انواع خانه و اصطلاحات بازار مسکن در کانادا

بررسی آمار مهاجرت و مسافرت ایرانیان به کشورهای سرتاسر جهان نشان می دهد که کانادا یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجرتی شهروندان ایرانی است. اولین هزینه قابل توجه برای مهاجرت به کانادا اجاره یا خرید خانه در این کشور است. پس بررسی بازار مسکن کانادا قبل از مهاجرت به آن جزو واجبات است.

انواع خانه در کانادا

خانه های کانادا به اندازه جمعیت کانادا متنوع و هر کدام دارای ویژگی هایی هستند. بهتر است قبل از خرید و یا اجاره در مورد انواع آن تحقیق کنید تا بتوانید تصمیم درستی در این باره بگیرید. در ادامه به انواع خانه در کانادا، اصطلاحات رایج در بازار مسکن کانادا و نحوه پیدا کردن خانه در کانادا، می پردازیم.

✅کاندو (Condominiums)

کاندومینیوم یا به اختصار کاندو، تقریبا مشابه آپارتمان در ایران است. یعنی هر مالک برای واحد خود سند مالکیت دریافت می کند و اجازه اجاره و فروش آن را دارد. در این نوع خانه، فرد مالکیت واحد خود را دارد ولی صاحب زمینی که آپارتمان بر روی آن ساخته شده یا فضاهای مشترک نیست. 

هر ساختمان دارای هیئت مدیره است که از بین صاحبان کاندوها در همان ساختمان انتخاب می‌شوند و افرادی که مالک هستند به دلیل این که از فضاهای مشترکی همچون پارکینگ، آسانسور، سالن اجتماعات، ورودی‌ها و ….استفاده می‌کنند باید به صورت ماهیانه، هزینه‌ای به عنوان شارژ پرداخت کنند.

کاندو

✅خانه های شهری کانادا (Townhouse)

خانه های شهری، خانه های شبیه به یکدیگر هستند که در امتداد خیابان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هر خانه با خانه مجاور خود دارای دو دیوار مشترک است. البته خانه ابتدایی و انتهایی تنها با یک دیوار به خانه کناری خود چسبیده اند. این نوع خانه‌ها معمولاً اندازه‌های کوچکی دارند و از قیمت مناسبی برخوردار هستند. 

تاون هاوس‌ها معمولاً دارای حیاط و محوطه عمومی هستند و مناسب خانواده‌های کم جمعیت می‌باشند. این خانه ها معمولا دو یا سه طبقه ساخته می شوند. 

خانه های شهری در کانادا

✅خانه های مستقل در کانادا (Detached)

خانه های مستقل هیچ دیوار مشترکی با خانه‌های دیگر ندارد و دارای حیاط مجزا در جلو و پشت خانه است. این نوع واحدهای مسکونی به دلیل مالکیت کامل ساختمان و زمین، گران قیمت‌ترین نوع خانه در کانادا به شمار می‌روند. به عبارت دیگر با خرید یک خانه مستقل هم صاحب خانه و هم زمین آن خانه می‌شوید. 

تمامی هزینه های تعمیرات و نگه داری و قبوض بر عهده مالک است. مالکان این نوع خانه ها برای ایجاد تغییر در داخل و یا خارج خانه خود، کاملا آزاد هستند اما باید حتما از آیین نامه های محلی پیروی کنند. خانه های مستقل به دلیل داشتن فضا و حریم شخصی بیشتر، نظر اکثر خانواده ها را به خود جلب می کنند.

خانه ی مستقل در کانادا

✅خانه‌ های نیمه ‌مستقل یا دوتایی (SemiDetached House)

در خانه های نیمه مستقل، دو ساختمان در کنار یکدیگر قرار دارند که تنها در یک دیوار مشترک هستند. هر مالک، صاحب و مسئول نگه داری از قسمت مربوط به خود است. خانه‌های نیمه مستقل نسبت به خانه‌های کاملاً مستقل ویلایی از قیمت مناسب ‌تری برخوردار هستند، به همین علت متقاضی بیشتری دارند.

✅خانه های یک طبقه (Bungalow)

این خانه ها چیزی شبیه به خانه های ویلایی در ایران هستند. خانه های یک طبقه به علت نداشتن پله و هم سطح بودن با زمین از محبوبیت خاصی در بین کانادایی ها برخوردار هستند. این نوع خانه قیمت مناسب تری نسبت به خانه های مستقل دارند، حیاط پشتی بنگلوها معمولاً کوچک‌تر و هال و آشپزخانه آن بزرگ ‌تر می‌شود و معمولاً برای افراد کهن‌سال به دلیل نبودن پله، انتخاب مناسبی است. 

در بعضی بنگلو ها سقف از داخل شیب دار است. در انتاریو، بانگلوها از اوایل دهه ۱۹۰۰ بوجود آمدند، اما بیشترین محبوبیت خود را در سالهای آخر دهه ۱۹۴۰ به دست آوردند.

✅خانه های یک و نیم طبقه ای (One and One – half storey)

این خانه ها در کانادا در دوران پس از جنگ، محبوبیت پیدا کردند اما اکنون در مقایسه با خانه های دو طبقه، محبوبیت آنچنانی ندارند. معمولاً حدود ۶۰٪ از کل مساحت این خانه ها مربوط به طبقه اول است. از نظر هزینه، این نوع خانه ها نسبت به بانگلوها مقرون به صرفه تر هستند، چون در همان محدوده ی پوشش ساختمانی، مساحت بیشتری را در اختیار صاحب خانه قرار میدهند.

خانه های دو طبقه ای (Two  storey home)

خانه های دو طبقه در کانادا، شاید محبوب ترین سبک خانه در انتاریو باشند. این نوع خانه، ترکیبی از فضای نشیمن بزرگ به همراه یک طبقه جداگانه برای اتاق های خواب است. 

در منطقه تورنتو بزرگ به ویژه حومه تورنتو مانند میسیساگا، وان، میلتون، اوکویل، مارکهام، خانه های دو طبقه محبوبیت زیادی دارند. این خانه ها از نظر طراحی داخلی، طراحی سقف و طراحی کف، تنوع زیادی دارند.

انواع خانه در کانادا

✅خانه های‌ دوبلکس و تریبلکس (Duplex/Triplex)

 
خانه‌های دوبلکس یا تریبلکس به ساختما‌ن‌هایی گفته می‌شود که از دو طبقه یا سه طبقه تشکیل شده‌اند و هر خانه ورودی مجزایی را در اختیار دارد. همانند خانه‌‌های نیمه مستقل  هر صاحبخانه  مسئول مدیریت و نگهداری واحد خود می‌باشد. یک شخص می‌تواند خانه‌ دوبلکس یا تریبلکس خریداری کند و برای تعدیل در هزینه‌های خانه یک یا دو واحد را اجاره دهد.

✅استودیو در کانادا (Studio Apartment)

 واحدهای بدون اتاقی که می توان آن ها را معادل سوئیت دانست. استودیوها مناسب افراد مجرد هستند،  زیرا نسبت به گزینه‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر هستند. استودیوها در واقع اتاق‌های بزرگی هستند که آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و اتاق خواب را در خود جای داده است.
استودیو در کانادا

اصطلاحات رایج در بازار مسکن کانادا ​

اگر قصد اقامت دائم کانادا را دارید، و می خواهید نسبت به خرید یا اجاره خانه در کانادا اقدام نمایید، بهتر است با برخی از اصطلاحات رایج در بازار مسکن این کشور آشنا شوید. این اصطلاحات غالباً منحصر به بازار مسکن در کانادا هستند.

۱_ لیز (Lease)

قراردادی که بین صاحب خانه و مستاجر بسته می شود. 

۲_ سابلیز (Sublease)

حق اجاره دادن ملک توسط مستاجر به شخصی دیگر. یعنی اگر هنوز قرارداد اجاره خانه، دارای اعتبار باشد و مستاجر به هر دلیلی بخواهد که واحد مسکونی خود را پیش از پایان قرارداد ترک کند، می‌تواند خانه را به شخص دیگری واگذار نماید. به بیان بهتر، مستأجر این اختیار را دارد که واحد مسکونی را طی قراردادی رسمی به شخص دیگری بسپارد. 

۳_ دپوزیت (Deposit)

اگر قصد خرید ملک را دارید، بخشی از بیعانه ی خرید است که در زمان موافقت با انجام معامله و امضای قرار داد اولیه طی چک پرداخت می کنید. این مبلغ بعد از خرید قطعی به شما بر گردانده و یا از مبلغ قرار داد کسر خواهد شد. اما اگر بدون دلیل قرار داد را بهم بزنید مبلغ چک به مالک تعلق خواهد گرفت.
ولی اگر قصد اجاره ملکی را دارید، وجه مشخصی است که نزد صاحبخانه به صورت امانت باقی می‌ماند تا در صورتی که به خانه یا تجهیزات خانه آسیبی وارد شد از طریق این ودیعه، خسارات وارد شده را جبران کند. علاوه بر این در صورتی که خسارت وارد شده از مبلغ ودیعه بیشتر باشد شما به عنوان مستاجر موظف هستید که باقیمانده هزینه را نیز پرداخت نمایید. این مبلغ پس از تحویلِ خانه و کلیه تجهیزات آن به صورت تمام و بدون خسارت به شما بازگردانده خواهد شد.

دپوزیت

۴_ یوتیلیتی (Utilities)

هزینه های ماهیانه شامل برق، آب، گاز، سیستم تهویه و غیره را شامل می شود. در هنگام اجاره کردن باید حتما از ابتدا مشخص شود که مسئولیت پرداخت قبوض با صاحب‌خانه یا با مستأجر است.

۵_ پت فرندلی (Pet-Friendly)  

این اصطلاح یعنی ورود حیوانات خانگی (معمولا سگ و گربه) آزاد است.

۶_ مبله (Furnished)

بسیاری از آپارتمان های کانادایی بصورت مبله اجاره داده می شوند. واحدهای مبله معمولاً شامل مبل، میز ناهارخوری و تختخواب، یخچال، اجاق گاز و حتی ماشین ظرف‌شویی و ماشین لباس‌شویی هستند.

۷_نیمه مبله (Unfurnished)

در این نوع منازل مسکونی، معمولاً یک یا دو مورد از وسایل اصلی منزل را دارند و تهیه وسایل دیگر برعهده مستأجر خواهد بود.

اپارتمان مبله در کانادا

۸_ Walk in Closet

این اصطلاح به کمدهای بزرگ (شبیه یک اتاق کوچک) گفته می شود که دارای قفسه ها و کشوهای متعدد برای انواع لباس، کفش، کیف و … است. 

۹_ Den

برخی خانه ها در کانادا، علاوه بر اتاق خواب فضای کوچکی بدون پنجره و در وجود دارد. می توان با قراردادن تخت خواب در آن، بعنوان اتاق خواب استفاده شود. حتی می توان آن را تبدیل به اتاق کار و یا انبار کرد. 
اجاره خانه در کانادا

چگونه در کانادا بدنبال خانه بگردیم؟

گزینه هایی که می توانید با استفاده از آن بدنبال خانه بگردید:

۱- سایت های اجاره خانه در کانادا

در کانادا وبسایت های مختلفی برای یافتن خانه وجود دارد. با مراجعه به این وبسایت ها می توانید متناسب با بودجه ی خود، خانه مورد نظر خود را پیدا کنید. وبسایت هایی مانند:

۲- مراجعه به تابلوهای اعلانات مراکز

مثل تابلوهایی که در سوپرمارکت ها، کتابخانه ها، مغازه های لوازم خانگی و آژانس های املاک می زنند. البته این برای افرادی است که در کانادا حضور دارند.

۳- آگهی های روزنامه

می توان از قسمت تبلیغات روزنامه که روزانه لیست اجاره آپارتمان ها و اتاق ها را در آن درج کرده اند، استفاده کرد.

۴- جستجوی محلی

استفاده از پیشنهادات دوستان, آشنایان و یا همکارانی که در خصوص محل مورد نظر اطلاعات کافی دارند. همچنین می توان با مراجعه به محله مورد نظر، به دنبال تابلو هایی باشید که بر روی آنها کلمه  (For Rent) نوشته شده است.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب و احترام
    ببخشید من ۱۸ سالمه
    مدرک فنی حرفه ای تحلیلگری بازار های مالی دارم
    می تونم از طریق این مدرک در کانادا یا امریکا در دانشگاه ادامه تحصیل بدم
    ویا با این مدرک اقامت دائم بگیرم ؟؟وکار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      سلام. با توجه به شرایط سنی ذکر شده، می توانید از طریق اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی و اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. باید تمکن مالی کافی و آیلتس آکادمیک با نمره حداقل 6.5 را داشته باشید. در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایگان، فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر Hamidreza شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام میشه اقامت تحصیلی گرفت و بعد تبدیل به اقامت کاری کرد ؟
    راهی هست آیا ؟
    یا میزان سرمایه برای اقامت ؟
    و اینکه شرایط برای همسر چگونه هست ؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. بعد از اخذ ویزای تحصیلی و در زمانی که دانشجو هستید اجازه کار به مدت 20 ساعت در هفته را خواهید داشت. پس از فارغ التحصیلی می توانید برای ویزای کار (PGWP) درخواست داده و سپس اقامت دائم کانادا را اخذ کنید. همسر دانشجو می تواند ویزای همراه به همراه مجوز کار آزاد (Open Work Permit) گرفته و به مدت 40 ساعت در هفته بدون محدودیت نوع کار و کارفرما کار کند.

      تبدیل ویزا وجود ندارد و بعد از ورود به کانادا و در صورتیکه بتوانید یک پیشنهاد کار از یکی از کارفرمایان کانادایی دریافت کنید، می توانید درخواست ویزای کار خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید.

  • تصویر کاربر سعیده سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    من چشم پزشک هستم و میخوام از دوره تحصیلی و گرفتن تخصص ب کانادا سفر کنم چ آزمون هایی باید شرکت کنم و اینکه دوره تخصص چقدر طول میکشه در کانادا و شرایط تحصیلی چی میشه
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای اطلاع از آزمون ها و شرایط معادل سازی مدرک تحصیلی خود به وبسایت mcc.ca مراجعه کنید. رشته های پزشکی جزء رشته های پر هزینه است و بسته به تخصص، دانشگاه و شهر مورد نظر متغیر است. 

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام
    ۴۳ سال سن دارم دیپلم انسانی
    حرفه اصلی من حشکشویی هستش
    اما تاسیسات سیم گشی هم تخصصی دارم بخوام از طریق ویزای کاری اقدام کنم هزینش چقدر میشه
    ممنون از سایت خوبتون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای ارزیابی و بررسی شرایط شما برای دریافت ویزای کار کشور کانادا نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق تری داریم. به شما توصیه می کنم فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر