عواقب ارائه مدارک اشتباه یا غلط برای درخواست پاسپورت کانادا

ارائه اطلاعات غلط برای درخواست پاسپورت کانادا به دلیل مصلحت اندیشی ای یا پنهان کاری، می تواند وسوسه انگیز باشد. ممکن است شما زمان کافی برای گرفتن همه تائیدیه ها یا امضا های مورد نیاز نداشته باشید.

ممکن است برای تهیه اطلاعات درخواستی عجله کرده باشید، یا حتی دچار خطا در درک دقیق و درست مدارک و اطلاعات مورد نیاز شده باشید و به تبع آن اطلاعات غلط یا مدارک اشتباهی را به مسئولان ارائه بکنید.

ممکن است بسیاری از ساکنین کانادا یا کسانی اقامت دائم کانادا دارند، به این قضیه بی توجه باشند یا عواقب خاصی برای آن متصور نباشند.

توجه کنید

حقیقت این است که ارائه مدارک اشتباه یا غلط برای درخواست پاسپورت کانادا، چه خواسته و چه ناخواسته، می تواند عواقب سنگینی داشته باشد.

عواقب رگولاتوری

اداره گذرنامه کانادا، قدرت و اختیار زیادی به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC برای جلوگیری از دریافت پاسپورت به علت “ارائه مدارک اشتباه یا اطلاعات غلط برای درخواست پاسپورت” می دهد.

این اختیار شامل اعمال قانون در موارد زیر می شود:

  • ارائه آگاهانه اطلاعات غلط یا گمراه کننده در درخواست پاسپورت
  • ارائه تصادفی و غیر آگاهانه اطلاعات غلط یا گمراه کننده در درخواست پاسپورت
  • ناتوانی در تکمیل درخواست پاسپورت به طور کامل

محرومیت از خدمات گذرنامه

هنگامی که IRCC متوجه ارائه اطلاعات غلط یا گمراه کننده شود، می تواند شما را تا ۱۰ سال از انواع خدمات پاسپورت محروم کند.

هنگامی که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به ارائه اطلاعات غلط در درخواست گذرنامه شک کند، معمولا درخواست ارائه اطلاعات بیشتر از متقاضی می نماید. اگر متقاضی از تکمیل و ارائه اطلاعات درخواست شده سر باز بزند، درخواست پاسپورت شما ناقص محسوب شده و به IRCC اجازه میدهد تا ۱۰ سال از ارائه خدمات گذرنامه به متقاضی متخلف جلوگیری کند و همچنین پاسپورت فعلی را نیز باطل کند.

مسدود شدن یا باطل شدن پاسپورت منجر به ممنوعیت سفر به خارج از کانادا می شود. هم چنین اگر فرد خاطی، والدین یا قیم قانونی کودک زیر سن قانونی باشد، نمی تواند برای فرزندانش نیز درخواست پاسپورت بدهد.

عواقب قضایی

علاوه بر عواقب رگولاتوری ارائه اطلاعات غلط یا گمراه کننده در درخواست گذرنامه، بر اساس بخش ۵۷ ماده ۲ کدهای جرم کانادا، ارائه عامدانه و آگاهانه اطلاعات غلط و گمراه کننده در مراحل درخواست و دریافت پاسپورت کانادا ، جرم تلقی می شود.

عواقب قضایی

برخلاف عواقب رگولاتوری که هم برای اعمال آگاهانه و هم غیر آگاهانه متوجه فرد می شود، عواقب قضایی فقط متوجه متقاضی آگاه از ارائه اطلاعات غلط می گردد.

خطر زندان

ارائه عامدانه و آگاهانه اطلاعات غلط و گمراه کننده در مراحل درخواست و دریافت پاسپورت کانادا می تواند تا دو سال زندان برای فرد مجرم و ثبت در سابقه کیفری به عنوان سو پیشینه داشته باشد.

این عواقب قضایی می تواند علاوه بر عواقب رگولاتوی که پیشتر ذکر شد، برای فرد خاطی اعمال گردد.

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر