تاثیر انتخابات فدرال ۲۰۱۹ کانادا بر سیاست های مهاجرتی کانادا

مردم کانادا در میانه اکتبر برای انتخاب دولت جدید فدرال به پای صندوق های رای می روند و آرای آنها می تواند تاثیر مستقیمی بر سیاست های مهاجرتی کانادا داشته باشد.

سیاست های احزاب  اصلی کانادا برای انتخاب دولت جدید فدرال

هر سه حزب اصلی کانادا یعنی حزب لیبرال (که اکنون دولت را در دست دارد) ، حزب محافظه کار کانادا و حزب نیودموکرات NDP با مهاجرت در راستای تقویت اقتصاد توافق دارند ولی در شیوه ها و سیاست های خود در این راستا با هم تفاوت های چشم گیری دارند.

سیاست های مهاجرتی دولت لیبرال فعلی

تحت نظر لیبرال ها سیاست های مهاجرتی کانادا مسیر جدیدی در جهت افزایش مهاجران پیش گرفته که در تضاد آشکاری با سیاست های مهاجرت پذیری آمریکا و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد.

اجرای سیاست افزایش جذب مهاجران باعث شده تا هدف طرح های مهاجرتی به جذب ۱ میلیون مهاجر تا سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کند یعنی تقریبا سالانه ۱ درصد جمعیت کانادا.

همچنین حزب لیبرال زمان پروسه اعطای شهروندی کانادا را کاهش داده، قوانین عدم پذیرش پزشکی را بازنویسی کرده و برای کنار هم بودن خانواده مهاجر تلاش بسیاری کرده است.

همچنین در چهار سال ریاست لیبرال ها تغییرات اساسی در سیستم اکسپرس انتری اعمال شد تا سه دسته اصلی مهاجران به کانادا از طریق این سیستم مدیریت شوند.

از سال ۲۰۱۵ که این حزب به قدرت رسید، تعداد دعوت به درخواست برای اقامت دائم invitations to apply for Canadian permanent residence یا ITA از ۳۳۷۸۲ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۸۹۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده است.

با اینکه پیشنهاد کاری برای ورود به  سیستم اکسپرس الزامی نیست، اما در طرح اولیه محافظه کاران، پیشنهاد کاری ۶۰۰ امتیاز به امتیاز CRS فرد اضافه می کرد که عملا امتیاز اولیه فرد را بی معنی می نمود و به طور مستقیم اقامت کانادا را برای فرد متقاضی به ارمغان می آورد.

ولی منتقدین اعتقاد داشتند که این شیوه به نفع افراد کم مهارت و متقاضی مشاغل سطح پایین و کم درآمد است و باعث می شود نیرو های متخصص که می تواند منافع اقتصادی بیشتری برای کانادا داشته باشند سخت تر جذب بازار کانادا بشوند.

بر همین اساس در اواخر سال ۲۰۱۶ دولت لیبرال تصمیم گرفت تا امتیاز پیشنهاد کاری را به  حداکثر ۲۰۰ امتیاز محدود کند.

بر اساس گزارش اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، تعداد متقاضیان اکسپرس انتری در راستای این سیاست جدید ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و باعث شد ترکیب مشاغل مهاجرپذیر نیز تغییرات چشمگیری داشته باشد.

به طور مثال در سال ۲۰۱۶ سرآشپز ها و مدیران خدمات غذایی جزو ۵ شغل پر ورودی از طریق اکسپرس انتری بودند که در سال ۲۰۱۷ رتبه ی ۴ و ۵ خود را به حسابرسان مالی و مشاوران مدیریتی واگذار کردند.

سیاست های مهاجرتی حزب محافظه کار

اگر حزب محافظه کار در انتخابات آتی پیروز شود می توان تغییرات قابل توجهی را در سیاست های مهاجرتی دولت فدرال کانادا انتظار داشت.

با اینکه هنوز این حزب برنامه مدون خود را برای مهاجران اعلام نکرده است اما رهبران حزب از تهیه برنامه ای “منصفانه، قانون مند و مشفقانه” برای سیستم مهاجرت به کانادا صحبت می کنند و تاکید آنها بر خودکفایی مهاجر و همچنین توانایی کمک وی به نیاز های بازار کانادا است.

میشل رمپل از این حزب که منتقد سیاست های مهاجرتی فعلی است گفت :

ما به طور مستقیم تعداد و مهارت های متقاضیان مهاجرت به کانادا را با نیازهای اقتصادی کانادا تطبیق خواهیم داد.

تاکید بر مهاجرت اقتصادی در هسته اصلی سیاست های اقتصادی حزب محافظه کار بود که بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ متولی دولت فدرال بودند و نتیجه آن تولد سیستم اکسپرس انتری بود.

محافظه کاران هنوز نگفته اند که آیا تغییری در نمارت CRS یا اهداف برنامه های کانادا اعمال خواهند کرد یا خیر.

ولی رمپل به وضوح از عددگذاری به عنوان هدف تعداد مهاجران پذیرفته شده انتقاد کرد و بیان کرد که تعداد مهاجران باید محصول پروسه های مهاجرت و بر اساس نیاز های جامعه کانادا باشد.

سیاست های مهاجرتی حزب NDP

سومین حزب بزرگ کانادا متمایل به چپ میانه هستند و برای تلاش هایشان در راستای بیمه سلامتی سراسری شناخته می شوند تا کنون دولت فدرال تشکیل نداده اند. ولی این حزب می تواند با در دست گرفتن دولت های محلی در شکل دادن سیاست های مهاجرتی موثر باشد.

این حزب به طور کلی موافق سیاست های  انسان دوستانه و دلسوزانه نسبت به متقاضیان مهاجرت است و بر کنار هم بودن خوانواده مهاجران تاکید می کند.

سیاست های مهاجرتی حزب سبز

با این که این حزب فقط ۲ کرسی در پارلمان کانادا دارد، اما محبوبیت کسب شده اخیر آنها می تواند این حزب را به عنوان یک پدیده در انتخابات ماه اکتبر معرفی کند.

در برنامه ۱۶ اولیت سیاست گذاری مهاجرتی حزب سبز، بر ایده جالبی تاکید شده است. این ایده می گوید کانادا باید کشوری آزاد، منصف و بی طرف باشد.

این حزب معتقد است که تازه واردان به کانادا می توانند منبعی از توانایی ها و مهارت های خارق العاده و پتانسیل عظیمی برای کشور باشند.

سیاست دیگر این حزب تبیین معیار های واقع گرایانه بر اساس موقعیت های شغلی موجود برای متقاضیان مهاجرت به کانادا و همچنین اقدام عملی برای حذف سواستفاده از منابع مالی خارجی برای مهاجرت به کانادا است.

نتیجه گیری

کانادا به عنوان کشوری پیشرو در مهاجرت پذیری در ۴ سال گدشته میان همه کشور ها شناخته شده است و برنامه های مختلف مهاجرتی این کشور از جمله مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس انتری، مهاجرت به کانادا از طریق برنامه داوطلبان استانی و … هر ساله رکوردهای مهاجرت پذیری بیشتری را به جای گذاشته اند.

با اینکه مهاجرت می تواند مولفه مهمی در انتخابات ۲۰۱۹ باشد ولی بعید است که سیاست های مهاجرتی کانادا به سمت و سوی سیاست های آمریکا یا دیگر کشور های غربی برود.

افزایش کمبود نیروی کار و توافق عمومی بر فواید اقتصادی مهاجران، احتمالا موجب می شود که این سیاست ها تغییر قابل توجهی نداشته باشند.اما سوال اصلی چگونگی اجرای سیاست های مهاجرتی در دولت آتی کاناداست.

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر MEHDI سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    19 سالمه و همراه مادر و دوخواهربرادر کوچیکم توی استانبول زندگی میکنیم . میخوایم از طریق مادربزرگ و دایی هام که توی کانادا هستن به اونجا بریم ولی نمیدونیم باید چیکار کنیم . از چه راهی به کجا اقدام کنیم و چقدر طول میکشه!؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      از طريق روش هاي مختلف مهاجرت مي توانيد اقدام كنيد. لطفا فرم ارزيابي را اكميل كنيد تا شرايط شما بررسي شود و روش مناسب براي مهاجرت شما مشخص شود.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر