آیا شرایط بیمه خدمات درمانی در کانادا برای افراد مقیم موقت و مقیم دائم یکسان است؟

بیمه در کانادا به چه صورت است! مهمترین مسئله پس از مهاجرت به کانادا، بیمه خدمات درمانی کانادا به مهاجرین است. در این مقاله به بررسی بیمه خدمات بهداشتی و درمانی در کانادا برای مهاجرین می پردازیم.

بیمه خدمات درمانی برای افراد مقیم دائم کانادا

 به عنوان یک مقیم دائم جدید در کشور کانادا، آیا همان موقع که به این کشور برسم امکان استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی را خواهم داشت؟

پاسخ این سوال به این موضوع بستگی دارد که در کدام استان یا ناحیه از کانادا مهاجرت کنید. با این که خدمات درمانی توسط قوانین و مقررات فدرال کشوری مدیریت می شود، هر استان و ناحیه دارای طرح های درمانی و بهداشتی خاص خود است و یکی از تفاوت هایی که در این زمینه وجود دارد آن است که برخی از نواحی برای ارائه خدمات درمانی یک بازه زمانی خاصی را در نظر می گیرند و برخی دیگر به محض ورود به آن جا خدمات را ارائه خواهند کرد.

در نواحی و استان هایی که نیاز به صبر کردن برای مدتی خاص است، مقیم دائم مسئول پرداخت تمامی هزینه های مربوط به سرویس های پزشکی و درمانی خود نظیر هزینه بیمارستان و حتی موارد اورژانسی است.

برنامه خدمات بهداشتی درمانی در هر یک از استان های کانادا

در حال حاضر هفت استان در کشور کانادا وجود دارند که خدمات درمان عمومی را بلافاصله به مقیمان جدید الورود ارائه می دهند. اگر به ترتیب از غرب به شرق بخواهیم این استان ها را نام ببریم: آلبرتا، ساسکاتچیوان، مانیتوبا، نیو برونزویک، نووا اسکوتیا، جزیره پرینس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور. در این نواحی پس از ثبت نام برای دریافت کارت سلامت به همراه اسناد مربوط به آن، روز آغاز پوشش بیمه سلامت و درمانی دقیقا همان روزی در نظر گرفته می شود که مقیم جدید به استان رسیده و زندگی خود را در آنجا شروع کرده بود.

در نهایت سه استان باقی می مانند (بریتیش کلمبیا، آنتاریو و کبک) و تمامی نواحی دیگر (یوکان، نوروست و نوناووت) که در آن ها یک دوره انتظار برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی توسط مقیمان جدید نیاز است. در این نواحی، مقیمان جدیدی که شهروندان کانادایی هستند باید در یک دوره خاص منتظر بمانند.

خدمات بهداشتی درمانی برای مقیم موقت کانادا

این دوره زمانی انتظار مقیمان جدید می تواند تا سه ماه از تاریخ ورود فیزیکی شما به استان یا ناحیه مربوطه باشد (زمانی که اسناد اقامت دائم را همراه داشته باشید). هرگز فراموش نکنید که چه به دوره انتظار نیاز باشد یا خیر، خیلی مهم است که شما همراه با برگه تعیین وضعیت مهاجرت خود برای اقامت به مدت زمانی که با حداقل میزان لازم خدمات درمانی مطابقت داشته باشد را همراه خود داشته باشید، که در اکثر شرایط به این معناست که در استان یا ناحیه مربوطه برای حداقل شش ماه در سال حضور داشته باشید.

خدمات بهداشتی درمانی برای مقیم موقت کانادا

چگونه به عنوان یک مقیم موقت می توانم خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کنم، به عنوان مثال با یک مجوز کار یا مجوز تحصیلی؟

پاسخ این سوال باز هم بستگی به این دارد که مجوز کار یا مجوز تحصیل شما مربوط به کدام استان یا ناحیه شود. برای مقیمان موقت شرایط و نیازمندی های بیشتری وجود دارد که باید همه را مورد توجه قرار داد.

شرایط اعطای بیمه درمانی در کانادا برای مقیم موقت با مجوز کار

یک مقیم موقت که دارای مجوز کار معتبر برای حداقل بازه زمانی مورد تایید است و قرار است در همان مدت زمان در استان یا ناحیه مربوطه حضور داشته و کار کند، معمولا برای طرح های درمان و بهداشتی آن ناحیه و منطقه مورد تایید قرار می گیرد. حداقل زمان لازمه در نواحی مختلف بین ۶ تا ۱۲ ماه متغیر است.

علاوه بر این استثناها و موارد خاصی نیز مرتبط با برخی از انواع خاص مجوز های کاری وجود دارند. کیس های متغیر به قدری زیاد هستند که نمی توان همه را در اینجا ذکر کرد اما برای مثال در برخی استان های خاص، کسی که دارای ویزا یا مجوز تعطیلات شغلی (Working Holiday) است باید به مرکز سلامت و بهداشت به همراه مجوز خود مراجعه کند و یک کپی از قرارداد کاری خود را که نشان دهنده مینیموم زمان کار و حضور در آن ناحیه است نیز به همراه داشته باشد.

هزینه های بیمه درمانی در کانادا

شرایط اعطای خدمات بهداشتی درمانی کانادا با ویزای تحصیلی

شرایط برای دارنده های ویزای تحصیلی کانادا  نیز دارای متغیرات بسیار زیادی در مناطق مختلف کشور کانادا در زمینه تایید صلاحیت برای خدمات درمانی است.برخی از حوزه های قضایی خاص در همین زمینه شامل موارد زیر می شوند:

  • هرگز خدمات بهداشت و درمانی به دانشجویان و دانش آموزان بین المللی ارائه نمی شود.
  • خدمات درمانی تنها به دانشجویانی ارائه می شود که در برنامه های تحصیلی طولانی تر از ۱۲ ماه شرکت کرده اند.
  • تنها زمانی یک دانشجو تحت پوشش قرار می گیرد که با مجوز تحصیلی خود به مدت ۱۲ ماه ادامه دار در استان یا ناحیه مربوطه حضور داشته باشد.
  • پس از طی شدن دوره انتظار قضایی خیلی زود دانشجویان تحت پوشش درمانی و بهداشتی قرار می گیرند. در صورتی که آن ها دارای یک مجوز تحصیلی معتبر برای شش ماه یا بیشتر باشند.

خدمات بهداشتی درمانی در مانیتوبا کانادا

استان ها نیز می توانند سیاست های خود را در زمینه کسانی که دارای مجوز کار در کانادا هستند تغییر دهند، همانطور که دانش آموزانی که در مانیتوبا به شکل بین المللی مشغول تحصیل هستند. طبق قانونی که از یک سپتامبر ۲۰۱۸ عملی شد، بخش خدمات بهداشتی و درمانی مانیتوبا در کانادا یک طرح جدیدی را ارائه کرد که در آن دانشجویان بین المللی می توانند تحت پوشش قرار گیرند و مدت زمان مجوز کاری یا تحصیلی آن ها دیگر اهمیتی ندارد.

بسیاری (اما نه همه‌ی) مدارس در کشور کانادا یک برنامه اختصاصی برای بهداشت و درمان را ایجاد می کنند تا بتواند دانش آموزان بین المللی را که در زمینه گرفتن خدمات و نیاز به دوره انتظار با مشکل مواجه هستند تحت پوشش خود قرار دهد.

مدت دوره انتظار برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی در کانادا برای کسانی که ویزای تحصیلی دارند چقدر است؟

کسانی که دارای مجوز کار یا مجوز تحصیل هستند و برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی مورد تایید قرار دارند باید همان مدت دوره انتظاری که در برخی مناطق و استان ها مقیمان دائمی طی می کنند را مد نظر قرار دهند تا پوشش آن ها آغاز گردد.

انقضای بیمه خدمات درمانی مقیم موقت کانادا

شایان ذکر است که پوشش کامل بیمه خدمات بهداشتی و درمانی یک مقیم موقت در کانادا زمانی منقضی می شود که مجوز کار یا مجوز تحصیل وی منقضی شود. مقیمان موقت کانادا باید اسناد دقیق و به روز از مهاجرت خود را در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی محلی قرار دهند تا برنامه پوشش آن ها فعال باقی بماند و با مشکلی مواجه نگردد.

انقضای بیمه خدمات درمانی مقیم موقت کانادا

آن دسته از افراد که به شکل ضمنی در کشور کانادا می مانند تا اسناد جدید مهاجرت آن ها تنظیم شده و به دستشان برسد در استان ها و مناطق مختلف کانادا با شرایط متفاوتی تحت پوشش قرار می گیرند. در برخی از مناطق با قوانین قضایی خاص، یک خروج موقت از پوشش بهداشتی و درمانی زمانی ارائه می شود که یک مقیم با حضور ضمنی آن را درخواست کند، با ارائه مدرک دال بر این که قبل منقضی شدن مدارک قبلی خود برای یک مجوز کار یا تحصیل جدید درخواست داده است.

در برخی مناطق دیگر با قوانین قضایی متفاوت، وزارت سلامت و بهداشت چنین چیزی را ارائه نمی کند و فرد در آن مدت زمان برای مخارج درمانی و سلامت خود نظیر هزینه هی بیمارستان و سرویس های خاص مسئول است تا زمانی که دوباره مورد صلاحیت برنامه های پوششی خاص دولتی قرار گیرد. بنابراین همانطور که مقیمان موقت باید پوشش های درمانی و بهداشتی خصوصی را برای دوره انتظار خودشان خریداری کنند ، آن ها باید آماده پرداخت موقت هزینه های درمانی و بیمه ای خود در فاصله های زمانی بین مجوز های تحصیلی و کاری نیز باشند.

آیا با ویزای توریستی میتوانم از بیمه خدمات درمانی کانادا بهره مند شوم؟

افراد غیر مقیم در کشور کانادا، با یا بدون ویزای توریستی کانادا ، برای قرار گرفتن تحت پوشش خدمات درمانی و بهداشتی در هیچ کدام از استان ها و مناطق صلاحیت ندارند. پس، با این که بسیاری از افراد غیر مقیم می توانند سرویس های پزشکی و درمانی در بیمارستان ها و سایر سرویس های را دریافت کنند، هزینه کل خدمات درمانی دریافتی را باید شخصا پرداخت کنند که از جمله آن ها می توان به هزینه های بیمارستان و حتی هزینه شرایط اروژانسی اشاره کرد.

در برخی از قوانین و ماده های قضایی برای این قانون کلی استثناهایی نیز در نظر گرفته شده است: به عنوان مثال، در کلمبیا بریتانیایی، همسر و یا کودک تحت تکلف یک مقیم، که دارای تاریخچه بازدیدی از کانادا است و مدرکی دال بر این که متقاضی دریافت اقامت دائم کانادا می باشد، ممکن است برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی مورد تایید قرار بگیرد. همچون هر مورد خاص و ویژه دیگر، افراد باید در این زمینه با موسسات و مراکز مخصوص سلامت و بهداشت ناحیه مورد نظر خود در زمینه شرایطشان مشورت کرده و درخواست راهکار کنند.

بیمه خدمات درمانی مقیم های جدید کانادا

مقیم های جدید در کشور کانادا که با یک دوره انتظار برای پوشش خدمات درمانی مواجه می شوند باید برای این دوره از بیمه های درمانی خصوصی به صورت موقت استفاده کنند که همه آن ها نیاز به خریداری دارند. همچنین کسانی که مقیم این کشور نیستند و برای خدمات درمانی صلاحیت کسب نمی کنند (از جمله شهروندان و مقیمان دائمی که از کانادا بازدید می کنند در حالی که در خارج از کانادا زندگی می کنند) باید بیمه خصوصی برای خدمات درمانی خود به مدت طول دوره ای که در کانادا هستند داشته باشند.

تهیه بیمه خدمات درمانی در کانادا برای مقیم دائم کانادا قبل از سفر بهتر است یا بعد از آن؟

برای دلایل کاملا مشخص به شدت پیشنهاد می شود آن دسته از افراد که به زودی مقیم دائم می شوند حتما یک بیمه درمانی موقت قبل از ورود به کشور کانادا برای خود در نظر بگیرند. به عنوان دلیل اول در نظر داشته باشید که یک حادثه می تواند هر لحظه اتفاق بیوفتد به عنوان مثال بلافاصله پس از ورود به کانادا و یا قبل از این که بخواهید برای خرید یک سرویس بیمه درمانی خصوصی اقدام کنید. علاوه بر این اکثر برنامه های پوشش درمانی خصوصی موقت برای افراد جدید الورود به کانادا دارای یک دوره انتظار هستند و این مدت زمان بعد از خروج از کشور قبلی آن ها آغاز می شود.

 آیا تمام بیمه های خدمات درمانی در کانادا مشابه هم هستند؟

قطعا در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. حتی بین برنامه های پوششی که از نظر نوع در یک دسته و کلاس قرار می گیرند، میزان پوشش خدمات درمانی متغیر است، نه تنها در میزان کلی هزینه نهایی (هزینه دلاری) بلکه در زمینه موارد زیر:

نحوه پوشش بر اساس شرایط و مشکلات پزشکی که قبل از خریداری برنامه جدید خود داشته اید.

بیمه خدمات درمانی در کانادا برای زنان باردار

در زمینه میزان پوشش ادامه دار پس از اتمام سرویس های پزشکی اورژانسی اولیه برای مشکلات غیر قابل پیش بینی در زمینه بیماری ها و صدمات احتمالی
به عنوان مثال، پس از این که شرایط یک عضو برای دریافت برنامه پوشش توسط واحد پزشکی و اورژانسی مشخص شد، بیمه های سفر و بازدید کننده های کانادا، برنامه های درمانی اورژانسی معمولا هزینه سرویس های درمانی اضافی تر را محدود می کنند آن هم در صورتی که فرد برای سفر کردن به کشور اصلی خود برای ادامه درمان مشکلی نداشته باشد.

با این حال برنامه های سلامت و درمان خصوصی معمولا پوشش قوی تر و بهتری را برای درمان های مورد نیاز و ادامه دار پس از بروز یک مشکل ارائه می کنند. البته فراموش نکنید که هزینه این برنامه های پوششی در کانادا متغیر هستند و تفاوت زیادی با هم دارند. درسی که باید از این اطلاعات و نکات گرفته شود این است که یک مصرف کننده مطلع و دقیق باشید و قبل از نیاز به پوشش قطعا به برنامه و طرح های مختلف نگاه کنید و از ایجنت های حرفه ای بیمه و پوشش های مختلف اطلاعات بخواهید.

بیمه بارداری

اگر مورد صلاحیت قرار گیرم بیمه خدمات درمانی کانادا را به صورت خودکار دریافت می کنم یا باید درخواست دهم؟

هر مقیم جدید در کشور کانادا باید حتما برای یک برنامه پوششی سلامت و درمانی ثبت نام کنند و این کار بر اساس قوانین و شرایط مربوط به نوع اقامت آن ها خواهد بود. این بدان معناست که یک نفر ممکن است برای پوشش درمانی و بهداشتی مورد تایید باشد اما توان دسترسی به سرویس های پزشکی را به عنوان یک مقیم تحت پوشش نداشته باشد، آن هم تا زمانی که ثبت نام نشود و دارای یک کارت سلامت معتبر یا شماره آی دی طرح پوشش درمانی نباشد.

و در این جا یک نکته برای مقیم های احتمالی کانادا در آینده که باید یک دوره ۳ ماهه انتظار را سپری کنند وجود دارد: هرگز برای ثبت فرم تقاضای پوشش سلامت خود سه ماه صبر نکنید. بلافاصله پس از رسیدن به کانادا برای این موضوع اقدام کنید تا پس از طی شدن دوره انتظار خود خیلی سریع پوشش شما آغاز شده و کارت یا شماره مربوط به پوشش خدمات درمانی را دریافت نمایید.

خدمات درمانی کانادا چه سرویس هایی را تحت پوش قرار نمی دهد؟

این برنامه ها معمولا سرویس های اصلی و اولیه درمانی و سلامت نظیر مراقبت های ضروری بیمارستان، سرویس های پزشکی و سرویس های خاص دیگر برای آزمایش های تشخیص بیماری و مشکلات مختلف را تحت پوشش خود دارند.

در ادامه برخی از انواع سرویس های سلامت و پزشکی و هزینه هایی که معمولا توسط برنامه های مختلف تحت پوشش قرار نمی گیرند را آورده ایم:

  • دارو های تجویزی
  • پزشکان متخصص اطفال
  • سرویس های آمبولانس
  • تجهیزات پزشکی نظیر ویلچیر و بانداژ های خاص
  • سرویس های دهان و دندان
  • اپتومتری، عینک تجویزی، لنزهای تماسی
  • خدمات درمانی که خارج از کانادا دریافت شده اند

 

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا در تهران

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طیبه سه شنبه ۱۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با عرض سلام. من یک سوالی داشتم که اگه بتونید به من جواب بدین کمک خیلی بزرگی کردین. من پدربزرگم در کانادا در شهر ونکوور هست. مادربزرگ و پدربزرگم از طریق دعوت نامه از طرف خالم رفتن. سه ماه میشه که در کانادا هستن و در تحت پوشش خالم هستن یعنی خودشونو تهویل مهاجرت ندادن. الان پدربزرگم حالش بد شده، کیسه ی سفراش مشکل پیدا کرده و جریان خون نداره. ایا میدونید بیمارستان ها برای این موقعییت ها شبی چقدر پول میگیرن. دکتر گفته یک ماه دیگه قراره عمل کنه. ایا تا یک ماه اگر در بیمارستان بماند چقدر پول میگیره بیمارستان.
    آدرس میل من: [email protected]
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      سلام، خیر. باید از بیمارستان بپرسید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر