روش های سرمایه گذاری در بورس کانادا

در این مقاله انواع روش های سرمایه گذاری در بورس کانادا و اصطلاحات رایج در سرمایه گذاری و همچنین هزینه های مربوط به آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

برای سرمایه گذاری در بورس کانادا احتیاجی به مهاجرت به کانادا یا داشتن اقامت دائم کانادا نیست. بورس کانادا برای سرمایه گذاری ایرانیان آزاد است اما محدودیت هایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع روش های سرمایه گذاری

برخی از متداول ترین روش های سرمایه گذاری در زیر آمده است.

پرداخت های سالیانه

یک قرارداد سرمایه گذاری است که در فواصل زمانی مشخص (معمولا بعد از بازنشستگی) به شما پول پرداخت می کند.

اوراق قرضه

یکی از روش های سرمایه گذاری در کانادا خرید اوراق می باشد .تضمینی است که شما پس از سپرده گذاری در یک شرکت یا دولت دریافت می کنید. به موجب این تضمین صادر کننده موظف است طبق نرخ مشخصی به شما سود آن پول را پرداخت کرده و پس از آن در تاریخی که از قبل مشخص شده است کل پول را پس بدهد.

اوراق قرضه پس انداز کانادا (CBS)

نوعی پس انداز است که پشتوانه آن دولت فدرال بوده و سود کمی در اختیار مشتری قرار می دهد. سررسید آن سه ساله است و بهره حاصل از آن در این مدت به مشتری پرداخت می شود. در پایان دوره، نرخ های جدید برپایه وضع عمومی بازار مشخص شده و توسط ویزیر دارایی اعلام می شود. این پس انداز هر لحظه قابلیت وصول دارد و سود آن تا زمان وصول پرداخت می شود. تنها از طریق اپلیکیشن پس اندازه Payroll امکان دسترسی به این طرح وجود دارد. بدین وسیله کانادایی ها می توانند اوراق را در عوض کسری از حقوق خود خریداری کنند.

بورس اوراق بهادار (ETF)

یکی از ارزنده ترین روش های سرمایه گذاری بور اوراق بهادر است که شامل سهام، کالا یا اوراق بهادار بوده، در بورس مبادله می کند و ارزشی معادل ارزش کل دارایی هایش دارد. ریسک چنین معامله ای بستگی به میزان دارایی ها دارد. در صورتیکه  شامل دارایی هایی پر خطر مانند بعضی از سهام ها باشد، ریسک آن هم بالاتر است. برای سرمایه گذاری از این طریق شما نیاز به یک کارگزاری یا یک سهام دار تایید شده Licensed Broker دارید. به راحتی می توانید از طریق لینک زیر به یک کارگزار مطمئن برای سرمایه گذاری در بورس کانادا دسترسی پیدا کنید.

گواهی سرمایه گذاری تضمینی (GIC)

جی آی سی  از سرمایه شما محافظت کرده و بهره مشخص یا متغیر دارد. با این طرح شما هرگز پول خود را در سرمایه گذاری ها از دست نمی دهید.

صندوق متقابل

نوعی سرمایه گذاری است که در آن پول تعداد زیادی از سرمایه گذاران با هم جمع می شود تا دارایی هایی با ضمانت های مختلف خریداری شود. مدیریت بودجه را شخصی متخصص در دست داشته و پول را در بورس، اوراق قرضه، اختیار معاملات و دیگر بازار های سهام سرمایه گذاری می کند.

وثیقه

گواهی یک محصول سرمایه گذاری شده مانند اوراق قرضه، بورس، سند و یا قرارداد های آینده بوده که مالکیت آن قابل واگذاری است.

صندوق جداگانه

همانند صندوق متقابل، صندوق سرمایه گذاری مشترک هم توسط یک شرکت بیمه ایجاد می شود و از سرمایه عمومی شرکت جدا است.

تفاوت اصلی بین این دو نوع صندوق ضمانتی است که بر پایه آن (و فارغ از عملکرد صندوق) حداقل درصد کمی از پرداخت های سرمایه گذار به صندوق، هنگام سررسید به او بازگردانده می شود.

بورس

 سرمایه گذاری در بورس کانادا نوعی مالکیت در یک شرکت است که در بورس اوراق بهادار خرید و فروش می شود. نام دیگر آن سهام است.

لایحه خزانه داری (T-bill)

گونه ای سرمایه گذاری کوتاه مدت و کم خطر است که توسط دولت فدرال یا استان اداره شده و از یک ماه تا یک سال باید نگه داشته داشته.

اصطلاحات رایج در روش های سرمایه گذاری بورس کانادا

قبل از هر گونه تصمیمی برای سرمایه گذاری نیاز است که با مفاهیم این حوزه آشنا شوید.

✔️ ریسک

ریسک یا خطر به پتانسیل از دست دادن پول در سرمایه گذاری یا میزان عدم اطمینان به سودآور بودن سرمایه می گویند. تقریبا تمامی سرمایه گذاری ها شامل ریسک است و معمولا هر چه بازده احتمالی بالاتر باشد، ریسک هم بیش تر است.

✔️ بازده

بازده سرمایه یا ROI به سودی گفته می شود که با سرمایه گذاری به دست می آید. میزان آن متغیر است و در بعضی از سَرمایه گذاری ها قابل پیش بینی نیست.

بازده سرمایه به دو شکل وجود دارد:

  • درآمد که شامل بهره و منافع است. به سهم هر یک از سهام داران در شرکت که به آن ها پرداخته می شود، منافع می گویند.
  • ارزش افزوده یا منافع حاصل از فروش یا تعویض اقلام دارایی به قیمتی بیش از ارزش دفتری

چنانچه سرمایه خود را از دست بدهید، بازده شما منفی خواهد شد که به آن کاهش ارزش سرمایه می گویند.

✔️ ریسک پذیری

آستانه تحمل شما برای ریسک کردن و بی اطلاع بودن از سود یا ضرر سرمایه را ریسک پذیری می نامند. برخی از افراد ترجیح می دهند در سرمایه گذاری خود ریسک نکنند، در حالیکه بعضی دیگر تحمل بالایی برای ریسک کردن دارند. برای تشخیص میزان ریسک پذیر بودنتان می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه موقع به این پول نیاز دارم؟
  • آیا پول کافی و کنار گذاشته برای موقعیت های اضطراری و بدهی هایم دارم؟
  • شغل ثابت دارم؟
  • توان مدیریت تغییرات ناگهانی در ارزش سرمایه را دارم؟
  • اگر ارزش سرمایه ام کم شود، چه طور عکس العمل نشان می دهم؟

✔️ نقدینگی

دارایی هایی که به سرعت قابل نقد شدن یا فروخته شدن هستند را نقدینگی می گویند. برای نمونه می توان به سپرده گذاری ها و سهام اشاره کرد. اما یک خانه جزو نقدینگی به حساب نمی آید.

✔️ تنوع

داشتن ترکیبی از اشکال مختلف سرمایه تنوع نامیده شده و در کاهش ریسک به شما کمک می کند. دو راه برای متنوع کردن سرمایه وجود دارد: تنوع سهام و تخصیص دارایی

✔️ تنوع سهام

 داشتن ترکیبی از سرمایه ها برای کاهش ریسک مثل سرمایه گذاری در شرکت های متعدد به جای یک شرکت در این دسته جای می گیرند. با این روش موقع کاهش ارزش سرمایه، شما تمام دارایی خود را یک جا از دست نخواهید داد. درصورتیکه سرمایه گذاری در یک شرکت خطر از دست رفتن تمام پول شما را به همراه دارد.

✔️ تخصیص دارایی

 داشتن انواع دارایی ها در لیست سرمایه خود. برای نمونه: سهام، اوراق قرضه و پول نقد، در صورت کم شدن ارزش یک سرمایه، خطر از دست دادن کل سرمایه برای شما وجود ندراد.

میزان ریسک سرمایه گذاری ها

هر گونه سرمایه گذاری به شکل پیچیده ای خطرات احتمالی خود را دارد. قبل از انتخاب سرمایه گذاری باید نسبت به این مساله و توان مدیریتی خود در پذیرش اتفاقات آتی اطمینان حاصل کنید.

سرمایه گذاری های متدوال معمولا ریسک های متنوعی هم دارند.

سرمایه گذاری های کم خطر یا بدون ریسک

سپرده گذاری اغلب یک نوع سرمایه گذاری کم خطر یا بدون ریسک است. دلیل آن هم تضمینی بودن برگشت سرمایه و در بیشتر مواقع بازده است.

نمونه هایی از سپرده گذاری:

  • گواهی سرمایه گذاری تضمینی
  • اسناد خزانه

از دیگر موارد سرمایه گذاری کم خطر می توان به اوراق بهادار ثابت اشاره کرد:

  • اوراق بهادار دولتی
  • اوراق بهادار صنفی

سرمایه گذاری های پرخطر

سرمایه گذاری در بورس معمولا پر خطر است. میزان خطر در صندوق های متقابل و وجوه مبادله شده بستگی به نوع سرمایه گذاری صندوق دارد.

تبدیل ویزای کاری به تحصیلی کانادا

مالیات بر سرمایه

برای پولی که از سرمایه خود به دست می آورید، باید مالیات پرداخت کنید. هر سرمایه گذاری قانون مالیاتی منحصر به خود را دارد. اگر سرمایه گذاری شما شکل پیچیده ای دارد، حتما از یک مشاور حرفه ای در زمینه برنامه ریزی مالیاتی کمک بگیرید. از طریق یک دوره آموزشی اینترنتی، در مورد مالیات ها و مدیریت آن آموزش لازم را دریافت کنید.

دستمزد و هزینه های سرمایه گذاری

بسته به نوع سَرمایه گذاری هزینه های مختلفی برای آن وجود دارد. این هزینه ها می توانند بر بازده شما تاثیر بگذارند. بنابراین آگاهی لازم را در مورد آن ها کسب کنید. بیش تر هزینه های سرمایه گذاری مربوط به این موارد هستند:

  • هزینه خرید یک سرمایه گذاری
  • هزینه فروش یک سرمایه گذاری
  • هزینه های مدیریت سرمایه
  • هزینه های مربوط به مشاوره مالی
  • هزینه های اجرایی برای امور ثبت شده

تمام هزینه ها مربوط به سرمایه گذاری نیستند. برای نمونه حق کمیسیون در خرید اوراق قرضه جزو هزینه های خرید است.

هزینه خرید یک سرمایه گذاری بستگی به نوع سرمایه گذاری دارد

به این دلیل ممکن است بخواهید تعداد خرید هایتان را کمتر کنید. دلالان و شرکت های سَرمایه گذاری هزینه ها را مشخص می کنند. بنابراین هزینه معاملات بستگی به شرکتی دارد که شما انتخاب کرده اید. صندوق های مشترک گاهی موقع خریداری شدن هزینه های متفاوتی دارند:

  • صندوق های متقابل اولین خرید حتما هزینه دارند. هزینه آن معمولا یک درصد از قیمت خرید صندوق است.
  • صندوق های متقابل بدون بار هزینه اولیه ای ندارند.

هزینه فروش یک سرمایه گذاری

هزینه فروش یک سَرمایه گذاری به نوع سَرمایه گذاری بستگی دارد. در برخی از صندوق های متقابل به جای پرداخت هزینه، موقع فروش آن سرمایه ، شما هزینه آن را پرداخت می کنید. این هزینه:

  • عمدتا یک درصد از قیمت فروش است.
  • در اولین سال خرید معمولا بالاترین قیمت را دارد.
  • با نگه داشتن سرمایه در طول سالیان بتدریج کم می شود.
  • اگر مدت زمان کافی این سرمایه را نگه دارید، شاید فروشنده دیگر هزینه ای از شما نخواهد.

قبل از خرید صندوق هایی که هزینه شان را در آخر باید بپردازید، خوب فکر کنید. وقتی شما آن را بفروشید، هزینه  اش از آن پس یک درصد از سهم فروش شما می شود. اگر همان سال اول بفروشید، احتما ل دارد حتی تا ۷ درصد هم هزینه برای شما بسازد. بنابراین برای پرهیز از این هزینه ها بهتر است چند سال سرمایه را نگه دارید.

هزینه زندگی در کانادا 2021

قیمت مدیریت کردن صندوق ها

صندوق های سرمایه گذاری ( شامل صندوق های متقابل)، برای مدیریت صندوق هزینه ای از شما دریافت می کنند که به آن هزینه های مدیریتی گفته می شود و دارای خصوصیات زیر است:

  • گاهی شامل پرداخت مستمر حق کمیسیون به مشاورانی است که صندوق را می فروشند.
  • حتی اگر صندوق در آمدی نداشته باشد، این هزینه ها پرداخت می شوند.
  • قبل از محاسبه بازده سرمایه گذار این هزینه ها کسر می شوند.
  • به میزان یک درصد از ارزش صندوق است.

این درصد متناسب با صندوق متفاوت است و از ۱ درصد تا ۳ درصد تغییر می کند. برای نمونه ممکن است شما صندوقی با بازده سالیانه ۵ درصد داشته باشید. اگر هزینه های مدیریتی آن ۳ درصد باشد، بازده سالانه شما ۲ درصد خواهد بود.

دکتر مرجان آتشی گلستان بهترین وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو

موسسه حقوقی اپلو

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زمانی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۴۳سال دارم و لیسانس حقوق دارم با ۲۱سال سابقه کاری در یک وزارتخانه آیا از طریق فعالیت در بورس می‌تونم اقامت کانادا رو بگیرم همسرم ۴۵سال و مهندس راه و ساختمان با ۲۵سال سابقه کاری هست و یک دختر ۱۳هم داریم
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام. فعالیت در بورس روش مهاجرت به کانادا نیست و نمی توانید از این طریق برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید. برای مهاجرت به کانادا ابتدا باید شرایط شما بررسی شود تا روش مناسب مهاجرتی برای شما و خانواده تان مشخص گردد. به شما توصیه می کنیم فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا علاوه بر ارزیابی شرایط شما توسط کارشناسان، از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

      مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام
    برای انگشت نگاری غیر از رفتن به سفارت به کشور دیگه هیچ راهی نیست چون خیلی هزینه برمیداره
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام، خیر راهی وجود ندارد چون در ایران سفارت و یا کنسولگری کانادا وجود ندارد، بنابراین برای انگشت نگاری باید به یکی از کشورهای اطراف مراجعه کنید.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام . اوراق قرضه وزارت دارایی کشور کانادا را چگونه میشه استعلام کرد
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سلام. تخصص دفتر وکالت اَپلو اخذ انواع ویزا و اقامت این کشور است. باید سوال خود را از مراکز مربوطه بپرسید.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر amin دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین پایین گفتین از طریق خرید سهام مشارکت میشه اقامت دائم کانادارو دریافت کرد، میشه بیشتر توضیح بدین ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      سلام. با خرید سهام مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های عظیم، امکان اخذ اقامت دائم کانادا وجود ندارد بلکه راهی برای کسب درآمد از کاناداست. برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرتی،

      فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید. بعد از بررسی شرایط با شما تماس می گیریم.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر رویا چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام
    همراه دانشجو در کانادا چه مدت می‌تونه در کانادا بمونه و آیا در این مدت می‌تونه سرمایه گزاری بکنه؟حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گزاری در این شرایطچقدره؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      سلام. همسر دانشجوی بین المللی در کانادا اجازه کار آزاد (Open Work Permit) به مدت 40 ساعت در هفته را دارد. یعنی اجازه کار بدون محدودیت در نوع کار و کارفرما.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام وقت خوش
    من ایران هستم چطور میتونم در بورس کانادا سرمایه گذاری و ترید کنم؟
    مرسی
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای سرمایه گذاری در بورس کانادا باید اقامت دائم کانادا را داشته باشید.

  • تصویر کاربر ارام دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام ...ایا امکانش هست بدون داشتن اقامت کانادا. تو بورس اونجا کارکرد? من اطلاعات بالا رو خوندم اما متوجه نشدم
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای سرمایه گذاری در بورس کانادا باید حتما اقامت کانادا را داشته باشید.

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام فرزند پسرم که امسال در سوم راهنمایی مشغول تحصیل است را در مقطع بعدی تحصیلی قصد دارم به کانادا بفرستم البته با توجه به وابستگی عاطفی و روحی الزاما یکی از والدین تدریجا پدر همراه ایشان جهت اسکان و زندگی همزمان باشد شرایط و نحوه اقدام را اعلام نمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. یکی از والدین و یا هردو می توانند به عنوان همراه ویزا دریافت کنند. ویزای همراه در اصل همان ویزای توریستی است و فرد همراه اجازه کار و تحصیل ( دوره های بیش از شش ماه ) در مدت اقامت خود در کانادا را ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، هزینه ها و نحوه انجام کار، فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید. با شما تماس می گیریم.

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام
    چطور میشه با صندوق های متقابل بیشتر آشنا شد؟سود یکی از اونها در یکسال گذشته را میشه مثال بزنید
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای سرمایه گذاری در بورس کانادا، باید حتما اقامت کانادا را داشته باشید. ولی روش های سرمایه گذاری دیگری وجود دارند که بدون نیاز به داشتن اقامت، می توانید کسب درآمد ارزی داشته باشید. 

      به عنوان مثال سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه گذاری از طریق خرید سهام مشارکت و سرمایه گذاری از طریق اعطاء وام از جمله سرمایه گذاری های بدون نیاز به اقامت هستند. 

      در صورت تمایل به بررسی شرایط خود و کسب اطلاعات بیشتر برای سرمایه گذاری بدون اقامت در کانادا می توانید فرم ارزیابی سرمایه گذاری در کانادا را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر