شماره بیمه اجتماعی کانادا یا SIN کانادا چیست؟

یکی از اولین کارهایی که پس از مهاجرت به کانادا و  ورود به کانادا باید انجام دهید گرفتن شماره بیمه اجتماعی کانادا Canada Social Insurance Number است.

داشتن این شماره برای گرفتن خدمات درمانی، خدمات دولتی، کسب هر گونه درآمد و امور مالیاتی در کانادا ضروری محسوب می شود.

شماره بیمه اجتماعی کانادا چیست؟

شماره بیمه اجتماعی (SIN)  که به شماره ملی کانادا نیز معروف است، شماره ای است که در کانادا جهت انجام برنامه های دولتی مختلف به افراد داده می شود.

اولین بار شماره بیمه اجتماعی در کانادا در سال ۱۹۶۴ و به منظور استفاده در اجرای طرح بازنشستگی و برنامه‌های مختلف بیمه کاری مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۷ اداره مالیات کانادا (CRA) از این شماره برای مقاصد مرتبط با گزارش های مالیاتی استفاده کرد. شماره های بیمه اجتماعی توسط سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا به افراد اعطا می شوند.

در گذشته، این وظیفه را سازمان توسعه منابع انسانی کانادا بر عهده داشت. شماره بیمه اجتماعی به صورت ۳ گروه ۳ رقمی (در مجموع ۹ رقم) نوشته می شود.

کارت سین کانادا SIN card

با تغییر یافتن سازمان های ارائه دهنده کارت، سر تیتر این کارت نیز به موارد زیر تغییر یافته است:

  • سازمان مهاجرت و نیروی انسانی
  • سازمان مهاجرت و اشتغال
  • سازمان توسعه منابع انسانی

حذف کارت سین کانادا

در سال ۲۰۱۲ در بودجه دولتی کانادا تدابیری اندیشیده شد که کارت های شماره بیمه اجتماعی از رده خارج شوند. این کارت ها فاقد ویژگی های امنیتی مدرن بوده و امکان سرقت هویت وجود داشت.

پس از ۳۱ مارچ ۲۰۱۴ اداره خدمات دولت کانادا ارائه کارت های شماره بیمه اجتماعی را متوقف کرده و پس از آن این شماره در یک نامه کاغذی به افراد تحویل داده می شود.

نامه شماره بیمه اجتماعی کانادا

شماره بیمه اجتماعی تنها منحصر به یک نفر بوده و دیگران اجازه استفاده قانونی از آن را ندارند. هر فرد مسئول مراقبت از شماره بیمه اجتماعی خود می باشد.

افراد باید هر گونه مدرک حاوی اطلاعات شخصی و شماره بیمه اجتماعی خود را در محلی ایمن نگه داری کرده و این شماره را با خود به همراه نداشته باشند.

چه کسانی می توانند شماره بیمه اجتماعی کانادا بگیرند؟

✅ شهروندان و کسانی که اقامت موقت یا دائم کانادا را دارند به منظور اشتغال و دریافت مزایا و خدمات دولتی به داشتن شماره بیمه اجتماعی نیاز دارند.

✅ کودکانی که ۱۲ سال یا بیشتر سن دارند، می توانند جهت دریافت شماره بیمه اجتماعی خود اقدام کنند.

✅ والدین و افرادی که به صورت قانونی وکالت فرد متقاضی را بر عهده گرفته اند می توانند درخواست شماره بیمه اجتماعی دهند.

✅ کسانی که به وکالت دیگران نیاز دارند معمولا کودکان زیر سن قانونی و یا بزرگسالانی هستند که به مراقبت نیاز دارند. سن قانونی بسته به هر استان متغییر است.

موارد کاربرد شماره بیمه اجتماعی کانادا

افراد جهت اشتغال در کانادا به این شماره نیاز دارند. این شماره افرادی را مشخص می کند که خصوصیات زیر را دارند:

✅ از طریق شغل و سرمایه گذاری کسب درآمد می کنند.

✅ مالیات پرداخت می کنند.

✅ در برنامه های بازنشستگی شرکت می کنند.

✅ از خدمات دولتی بهره مند هستند.

بهتر است افراد هر چه زودتر برای دریافت این شماره اقدام کنند تا در هنگام نیاز بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. کارفرمایان نمی توانند به افراد فاقد شماره بیمه اجتماعی مبلغی را پرداخت کنند.

قانون کارکانادا می گوید: کارفرما باید ظرف سه روز اول شروع به کار کارمند خود شماره بیمه اجتماعی او را درخواست کند.

نمونه سازمان هایی که به طور قانونی ارائه این شماره را از افراد درخواست می کنند شامل موارد زیر می شوند:

✅ کارفرمایان

✅ موسسات مالی که بر سپرده های افراد سود پرداخت می کنند

✅ اداره های دولتی

پر کردن فرم مالیات بر درآمد

در بسیاری از موارد برای ارائه مالیات بر درآمد به شماره بیمه اجتماعی فرد نیاز است. در برخی موارد، افراد به دلیل واجد شرایط نبودن قادر به دریافت این شماره نیستند.

این وضعیت برای برخی دارندگان اقامت موقت پیش آمده و این افراد می توانند از شماره مالیاتی فردی (ITN) استفاده کنند.

در چه مواردی به شماره بیمه اجتماعی نیاز نیست؟

افراد حتی در صورت تقاضای دیگران همواره مجبور به ارائه شماره بیمه اجتماعی خود نیستند. برای مثال، بانک اغلب شماره بیمه اجتماعی را درخواست می کند اما می توان بدون ارائه این شماره نیز حساب بانکی افتتاح کرد.

با افزایش تدریجی کاربرد شماره بیمه اجتماعی، این شماره همانند ((شماره امنیت اجتماعی)) در آمریکا به هویت ملی افراد در کانادا تبدیل شده است.

هر چند که در کانادا برخلاف آمریکا اهداف مشخص و مصوبی برای درخواست این شماره وجود دارد. شماره بیمه اجتماعی مدرک هویت ملی افراد به شمار نمی رود.

سازمان ها در صورت نداشتن دلیل واضح، قادر به درخواست این شماره از افراد نبوده و این کار در قانون منع شده است.

سازمان ها نمی توانند به دلیل عدم ارائه شماره بیمه اجتماعی از ارائه خدمات یا محصولات به افراد خودداری کنند. با این حال، در صورتی امکان انجام یک تراکنش به وسیله دیگر مدارک شناسایی وجود نداشته باشد درخواست شماره بیمه اجتماعی از طرف سازمان ها می تواند انجام شود.

ارائه شماره بیمه اجتماعی در هنگام خرید اعتباری، همانند خرید خودرو یا وسایل الکترونیکی، یا ارائه آن به عنوان مدرک شناسایی به شرکت ها به شدت منع شده است.

چگونه برای سین نامبر کانادا درخواست کنیم؟

دفتر خدمات کانادا

شما باید با در دست داشتن یکی از مدارک هویتی قابل قبول دولت کانادا به نزدیک ترین دفتر خدمات دولتی کانادا در محل اقامت خود مراجعه کنید.

شما نیاز دارید یک عکس مورد تایید دولت کانادا که در آن تصویر، نام و مشخصات فردی شما ذکر شده است را به دفتر خدمات ارائه دهید.

در صورتی که مدارک شما کامل باشد، همان موقع شماره بیمه اجتماعی برای شما صادر شده و به شما داده می شود. مدارک شما نیز به شما بازگردانده می شود.

مدارک مورد قبول برای درخواست SIN

برای شهروندان کانادا:

  • گواهی تولد از یکی از استان های کانادا
  • گواهی شهروندی کانادا صادره از IRCC
  • گواهی تولد خارج از کشور که پیش از ۱۹۷۷ توسط IRCC صادر شده باشد.

برای دارندگان اقامت دائم کانادا:

  • کارت اقامت دائم کانادا PR card
  • گواهی تایید اقامت دائم + یک مدرک شناسایی عکس دار دیگر مثل پاسپورت یا گواهی نامه رانندگی

برای دارندگان اقامت موقت:

  • گواهی اجازه تحصیل
  • گواهی اجازه کار
  • مدرک شناسایی دیپلماتیک

شماره بیمه اجتماعی موقت کانادا

سین نامبر هایی ی که با رقم ۹ شروع می شوند به ساکنین موقتی داده می شوند که شهروند کانادا نبوده و یا اقامت دائم این کشور را ندارند.

از جمله این افراد می توان به دانشجویان خارجی و افراد دارای ویزای کار اشاره کرد. این افراد اغلب باید به منظور اشتغال در کانادا اجازه کار دریافت کنند.

شماره هایی که با رقم ۹ شروع می شوند با شماره های اجتماعی شهروندان و دارندگان اقامت دائم تفاوت داشته و دارای تاریخ انقضا می باشند. این تاریخ انقضا معمولا با تاریخ انقضای اجازه کار دارنده آن یکسان است.

شماره بیمه اجتماعی موقت کانادا تنها در صورتی اعتبار دارند که دارای تاریخ انقضا بوده و این تاریخ سر نرسیده باشد.

شماره بیمه اجتماعی برای دارندگان اقامت دائم

این شماره توسط دولت کانادا تنها به یک شهروند یا مقیم دائم کانادا داده شده و منحصر به فرد می باشد.

گم کردن سین نامبر کانادا

در صورت گم شدن کارت SIN یا نامه تایید آن، اداره خدمات دولت کانادا این شماره را دوباره چاپ خواهد کرد. تنها در صورتی به افراد شماره جدید تعلق می گیرد که به سرقت رفتن یا سو استفاده از آن اثبات شود.

نکات کاربردی سین نامبر کانادا

✅ داشتن این شماره به معنای داشتن اجازه کار در کانادا نیست.

✅ شماره سین کانادا برای بهره مندی از خدمات دولتی ضروری است.

✅ در صورت یافتن شغل در کانادا یا راه اندازی استارت آپ یا کسب و کار و یا سرمایه گذاری در کانادا شما نیاز به سین نامبر دارید.

✅ کانادا قوانین مالیاتی بسیار دقیق و کارآمدی دارد، برای پر کردن فرم مالیاتی شما نیاز به شماره بیمه اجتماعی کانادا دارید.

✅ برای بهره مندی از طرح های تسهیلی کانادا مثل وام خرید خانه شما به این شماره نیاز دارید.

مشاوره رایگان با بهترین وکیل مهاجرت به کانادا

دکتر مرجان آتشی گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام
    آیا در زمان اجاره ملک هم سین نامبر را باید به مالک نشان دهیم و یا در فرمی ثبت کنیم یا نباید این کار را انجام دهیم تا سوء استفاده صورت نگیرد؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. باید سوال خود را از متخصصان و مشاوران املاک در حوزه اجاره در کانادا بپرسید.

  • تصویر کاربر علیزاده سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    برای مهاجرت به کانادا برای رشته پرستاری با سابقه بالا و سن 40 سال چه اقداماتی باید انجام داد؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. نیاز به اطلاعات دقیق تر و بیشتری داریم. برای دریافت مشاوره رایگان فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس بگیریم و راهنمایی لازم را به شما ارائه دهیم.

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام من ۵۰ سالم است ۳۰ سال سابقه کار صنعتی دارم در کار ساختمان هم تجربه دارم همسرم ۴۱ سال دارد پسرم ۱۰ سالش ودخترم ۲۲ سالش لیسانس معماری دارد میخواستم برای اقامت کشور کانادا میتونید کمک کنید
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای مشخص شدن روش مناسب مهاجرتی، نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق تری از شما داریم. به شما توصیه می کنم تا فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا علاوه بر بررسی و ارزیابی شرایط شما برای مهاجرت به کانادا، مشاوره رایگان نیز دریافت کنید.

  • تصویر کاربر امیرعلی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر،من رشته تاسیسات از دانشکده فنی و دولتی لیسانس هستم و دارای 6 مدرک فنی و حرفه ای که مرتبط با رشته خودم هستش ی چند تا سوال داشتم که ایا مدارک فنی و حرفه ای که بین المللی هستند در اخذ ویزا کمکی میکنند؟و اگر جاب افر داشته باشم شانسی برای ویزا دارم و ایا داشتن سابقه کاری ختما باید با بیمه باشه و حتما باید پولی با صورت فیش حقوقی دریافت میشد؟ممنونم که وقت میزارید.
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. مدرک فنی حرفه ای برای اخذ اقامت دائم کمک کننده نیستند ولی داشتن این مدارک می توانند در برخی مواقع تاثیر گذار باشند، بعنوان مثال داشتن مدرک فنی حرفه ای می تواند تا حدودی در نظر کارفرما برای صدور جاب آفر تاثیر گذار باشد. 

      همچنین، داشتن پیشنهاد شغلی از کانادا هیچ تضمینی برای گرفتن ویزا نیست ولی بسیار تاثیرگذار است. در خصوص قسمت آخر سوال شما، سوابق کاری باید به گونه ای باشد که اگر افسر پرونده درخواست مدارک بیشتری برای اثبات آن داشت، بتوانبد مدارک تکمیل کننده تری ارائه دهید. 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر