بازنشستگی در کشور کانادا

بازنشستگی دوره ای است که فرد بر اساس قانون و با داشتن شرایط مشخص سنی، می تواند حقوق و مزایایی را از دولت دریافت کند. داشتن برنامه به فرد کمک می‌کند که اهدافی برای بازنشستگی خود تعیین کند و به خوبی آگاهی داشته باشد که در چه سنی از کار دست بکشد و به چه میزان پس انداز نیاز دارد تا در دوران بازنستگی، زندگی آسوده ای در کنار دیگر اعضای خانواده خود داشته باشد. ما در این مقاله به برنامه ی بازنشستگی در کشور کانادا می پردازیم.

دولت کانادا برنامه های متنوعی را برای دوران بازنشستگی شهروندان و افراد مقیم این کشور ارائه می دهد. بدون تردید تقویت برنامه بازنشستگی کانادا به عنوان یکی از نخستین اقدامات مهم دولت لیبرال، در زمینه سیاست های کلان تبدیل شده است.

در برنامه های مختلف بازنشستگی در کانادا، اعداد و ارقام مختلفی بیان می شود ولی بطور کلی سن بازنشستگی در کانادا ۶۵ سال است. مبلغی که هر ماه بعنوان بازنشستگی دریافت می شود به برنامه انتخابی و حقوق دریافتی فرد بستگی دارد. شهروندان و افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، برای بهره مندی از خدمات بازنشستگی برنامه های زیر را پیش رو دارند:

البته، این امکان وجود دارد که حقوق بازنشستگی در کمتر از ۶۰ سال و یا بالای ۶۵ سال نیز دریافت شود که در حالت اول حقوق کمتری دریافت میشود. 

اکثر مردم کانادا قبل از اینکه به سن ۶۵ سال برسند، خود را بازنشسته می کنند.

برنامه های بازنشستگی در کشور کانادا

۱- طرح بازنشستگی در کشور کانادا (CPP)

Canada Pension Plan یا به اختصار CPP، کمک هزینه ای است که هر ماه و بعد از اعلام بازنشستگی دریافت می کنید. این طرح همان طرح مستمری بازنشستگی در کشور کانادا ست، که اغلب کانادایی ها در آن عضویت دارند. پرداخت‌های CPP به صورت خودکار نیست و باید برای آن قبل از شروع بازنشستگی درخواست دهید.
مقدار مستمری به مقدار حقوق در زمان کار کردن بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که این مستعمری شامل مالیات می شود.  امکان استفاده از این طرح با مزایای کمتر، در سن ۶۰ سالگی نیز وجود دارد. اگر تمایل دارید تا CPP خود را قبل از رسیدن به ۶۵ سالگی دریافت کنید، شما باید به ازای هر یک ماه درخواست زودتر از موعد برای دریافتCPP ، حدود ۰.۶ درصد از حقوق بازنشستگی خود را اختصاص دهید.

اگر تصمیم دارید حقوق بازنشستگی خود را در سن ۶۰ سالگی دریافت کنید، حداکثر تا ۳۶ درصد از حقوق شما کسر خواهد شد. 

اگر بازنشستگی خود را به تعویق بیاندازید، یک افزایش سود ۷/۰ درصدی در ماه خواهید داشت ولی توجه کنید که هیچگونه افزایشی برای افرادی که بازنشستگی خود را به بعد از ۷۰ سالگی موکول می کنند، صورت نمی گیرد.

بازنشستگی کانادا

۲_ امنیت سالمندی (OAS)

Old Age Security یا به اختصار OAS، برای افراد کم درآمد و یا کسانی که در CPP شرکت نکرده اند، طراحی شده است. با استفاده از این طرح می توانید مستعمری خود را به تعویق بیاندازید. با به تعویق انداختن این برنامه، به ازای هرماه ۶/۰ و تا سن ۷۰ سالگی حداکثر ۳۶ درصد حقوق بازنشستگی خود را افزایش دهید. 

برای اینکه واجد شرایط دریافت این حقوق باشید، باید حداقل به مدت ۱۰ سال پس از سن ۱۸ سالگی در کانادا زندگی کرده باشید، یا اگر اگر در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می کنید باید حداقل به مدت ۲۰ سال پس از سن ۱۸ سالگی در کانادا زندگی کرده باشید.

امنیت سالمندی در کانادا

۳_ حساب پس انداز ثبت شده بازنشستگی در کانادا (RRSP)

Registered Retirement Saving Plan یا به اختصار RRSP، این امکان را برای شهروندان کانادایی فراهم می کند تا بودجه ای را بصورت خصوصی برای بازنشستگی خود اختصاص دهند. این طرح بصورت حساب های انفرادی و زوجی در دسترس است که می توان در هرکدام از ۵ بانک بزرگ کانادا و یا موسسات مجاز، حساب افتتاح کرد و صاحب حساب این امکان را دارد تا سن ۷۱ سالگی به حساب خود پول واریز کند. 

هنگامی که فرد به سن ۷۱ سالگی برسد، دیگر مجاز به سرمایه گذاری در این حساب نیست. یعنی یا کل موجودی RRSP باید به طور کامل نقد شود یا به حساب صندوق درآمد بازنشستگی ثبت شده (RRIF) واریز گردد یا برای خرید یک مقرری سالانه از آن استفاده شود. پول های برداشت شده از حساب، به میزان نرخ فعلی مشمول مالیات می شوند.

در چه صورت می توان از حساب پس انداز بازنشستگی پول برداشت کرد؟

بودجه موجود در حساب RRSP را می توان بدون پرداخت مالیات و تنها برای دو هدف ویژه تعیین شده توسط دولت که اولی، خرید خانه (HBP) و دومی، برنامه تحصیل مادام العمر (LLP)؛ برداشت کرد.

دارندگان حساب‌های RRSP می توانند تا سقف ۲۵ هزار دلار در سال به عنوان درآمد معاف از مالیات برای خرید خانه یا تا سقف ۲۰ هزار دلار برای ادامه تحصیل در مقطع پس از دبیرستان برداشت کنند. 

در زمینه ادامه تحصیل، وام باید تا ۱۰ سال پس از تاریخ اولین برداشت بازگردانده شود و در مورد خرید خانه نیز وام باید ظرف مدت ۱۵ سال بازپرداخت شود. مبالغی که در این مهلت ها بازپرداخت نشوند به عنوان درآمد مشمول مالیات درنظرگرفته شده و به آنها مالیات تعلق خواهد گرفت.

در حالت کلی، مبالغ واریز شده به حساب RRSP و سود حاصله از آن مشمول معافیت مالیاتی می شوند، در حالی که پول های خارج شده از حساب RRSP به منزله درآمد در آن سال محسوب شوند، مالیات به آنها تعلق می گیرد.

بازنشستگی کارمندان در کانادا

۴_ طرح بازنشستگی تکمیلی کارمندان در کانادا ( SERP)

Supplemental Employee Retirement Planیا به اختصار SERP. در این طرح غالبا حمایت کارفرما از کارمند، به دو صورت اجرا می شود:

۱) طرح DB

به این طرح، طرح مزایای تعریف شده می گویند. در این روش یک بخش ثابت از حقوق در تعداد سال های کاری کارمند ضرب می شود و مبلغ مستمری را مشخص می کند. در واقع این طرح به شما تضمین می کند که بازنشستگی مطابق با فرمول مشخصی برای هزینه های زندگی در نظر گرفته می شود.

۲) طرح DC

این طرح، طرح مشارکت تعریف شده است. یعنی کارفرما مقدار مشخصی از حقوق را برای این طرح پرداخت می کند. برخی کارفرمایان این مبلغ را با کارمندان خود هماهنگ می کنند و معمولا ۴، ۵ و یا ۶ درصد از حقوق را به این کار اختصاص می دهند.
برای این که بتوانید مبلغی را از این طرح بازنشستگی برداشت کنید باید حداقل ۵۵ سال سن داشته باشید. در این طرح نیز مانند دیگر طرح‌ های بازنشستگی، در تمام طول عمر خود حقوق ماهانه دریافت خواهید کرد.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام
    من میتونم با رشته کارشناسی حسابداری ویزای کاری بگیرم البته من به زبان خارجه (انگلیسی و ژاپنی)تسلط
    ندارم
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      خیر

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سوال اینکه آیا در کشور ژاپن، رستوران ایرانی هست و اینکه اگر هست ، نیازی به سرآشپز ایرانی دارند، واینکه از شما درخواست نیروی آشپز از ژاپن وجود داره؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      اطلاعاتی نداریم

  • تصویر کاربر مانی شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    درود،
    با توجه اخذ پذیرش از دانشگاه FDU و پرداخت هزینه های کامل دانشگاه و ارائه نمره 115 از آزمون Duolingo و ارائه کامل مدارک هویتی، مالی و تحصیلی ، پس از بررسی توسط اداره مهاجرت ، درخواستم رد شد. نامه اداره مهاجرت پیوست شده است.
    از شما تقاضا دارم راهنمایی بفرمایید که چگونه می‌شود نسبت به این رای اعتراض کرد.
    سپاس از شما.
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      متاسفانه کمکی نمیتونیم بکنیم

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    من برای فال 2021 پذیرش دکترا گرفتم و میخواستم برای ویزا اقدام کنم که تازه متوجه شدم همسرم باردار هستند. میخواستم ببینم اگر بخواهیم بچه رو در کانادا به دنیا بیاریم بیمه دانشجویی شامل این قضیه میشه؟ و اگر من الان برای ویزا اقدام کنم و بچه در ایران متولد بشه، برای ویزای کودک باید مجدد اقدام کرد؟ و آیا دولت کانادا کمک مالی برای بچه ها دارد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سلام. برای اطلاع از اینکه بیمه دانشجویی هزینه های زایمان را پرداخت می کند یا خیر، باید به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.  اگر فرزند شما در ایران متولد شود، باید برای او نیز درخواست ویزا دهید ولی اگر در کانادا متولد شود، شهروند کانادا شده و پاسپورت کانادایی دریافت می کند.

      توجه داشته باشید مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    اینجانب ۲۲ سال سابقه در زمینه طراحی خودرو در شرکتهای ایران خودرو و سایپا دارم. درخواستم اخذ جاب افر در یک شرکت خودروسازی یا قطعه ساری خودرو در کانادا ترجیحا (اروپا /امریکا) می باشد
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سلام. گرفتن پیشنهاد کار تخصصی از کانادا کار ساده ای نیست. باید تمام شرایط لازم را داشته باشید تا بتوان ابتدا یک جاب آفر و سپس ویزای کار دریافت کنید. به شما توصیه می کنیم تا فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت موسسه پر کنید تا شرایط شما را بررسی کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر مهراد چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام بنده پزشک متخصص بیماری های داخلی هستم در مورد اکسپرس اینتری سردرگم شدم چطور میشه اقامت دائم گرفت چون یکی از شروط هست ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای قبولی در برنامه اکسپرس انتری کانادا داشتن مدرک زبان، تحصیلات بالا و سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی در کنار دیگر شرایط مورد نیاز است. در صورت تمایل به مشاوره رایگان و بررسی شرایط خود برای مهاجرت به کانادا، می توانید فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر