصیلی ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات بین دو نیم سال به‌ صورت تمام‌ وقت در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنند.

با این حال ممکن است بعضی از دوره های تحصیلی در مقطع دکتری صراحتاً قید کنند که نباید در طول ترم بیش از ۱۰ ساعت در هفته کار کنید.

اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل در مقطع دکتری

بعد از فارغ التحصیلی می توانید با استفاده از برنامه PGWPP یا اجازه کار برای فارغ التحصیلان حداکثر تا سه سال در کانادا مانده و کار کنید و سپس، از طریق برنامه اکسپرس اینتری، درخواست اقامت دائم خود را ثبت کنید.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Nadia چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی سال چهارم پزشکی هستم چنتا سوال داستم ممنون میشم پاسخ بدید
    اول اینکه من قصد دارم برای تخصص و زندگی دائم بیام کانادا و الان سوالی که برام پیش اومده اینه که:آیا برای کانادا باید برای تحصیل تخصص هزینه ای پرداخت بشه یا دانشجوی تخصص مثل کشورای آلمان حقوق دریافت میکنه؟آیا کسی مقاله نداشته باشه و معدلش در حد متوسط باشه مثلا ۱۶ میتونه فقط صرفا با قبول شدن ازمون تایید صلاحیت که دو مرحله ای هست و بدون مقاله برای تخصص پذیرفته بشه؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام. ابتدا باید شرایط شما برای مهاجرت و ورود به کانادا بررسی شود. برای دریافت مشاوره رایگان فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس بگیریم و توضیحات لازم را به شما ارائه دهید.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر