آیا کانادا در سال ۲۰۲۲ مهاجر می پذیرد؟

سوالی که معمولا مطرح می شود این است که آیا کانادا در سال ۲۰۲۲ مهاجر می پذیرد. باید گفت که در سال ۲۰۲۲، پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد و بر مهاجرت به کانادا تاثیر می گذارد. در ادامه مطلب، این مبحث را توضیح خواهیم داد. پاندمی باعث شده کشور کانادا، مدام محدودیت های سفر را به روز رسانی کند. همینطور، به عدم بررسی تقاضا ها دامن زده، و باعث شده سیاست های کشور کانادا در اولویت بخشیدن به متقاضیان تغییر کند.

با این وجود، دولت کانادا، به رغم پاندمی، به اهداف سه گانه خود یعنی رشد اقتصاد، تجدید دیدار خانواده ها و کمک به کسانی که نیازهای انسان دوستانه دارند، پایبند است. سطوح مورد نظر مهاجرت در دوران پاندمی افزایش داشته و بررسی تقاضاها ادامه دارد. با این حال، بدون شک ویروس کرونا، هنوز اصلی ترین مشکلی است که با ورود به سومین سال همه گیری، روی مهاجرت به کشور کانادا تاثیر می گذارد. با توجه به مواردی که ذکر شد، در ادامه به اصلی ترین پیشرفت ها در زمینه مهاجرت به کانادا (طی ۱۲ ماه آینده) نگاه می اندازیم.

برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۲-۲۰۲۴ و ۲۰۲۳-۲۰۲۵

به احتمال زیاد، در سال ۲۰۲۲ کشور کانادا دو فراخوان مهاجرت خواهد داد. در این برنامه ها، جامعه مورد هدف برای اقامت دائم، و شرایط و برنامه ­های لازم برای ورود این دسته از افراد ذکر خواهد شد. براساس این برنامه، کشور کانادا آماده پذیرش ۴۱۱۰۰۰ نفر مهاجر جدید در سال ۲۰۲۲ و ۴۲۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۳ است، اما ممکن است با ارائه برنامه جدید توسط دولت، در این ارقام تجدید نظر شود.

برنامه نخست در ۱۴ فوریه و با اعلام وزیر فریزر اعلام خواهد شد. معمولا این فراخوان، پاییز هرسال اعلام می شود که به خاطر انتخابات کانادا در سپتامبر ۲۰۲۱، به تاخیر افتاده است. فراخوان دوم مثل هر سال است، اما اگر کانادا انتخابات دیگری راه بیندازد، اول نوامبر اعلام خواهد شد. از طرفی به دلایل مختلف، اعم از کمبود نیروی کار در کانادا، عدم بررسی تقاضانامه ها و تعهد دولت به استقرار مجدد ۴۰ هزار افغانستانی، احتمال اعلام سطوح دیگر مهاجرت هم وجود دارد. وزیر فریزر اعلام کرده با فرض رضایت ملت و کارفرمایان کانادا، دولت آماده پذیرش مهاجران بیشتر است.

اکسپرس انتری

برنامه سطوح مهاجرتی

بعد از گذشت سالی که شاید استثنایی ترین سال اکسپرس انتری (از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۱۵) بود، انتظار می رود سال آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در این برنامه باشیم. در سال ۲۰۲۱، اکسپرس انتری فقط مهاجرانی را می پذیرد که با روش تجربه کانادایی (CEC) و برنامه انتخاب استانی (PNP) قصد مهاجرت دارند. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که تا قبل از پاندمی، اصلی ترین مهاجران اکسپرس انتری، برگزیدگان برنامه اسکیل ورکر (FSWP) بودند اما طی یک سال گذشته، کاملا از دعوت نامه های اکسپرس انتری خارج شدند. در حال حاضر، برنامه اکسپرس انتری شامل ۸۵ درصد از کاندیداهاست.

سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) معتقد است دعوت هرچه بیشتر از برگزیدگان CEC به این سازمان کمک می کند تا هر چه سریع تر به هدف خود، که همان استقرار ۴۰۱ هزار مهاجر جدید در سال ۲۰۲۱ است، برسد زیرا این دسته از مهاجران در کانادا مستقر می شوند و بنابراین، احتمال اینکه طی پروسه دریافت اقامت دائم، با مشکلات مربوط به کرونا روبه رو شوند کمتر است. از آنجایی که متقاضیان برنامه FSWP خارج از کانادا مستقر می شوند، IRCC آنها را از دعوت نامه خط زده، زیرا احتمال استقرار آنها تا سال ۲۰۲۱ پایین است و توانایی سازمان مهاجرت برای ورود ۴۰۱ هزار مهاجر جدید را کاهش می دهد. هدف IRCC از پذیرش متقاضیان PNP این بود تا در افزایش نیروی کار استانها از طریق مهاجرت کمک کند.

چه زمانی جذب مهاجر از طریق برنامه FSWP از سر گرفته می شود؟

کسی نمی تواند زمان دقیق این امر را پیشبینی کند، زیرا IRCC اشاره ای به برنامه اکسپرس انتری نداشته است. تا این لحظه، بهترین راهنما و سرنخ ما، یادداشت IRCC در سپتامبر ۲۰۲۱ است که براساس آن، این سازمان قصد دارد ظرف شش ماه و قبل از دعوت مجدد از کاندیداهای FSWP، به نیمی از تقاضانامه های ناتمام اکسپرس انتری، سر و سامان دهد تا پروسه بررسی تقاضانامه های اقامت دائم برنامه اکسپرس انتری، به حالت استاندارد برگردد.

اگر IRCC بتواند سرعت فعلی خود در بررسی تقاضانامه ها را حفظ کند، احتمال می رود تعداد تقاضانامه های ناتمام اکسپرس انتری تا اوایل ۲۰۲۲ به نیمه برسد.

جذب مهاجر

اصلاح اکسپرس انتری

دولت کانادا طی چند بیانیه اعلام کرده که قصد دارد اصلاحاتی در برنامه اکسپرس انتری لحاظ کند. در برنامه بودجه ۲۰۲۱، پیشنهاد شد وزیر در دعوت از برگزیدگان برنامه اکسپرس انتری که نیازهای نیروی کار کانادا را برآورده می کنند، انعطاف بیشتری از خود نشان دهد اما جزئیاتی در این زمینه ارائه نشده است.

براساس فرمان جدید وزیر فریزر، نخست وزیر جاستین ترودو از او خواسته تا روش های اقامت دائم را از طریق اکسپرس انتری، برای دانشجویان بین الملل و کارمندان موقتی خارجی افزایش دهد.

دیگر باید انتظار چه مواردی را داشت؟

تقاضانامه های ناتمام: پاندمی باعث شد تعداد تقاضانامه های بررسی نشده به ۱.۸ میلیون افزایش پیدا کند. ترودو از فریزر خواسته تا زمان بررسی تقاضانامه ها را (مواردی که تحت تاثیر پاندمی قرار گرفته)، بهتر کند.

سیستم TEER برای جایگزینی سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا: تا پاییز ۲۰۲۲، IRCC و سازمان استخدام و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) برای طبقه بندی مشاغل از سیستم جدید آموزش، تحصیل، تجربه و وظایف (TEER) استفاده خواهند کرد. تمام متقاضیان مهاجرت، باید به این تغییر توجه داشته باشند زیرا روی شرایط مهاجرت و پذیرش نیروی کار خارجی تاثیر می گذارد. این دو سازمان، قبل از اعمال تغییرات، سهام داران را در جریان کار قرار می دهند.

تقاضای شهروندی: طبق قانون، تعهد دولت برای رایگان بودن تقاضای حق شهروندی کانادا (که در سال ۲۰۱۹ و قبل از تاثیر پاندمی روی تغییر اولویت های مهاجرت کانادا وضع شده بود) اصلاح شد. به علاوه، IRCC این امکان را در اختیار تمام متقاضیان حق شهروندی، از جمله خانواده ها، قرار داده تا تقاضای خود را به صورت آنلاین ثبت کنند.

سیستم کارفرمای معتمد: سال هاست که دولت کانادا به دنبال راه اندازی سیستم کارفرمای معتمد، برای برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP) می گردد. بدین ترتیب، کارفرمایان مورد اعتماد، سریعتر می توانند از طریق TFWP فرصتهای شغلی را پر کنند. راه اندازی این سیستم جزو اولویت های فریزر است.

پناهندگان افغانستانی: کانادا به استقرار ۴۰ هزار پناهنده افغانستانی متعهد شده و این مسئله، از ماه آگوست جزو اولویت های سازمان IRCC بوده است.

PGP 2022 :IRCC هنوز درمورد برنامه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ (PGP) در سال ۲۰۲۲ اطلاعاتی منتشر نکرده است. در حال حاضر، بیشترین اطلاعی که در دست داریم این است که کانادا طی یک سال آینده، به کار پذیرش ۲۳۵۰۰ مهاجر، براساس این برنامه ادامه خواهد داد.

قوانین سفر: قوانین سفر در کانادا بسته به شرایط پاندمی، پیوسته در حال تغییر است. یکی از پیشرفت های مهم که در این زمینه باید  آن را مد نظر داشت، این است که از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲، مسافرانی که قصد ورود به خاک کانادا را دارند، ازجمله اعضای خانواده، دانش آموزان بین الملل بالای ۱۸ سال و کارمندان خارجی موقت،  باید قبل از ورود، کاملا واکسینه شده باشند.

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر