ویزای کانادا برای افغان های مقیم ایران

شرایط دشوار زندگی در افغانستان و چیرگی طالبان در این کشور، باعث شده بسیاری از مردم افغانستان برای بهبود شرایط خود به کشورهای دیگر از جمله ایران مهاجرت نمایند. در ایران نیز مشکلاتی چون محروم ماندن از تحصیل، نداشتن هویت، نداشتن مجوز برای اشتغال و … این عزیزان را راهی کشورهای توسعه یافته مانند کانادا کرده است. 

پناهندگی کانادا برای افغان های گریزان از طالبان

افغانستان یکی از ده کشوری است که بیشترین مهاجر را به کشور کانادا در سال می فرستد. 

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا کشور کانادا در سال ۲۰۲۱ نیز مهاجران افغان می پذیرد؟ همچنین راه های مختلف رفتن به کانادا را برای افغان های ساکن ایران شرح خواهیم داد.

مهاجرت افغان ها به کانادا

کانادا در قبال افغان ها چه سیاست مهاجرتی دارد؟

نهاد ها و آژانس های متعددی در کانادا وجود دارد که مخصوص پناهندگان افغانستانی هستند و به محض ورودشان به کشور، به امورات آن ها رسیدگی می کنند. به عنوان مثال “برد مهاجرت و پناهندگی” یکی از این نهاد هاست که به منظور بررسی شرایط پناهندگان افغان، با آن ها مصاحبه می کند و دلایل پناهنده شدن‌شان را جویا می شود. 

در این زمان، افراد باید در خطر بودن و شرایط نابسامان زندگی خود را ثابت نمایند و مدارک لازم را نشان دهند. این مدارک می تواند با توجه به نوع پناهندگی افراد متفاوت باشد. علاوه بر نهاد و آژانس های ذکر شده، وجود گروه های یاری رسان به پناهندگان افغان که در تامین بسیاری از نیازهای اولیه آن ها فعالیت دارند، شرایط امیدوار کننده و بهتری را برای این عزیزان به وجود می آورد. 

مهاجران از کشور افغانستان، ایران و یا هر کشور دیگری که واجد شرایط خاص کانادا هستند می توانند به این کشور وارد شده و پس از مدتی اقامت دائم را دریافت نمایند.

مهاجرت افغان ها به کانادا چگونه انجام می شود؟​

آژانس UNHCR یا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دفاتر متعددی در کشور ها از جمله ایران دارد. بنابراین افغان های ساکن ایران که قصد دارند به واسطه مشکلات سیاسی، مذهبی، عقیدتی و سایر مشکلات به کانادا پناهنده شوند، می توانند به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در تهران مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. 

در صورت پذیرش شرایط مهاجران از سوی مسئولین در کشور کانادا، مجوز ورود آن ها به کشور صادر می شود. از آن جایی که سفارت کانادا در کشور افغانستان خدمات کنسولی به شهروندان ارائه نمی دهند، افغان ها ناچارند از طریق کشورهای همسایه برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند.

سیاست مهاجرتی کانادا در قبال افغان ها

زمان مناسب برای مهاجرت افغان ها به کانادا

در اکتبر سال ۲۰۲۰، دولت کانادا اعلام کرد که ظرف ۳ سال آینده، ۲/۱ میلیون مهاجر جدید می‌پذیرد. مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا گفت دولت در نظر دارد برای کمک به بهبود اقتصاد آسیب ‌دیده از شیوع کرونا و جبران کمبود نیروی کار، در سه سال آینده، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر جدید وارد کند.

آقای مندیچنو در اوتاوا به خبرنگاران گفت که ۴۰۱ هزار مهاجر جدید در سال ۲۰۲۱ وارد خواهند شد و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم به ترتیب ۴۱۱ هزار و ۴۲۱ هزار مهاجر دیگر پذیرفته خواهند شد، که مجموعاً یک میلیون ۲۳۳ هزار نفر می‌شود.

مهاجرت افغان ها به کانادا

او گفت کشورش به نیروی کار نیاز دارد و مهاجران، جای خالی نیروی کار را پر خواهند کرد. مارکو مندیچنو گفت: “پیش از همه‌گیری کرونا، هدف دولت ما برای تقویت اقتصاد کشور با کمک مهاجران، یک برنامه بلندپروازانه بود، اما اکنون یک نیاز است”.

در حال حاضر زمان مناسبی برای اخذ اقامت دائم کانادا و یا ارائه درخواست ویزای کانادا برای افغان های مقیم ایران است.

راه های مهاجرت افغان های ایران به کانادا در سال ۲۰۲۱

پناهنده شدن تنها راه رفتن به کانادا و زندگی کردن در این کشور توسعه یافته به حساب نمی آید. مردم افغانستان از راه های مختلفی می توانند به کانادا مهاجرت کنند. در ادامه برخی از این راه ها را معرفی کرده ایم:

به دلیل کمبود نیروی کار در کانادا این کشور در صدد گرفتن مهاجران زیادی در سال برآمده است. بنابراین هر ساله چندین هزار افغان از کشور خود یا کشورهای دیگر مانند ایران از راه های مختلف برای رفتن به کانادا اقدام می نمایند. 

مهاجرت با کمک هر یک از این راه ها، شرایط، مدارک و ملزومات مخصوص به خود را می طلبد. به همین دلیل عزیزانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند باید قبل از اقدام، درمورد راه مناسب برای خود تحقیق کرده و تصمیم بگیرند.

بیش از از ۱۰۰ برنامه در چندین دسته و زیر مجموعه برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. هر برنامه، دسته و زیرمجموعه، الزامات منحصر به فرد خود را دارد که باید قبل از اینکه به فکر استفاده از آن باشید، آنها را برآورده کنید.

۱_ مهاجرت افغان ها به کانادا از طریق برنامه نیروی متخصص

هدف از برنامه Express Entry انتخاب کارگران و افراد متخصصی است که با تکیه بر مهارت ‌ها و توانایی هایشان در جهت اقتصاد کانادا گام بر می‌دارند و به کارفرمایان کانادایی این امکان را می‌دهند تا بتوانند نیروی کار خود را از طریق افراد متخصص کاندید شده در اکسپرس انتری انتخاب نمایند. این برنامه شامل سه گروه است که شامل:

۲_ مهاجرت افغانها از طریق برنامه های استانی

برنامه های مهاجرتی استانی کانادا (PNP) در میان متقاضیان مهاجرت به کانادا از افغانستان بسیار محبوب هستند. بر اساس برنامه های PNP، دولت های استانی و سرزمینی کانادا قادر به تعیین افراد برای اقامت در استان یا قلمرو به عنوان اقامت دائم برای تأمین نیازهای اقتصادی آنها هستند.

برای مهاجرت افغان ها به کانادا در چارچوب یک برنامه نامزد استانی، متقاضی ابتدا باید درخواست گواهی نامزدی استان را به دولت استانی که قصد دارد به آن مهاجرت کند را، ارائه دهد.

داوطلبانی که در سیستم Express Entry فدرال پروفایلی تشکیل داده اند و همچنین تاییدیه استان مورد نظر را دریافت کرده اند، ۶۰۰ امتیاز اضافی نسبت به متقاضیان دیگر دریافت می کنند. در استخر Express Entry فدرال ۶۰۰ امتیاز اضافی در واقع تضمین می کند که داوطلب دعوت نامه درخواست اقامت دائم کانادا را دریافت می کند.

۳_ مهاجرت از طریق دریافت ویزای تحصیلی

افغان های مقیم ایران می توانند برای مهاجرت به کانادا از طریق دریافت مجوز تحصیل برای این کشور، اقدامات لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا را فراهم کنند. دانشجویانی که از طرف یک موسسه آموزشی مورد تایید اداره مهاجرت کانادا پذیرش گرفته اند، می توانند برای ویزای دانشجویی کانادا درخواست کنند تا برای برنامه ای که پذیرفته شده اند، به کانادا آمده و تحصیل کنند.

کانادا این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است که در حین تحصیل و بعد از تحصیل کار کنند. علاوه بر این دولت فدرال مسیری را برای اقامت دائم کانادا در نظر گرفته است. بسیاری از برنامه های مهاجرتی استانی کانادا نیز به طور خاص دانشجویان بین المللی را هدف قرار می دهند.

مهاجرت افغان ها از طریق دریافت ویزای تحصیلی

۴_ مهاجرت از طریق کارآفرینی و سرمایه گذاری

دولت های فدرال و استانی و استان کبک، تعدادی از برنامه های مهاجرت سرمایه گذاران و کارآفرینان تجاری را که فرصت های بسیار خوبی را برای دریافت وضعیت اقامت دائم کانادا فراهم می کنند، را اجرا می کنند. این برنامه شامل برنامه های کارآفرینی استانی و برنامه سرمایه گذاری استان کبک است.

۵_ مهاجرت از طریق استارتاپ و خوداشتغالی

دولت فدرال کانادا برنامه ویژه ای برای افغان هایی که دارای ایده های خلاق و نوآورانه هستند را در نظر گرفته تا بتوانند اقامت دائم کانادا را اخذ کنند. همچنین متقاضیانی که در یکی از مشاغل فرهنگی، هنری و ورزشی مشغول به کار و فعالیت هستند، با اثبات توانایی های خود در این زمینه، می توانند اقامت دائم کانادا را بدست آورند.

 ۶_ مهاجرت از طریق خویشاوندی

افراد بالای ۱۸ سال مقیم یا شهروند کانادا می توانند اشخاص واجد شرایط را تحت کلاس خانواده برای رفتن به کانادا حمایت کنند و پیرو آن، آنها هم جهت اقامت دائم، اقدام کنند. همچنین، افراد مقیم و یا شهروند کانادا میتوانند همسر یا شریک زندگی خود را به کانادا بیاورند و آنها اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

۷_ مهاجرت از طریق پناهندگی

افغان های مقیم ایران یا سایر کشورها می‌توانند از طریق نهادهای ذیربط جهت پناهندگی به کشور کانادا معرفی شوند و در صورت قابل قبول بودن شرایط آنها، می‌توانند به صورت دائم در خاک کانادا اقامت داشته باشند. از جمله این نهادها می‌توان به کمیساریای عالی سازمان ملل اشاره کرد که برای حمایت از پناهندگان تاسیس شده است. 

پناهندگی افغان های مقیم ایران به کانادا

گروه‌هایی نیز تحت عنوان گروه‌های خصوصی حامی پناهندگان وجود دارند که تحت شرایط خاصی به اسکان افغان ها در کشور کانادا کمک می‌کنند. به عنوان نمونه این گروه‌ها در ابتدای ورود افغان ها به کشور کانادا خوراک، پوشاک، مسکن و… را در اختیار آن ها قرار می‌دهند، اما این گروه ها بعد از یک سال دیگر هیچ مسئولیتی در قبال پناهندگان ندارند و پناهندگان موظف‌اند برای خود یک منبع درآمد پیدا کنند.

بر اساس اعلام رسانه‌های خبری، کشور افغانستان جزو ۱۰ کشوری است که شهروندان آن بیشترین تقاضا برای اقامت و پناهندگی در کشور کانادا را دارند. سفارت کانادا در کشور افغانستان دایر است، اما عدم ارائه خدمات کنسولی در این سفارت، موجب شده که افغان ها برای مهاجرت به کشور کانادا، از طریق سفارت کانادا در کشورهای همسایه اقدام کنند.

شما می توانید برای مشاوره رایگان مهاجرت به کانادا با دکتر مرجان آتشی گلستان فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا را پر کنید.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاظمی شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    من همسرم کانادا هست
    تمام مدارک لازم رو فرستادم و ۳۰ روز زمان دارم بابت انجام تمامی مراحل
    ازمایش مدیکال رو انجام دادم
    و باید برای انگشت نگاری به کشور ترکیه برم،
    افغان هستم و ترکیه ویزا نمیدهد،چیکار میتوانم انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      تماس بگیرید

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام افغانهایی که داخل ایران هستن و مدرک پاسپورت دارن میتونن برای ویزای تحصیلی کانادا یا آلمان از داخل ایران اقدام کنن؟ اگه میشه آیا تمام مراحلش داخل ایران انجام میشه یعنی نیازی نیست برن افغانستان و برگردن یا از اونجا اقدام کنن؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سلام بله

  • تصویر کاربر [email protected] یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    برای نظامیان افغان پنادهندګی چیګونه میته
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      پناهندگی فعالیت نداریم

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم پناهندگی قبول میکنه
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سلام خیر

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام وقت تون بخیر
    بنده علی جمشیدی ساکن تهران
    23سالمه.. میخوام ویزای تحصیلی بگیرم آیا امکانش هست؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      لطفا فرم ارزیابی را تکمیل نمایید

  • تصویر کاربر عظیمی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام من کارمند در یکی از کنسولگری های کشور ها در استان هرات افغانستان بودم تا سقوط هرات و بعد ازان به ایران آمده ام آیا شرایط قبولی یا درخواست مهاجرت به کانادا را دارم البته تمام مدارک لازم را در اختیار دارم در صورت نیاز ارائه میکنم ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      لطفا فرم ارزیابی را تکمیل نمایید

  • تصویر کاربر عظیمی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام من کارمند در یکی از کنسولگری های کشور ها در استان هرات افغانستان بودم تا سقوط هرات و بعد ازان به ایران آمده ام آیا شرایط قبولی یا درخواست مهاجرت به کانادا را دارم البته تمام مدارک لازم را در اختیار دارم در صورت نیاز ارائه میکنم ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      لطفا فرم ارزیابی را تکمیل نمایید

  • تصویر کاربر رئوف سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با سلام . من رئوف یعقوبی متاهل تبعه کشور افغانستان از قوم هزاره یعنی شیعه . باتوجه به شرایط پیش آمده در افغانستان وحکومت خود خوانده طالبان که دشمن ما مردم هزاره هست .که ازجمله اقلیت مذهبی در افغانستان بوجود می آییم و دوتن از برادرانم که در ارکان دولت قبلی خدمت میکرد تحت تعقیب وپیگیری هست که یک تن ازآن فراری در ایران ویک تن دیگر در ترکیه هست .آیا کشور انسان دوست کانادا مارا هم پذیرش میکند ؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      پناهندگی فعالیت نداریم

  • تصویر کاربر نورالدین سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام نورالدین ازبک هستم چهار فرزند دارم ۲دوختر ۲پسر دارم من ایران زندگی میکنم چیطو ماهجرت کنم کشور کاندا لطفان رانمای کنید خاهیش میکنم ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      پناهندگی فعالیت نداریم

  • تصویر کاربر فیاض سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    میخواهم به کانادا مهاجرت کنم باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      لطفا فرم ارزیابی را تکمیل نمایید 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر