تمدید کارت اقامت کانادا

اقامت دائم چیست?

کسانی که به‌صورت دائم مقیم کانادا می شوند، باید همیشه هنگام سفر به کانادا (چه به صورت هوایی چه با وسایل نقلیه دیگر) کارت اقامت دائم (PR card) معتبر یا سند سفر مقیم (PRTD) خود را به همراه داشته باشند و به مسئولین نشان دهند. اگر کارت اقامت دائمتان را موقع سفر به کانادا همراه خود نداشته باشید، نمی توانید سوار هواپیما، قطار، اتوبوس یا کشتی شوید و اجازه برگشت به کانادا را نخواهید داشت.

اینکه کارت اقامتتان اعتبار دارد یا خیر، بر عهده خودتان است. بنابراین قبل از اینکه به خارج از کانادا سفر کنید، کارت اقامت خود را چک کرده و در صورت لازم آن را تمدید کنید تا هنگام برگشت به کانادا با مشکل مواجه نشوید. اگر کارت اقامت دائمتان منقضی شود، به این معنا نیست که وضعیت اقامت خود را از دست داده باشید.

مقیم دائم کسی است که از طرف سازمان مهاجرتی کانادا به او وضعیت اقامت دائم داده‌اند ولی جزو شهروندان کانادا محسوب نمی شود. کسانی که به صورت دائم مقیم کانادا می شوند، شهروندان کشورهای دیگر هستند.

در ضمن همه افرادی که در کانادا زندگی می کنند، مانند دانشجویان و کارمندان خارجی، مقیم دائم نیستند.

مقیم دائم پناهندگانی هستند که از خارج از کشور آمده‌اند و از طریق «برنامه پناهندگی تحت حمایت دولت» یا «برنامه کمک های خصوصی به پناهندگان کانادا» دائما ساکن کانادا شده‌اند.

کسی که درخواست پناهندگی می دهد، در همان لحظه مقیم دائم نمی شود. برای اینکه بتوانید مقیم دائم کانادا شوید، اول باید درخواستتان از طرف هیئت پناهندگی و مهاجرت کانادا تایید شود و سپس برایتان وضعیت اقامت دائم در نظر بگیرند.

کارت اقامت دائم (PR)

کارت اقامت دائم برای این است که نشان دهد شما به صورت دائم در کانادا ساکن هستید. اگر در این مدت‌زمان قصد سفر به خارج از کانادا را داشته باشید، برای برگشت باید پاسپورت و کارت اقامت دائم خود را به همراه داشته باشید تا به متصدیان فرودگاه، ترمینال یا راه‌آهن نشان دهید، در غیر این صورت اجازه برگشت به کشور را نخواهید داشت.

افرادی که اقامت دائم دارند ولی کارت PR ندارند یا یادشان رفته در سفر آن را با خود ببرند، باید قبل از اینکه بلیط برگشت بگیرند، درخواست «سند سفر مقیم دائم» بدهند.

مقیم های دائم چه کارهایی می توانند بکنند?

حقوق مربوط به کسانی که اقامت دائم دارند، به شرح زیر است:

  • آن ها از بیشتر مزیت های اجتماعی که شهروندان کانادا دارند، از جمله بیمه سلامت بهرمند هستند.
  • می توانند در هر کجای کانادا زندگی یا کار کنند.
  • می توانند درخواست شهروندی کانادا بدهند.
  • تحت حمایت قانون کانادا و منشور حقوق و آزادی کانادا قرار می گیرند.

به عنوان مقیم دائم کانادا، باید تمام مالیات هایتان را پرداخت کنید و به قوانین شهری، استانی و فدرال کانادا احترام بگذارید.

کارهایی که مقیم های دائم نمی توانند بکنند:

شما به عنوان مقیم دائم کانادا؛

  • حق رای دادن یا رفتن به دفاتر سیاسی را ندارید؛
  • نمی توانید شغل هایی که به مجوز محافظتی سطح بالا احتیاج دارند را انتخاب کنید.

مدت‌زمان زندگی در کانادا

برای اینکه بتوانید وضعیت اقامت دائمتان را حفظ کنید، باید طی پنج سال گذشته، حداقل برای ۷۳۰ روز در کاناده بوده باشید. نیازی نیست این ۷۳۰ روز پشت سر هم باشند. بعضی از روزهایی که خارج از کشور هستید هم جزو این ۷۳۰ روز به حساب می آید. برای اینکه بدانید چه روزهایی به عنوان وضعیت اقامت دائمتان محسوب می شوند، ادامه مطلب را بخوانید.

برای محاسبه مدت‌زمانی که در کانادا بوده‌اید، از travel journal (مجله مسافرتی) استفاده کنید. البته برای این کار روش های دیگری هم وجود دارد:

  • وقتی وارد کانادا می شوید، از یکی از افسران مرزی کانادا بپرسید
  • درخواست مجدد کارت PR دهید یا آن را تمدید کنید. در این صورت، اگر واجد شرایط باشید به شما اطلاع خواهیم داد.

از دست دادن اقامت دائم

اگر کارت PR خود را گم کنید یا اینکه نقضی شود، اقامت دائمتان را از دست نمی دهید. تها زمانی وضعیت اقمت دائمتان را از دست می دهید که وارد یک فرایند رسمی شوید.

اگر هریک از موارد زیر اتفاق بیفتد وضعیت اقامت دائم از شما سلب می شود:

  • یک داور بعد از پرسیدن چند سوال یا پس از درخواست PRTD شما تشخیص دهد که شما دیگر مقیم دائم نیستید.
  • خودتان به‌صورت داوطلبانه از اقامت دائمتان انصراف دهید.
  • تبدیل به شهروند کانادا شوید.

حتی اگر شرایط اقامت را نداشته باشید، تا زمانی که تصمیم درباره وضعیت اقامتتان قطعی نشده، مقیم دائم باقی می مانید.

مصرف ماری‌جوانا هنگام رانندگی و ابطال گواهینامه رانندگی

در کانادا قوانین جدیدی وضع کرده‌اند که با توجه به آن، هر کسی که هنگام رانندگی ماری‌جوانا مصرف کند، ممکن است در وضعیت اقامتش تاثیر بگذارد. به طور کلی اگر مرتکب جرایم مربوط به ماری‌جوانا شوید، ممکن است وضعیت اقامت دائم خود را از دست بدهید و مجبور شوید کانادا را ترک کنید.

انصراف داوطلبانه

وضعیت اقامت دائم به‌صورت خودکار باطل نمی شود. اگر زمانی برسد که دیگر خودتان نخواهید مقیم کانادا باشید، می توانید درخواست انصراف از اقامت دهید.

برای مثال:

  • ممکن است مدتی طولانی خارج از کانادا مانده باشید و خودتان بدانید که تعهدات مربوط به اقامت را رعایت نکرده‌اید. در این صورت دیگر شرایط اقامت در آنجا را ندارید و می توانید از اقامت انصراف دهید.
  • شاید بخواهید به کانادا بروید ولی دوست نداشته باشید مدتی طولانی منتظر افسر ویزا بمانید تا وضعیت اقامتتان را چک کند.
  • شاید هم می خواهید از تاخیرهای فرایند ورود به کشور در امان بمانید.

تا وقتی که وضعیت اقامت دائمتان تثبیت نشده باشد، (چه با دریافت سند سفر مقیم دائم و چه با انصراف داوطلبانه از اقامت)، نمی توانید وارد کانادا شوید.

                                                        دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا 

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر