تغییر برنامه اسپانسرشیپ خانواده در سال ۲۰۲۰

به هم رساندن اعضای خانواده یکی از ستون‌های اصلی سیستم مهاجرتی کانادا محسوب می‌شود. برنامه اسپانسرشیپ خانواده (The Family Class Sponsorship Program)، به اتحاد دوباره خانواده‌ها با تسهیل اقامت دائم بزرگسالان یا ایجاد امکان حمایت اعضای فامیل توسط شهروندان کانادا، برای مهاجرت به کانادا کمک می‌کند.

تغییر برنامه اسپانسرشیپ خانواده کانادا ۲۰۲۰

دولت فدرال بعضی از برنامه‌های محبوب مهاجرتی را که به افراد اجازه انتقال والدین یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به کانادا را می‌داد متوقف کرد.

پیش از این برنامه اسپانسشرشیپ والدین کانادا و بزرگتر‌های فامیل معمولا یک بار در سال و در ژانویه آماده پذیرش درخواست افراد بود. اما وزیر مهاجرت کانادا، مارکو مندیسینو اعلام کرد که فرآیند پذیرش سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاده است.

به گفته مارکو مندیسینو: “این دستورالعمل به وزارت خانه زمان کافی برای تکمیل فرآیند مدیریت پذیرش درخواست‌های جدید جهت ورود والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها را از طریق برنامه حمایتی می‌دهد و به زودی این برنامه برای سال ۲۰۲۰ تکمیل می‌شود.” این جملات در بخش نامه دسامبر ۲۰۱۹ منتشر و از طریق وزارت خانه اطلاع رسانی شد.

تغییرات برنامه اسپانسرشیپ خانواده در طی زمان

فرآیند پذیرش این برنامه مهاجرتی محبوب در سال‌های گذشته بارها اصلاح شده است. دلیل این تغییرات پی در پی، انتقادات و مشکلاتی بوده است که بر سیستم قبلی وارد بوده است.

در ابتدا درخواست‌های اسپانسر کردن پدر و مادر به کانادا به شکل نوبتی مورد بررسی قرار می‌گرفتند، با این حال این سیستم از رده خارج شد، زیرا افراد به شکل جالبی راه خود را به جلوی صف باز می‌کردند و این کار را با استخدام دیگران برای جلو انداختن کارهای خود انجام می‌دادند.

برنامه اسپانسرشیپ والدین کانادادولت لیبرال تصمیم به تغییر این سیستم گرفت و آن را به سیستم لاتاری تغییر داد. عده زیادی به این سیستم معترض بودند، زیرا نتایج آن بیش از حد تصادفی بود. پس از لاتاری از یک برنامه آنلاین استفاده شد، این برنامه در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و مشخص شد فرم آنلاین نیز کارایی کافی ندارد. جایگاه‌های این فرم آنلاین تنها در چند دقیقه پر شدند و این موضوع نیز انتقادات زیادی را به همراه داشت.

دولت لیبرال بعد از این اتفاق وعده داد به بازبینی سیستم بپردازد، اما معرفی سیستمی که باید در سال ۲۰۲۰ استفاده شود به دلیل انتخابات دولت فدرال تا این لحظه به تاخیر افتاده است. این برنامه در مقطعی از سال ۲۰۲۰ بازگشایی می‌شود. این موضوع در بخشی از بخش نامه وزارت مهاجرت کانادا (که پیش از این به آن اشاره شد) اعلام شده است.

“وزارت خانه می‌خواهد دستورالعمل‌های بعدی در مورد فرآیند مدیریت ورودی والدین و پدربزرگ مادربزرگ‌ها را تا تاریخ ۱ آپریل ۲۰۲۰ منتشر کند.”

سالانه بالغ بر بیست هزار نفر این درخواست را برای پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود تکمیل می‌کنند، اما پذیرش این درخواست نزدیک به دو سال زمان نیاز دارد.

برنامه اسپانسرشیپ خانواده

اگر شهروند کانادا باشید یا اقامت دائم داشته باشید و یکی از اعضای خانواده شما بخواهد به کانادا مهاجرت کند، شما می‌توانید به آنها در گرفتن اقامت دائم کمک کنید. به هم رساندن اعضای خانواده یکی از ستون‌های اصلی سیستم مهاجرتی کانادا محسوب می‌شود.

برنامه اسپانسرشیپ خانواده (The Family Class Sponsorship Program)، به اتحاد دوباره خانواده‌ها با تسهیل اقامت دائم بزرگسالان یا ایجاد امکان حمایت اعضای فامیل توسط شهروندان کانادا، برای مهاجرت به کانادا از طریق خویشاوندی کمک می‌کند. برای این که شخصی واجد شرایط این قانون باشد، فردی که به دنبال استفاده از برنامه اسپانسرشیپ خانواده است، باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • همسر قانونی یا شریک زندگی فرد باشد.
  • فرزند وابسته باشد.
  • والدین باشد.
  • پدربزرگ یا مادربزرگ باشد.
  • خواهر، بردار، برادرزاده، خواهرزاده یا نوه زیر هجده سالی باشد که ازدواج نکرده است و والدین وی فوت کرده اند.
فرد تحت پوشش حمایت باید خارج از کانادا زندگی کند، مگر این که به طور موقت و به صورت قانونی در کانادا ساکن باشد، برای مثال اجازه تحصیل یا کار موقت داشته باشد.

به چه کسی همسر قانونی یا شریک زندگی گفته می‌شود؟

افرادی که در دسته بندی‌های زیر قرار گیرند واجد شرایط قانون اسپانسرشیپ خانواده هستند:

  • همسر: ازدواج معتبر قانونی در کشور اصلی و قانون کانادا
  • شریک عرفی (Common-law partner): برای حداقل یک سال بدون وقفه دو نفر با یکدیگر در یک رابطه ازدواجی (Conjugal relationship) باشند.
  • شریک ازدواجی (Conjugal partner): رابطه ازدواجی برای حداقل دوازده ماه وجود داشته باشد (پایداری و تعهد مشابه ازدواج یا رابطه عرفی وجود داشته باشد) به طوری که موانع مهاجرتی، دلایل مذهبی، جهت گیری‌های جنسی یا وضعیت ازدواجی (برای مثال فرد با کس دیگری ازدواج کرده باشد، جایی که در کشور مبدا طلاق و جدا شدن امکان پذیر نباشد) مانع از زندگی مشترک این دو فرد شده باشد.
  • روابط هم جنس: روابط میان هم جنس نیز در این دسته بندی‌ها جای می‌گیرند.

فرزند وابسته به چه کسی گفته می‌شود؟

فرزند فرد حامی (اسپانسر)، یا فرزند همسر حامی یا فرزند رابطه عرفی، می‌تواند به شکل فرزند وابسته در نظر گرفته شود، با این شرط که کودک زیر ۲۲ سال باشد و همسر یا شریک عرفی نداشته باشد. کودکان بالای ۲۲ سال می‌توانند در صورتی به عنوان فرزند وابسته در نظر گرفته شوند که پیش از ۲۲ سالگی به حمایت مالی والدین خود وابسته باشند و نتوانند پشتیبانی مالی خود را به دلایل بیماری یا مسائل روحی بر عهده بگیرند.

فرزند وابسته در برنامه اسپانسرشیپ خانواده

فرزندانی که حضانت آنها بر عهده همسر قبلی باشد نیز به عنوان فرزند وابسته در نظر گرفته می‌شوند و باید در فرم درخواست اسپانسرشیپ خانواده اعلام شوند.

اگر فرزند وابسته ای که تحت حمایت قرار می‌گیرد یک یا چند فرزند وابسته از خود داشته باشد، حامی باید توانایی مالی آنها برای غلبه بر جریان درآمدی قطع شده را اثبات کند.

چه کسی می‌تواند نقش حامی (اسپانسر) را بر عهده گیرد؟

حامی (اسپانسر) باید فردی بزرگسال با شهروندی یا اقامت دائمی کانادا باشد که از ۱۸ سال بزرگتر است. حامی باید در کانادا زندگی کند، مگر این که شهروند کانادا باشد و در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می‌کند و برای سکونت در کانادا در زمان حضور فرد تحت حمایت برنامه ریزی کرده است.

فرد نمی‌تواند اسپانسر پدر و مادر به کانادا شود، اگر شرایط زیر را داشته باشد:

  • در زندان باشد.
  • دستور حذف اقامت وی وجود داشته باشد.
  • ورشکسته شده باشد.
  • از دولت حمایت‌های اجتماعی دریافت کند (مگر این که این حمایت‌ها برای معلولیت دریافت شوند).
  • به دلیل تلاش، تهدید یا اقدام به انجام عمل خشونت آمیز یا جنسی یا آسیب رسان به اعضای خانواده محکوم شده باشد.
  • قادر به پرداخت هزینه‌های حمایت از کودک خود نباشد.
  • از بازپرداخت وام‌های مهاجرتی باز مانده باشد یا پرداخت‌های دیرهنگام یا فراموش شده داشته باشد.
  • پیش از این حامی عضو دیگری از خانواده خود شده باشد و از انجام تعهدات خود باز مانده باشد.
  • پیش از این حامی همسر یا شریک زندگی پیشینی بوده باشد که برای بیش از سه سال اقامت دائم نداشته است.
  • خود تحت حمایت شخص دیگری بوده اند و در کمتر از پنج سال گذشته وضعیت آنها به اقامت دائم تغییر کرده است.

توافق نامه حمایت (اسپانسرشیپ)

باید به این موضوع توجه شود که حامی (اسپانسر) باید پشتیبانی مالی اعضای خانواده خود را در زمانی که قادر به تامین نیازهای خود نیستند بر عهده بگیرد. این موضوع بدین جهت قید می‌شود که شهروند دائمی جدید نیازمند کمک‌های دولتی نشود. مدت زمان تعهدات مالی فرد حامی اسپانسرشیپ کانادا به فردی که تحت حمایت قرار می‌گیرد بستگی دارد:

  • همسر، شریک عرفی یا ازدواجیسه سال
  • فرزند وابسته ده سال یا زمانی که فرزند به سن ۲۲ سال برسد (هر کدام زودتر اتفاق بیافتد)؛ سه سال برای کودکان وابسته ای که بیشتر از ۲۲ سال سن دارند.
  • اسپانسر کردن پدر و مادر به کانادا ۲۰ سال.

توجه داشته باشید که تعهدات مالی در صورت تغییر وضعیت فرد تحت حمایت به شهروند، طلاق یا جدایی از حامی، یا خروج از کانادا از بین نمی‌روند.

بررسی پزشکی

فرد تحت حمایت باید نتایج بررسی پزشکی خود را در زمان تکمیل فرم پذیرش تحویل دهد. این بررسی‌ها شامل بیومتریک‌های فرد پذیرش شونده از اروپا، خاورمیانه و آفریقا می‌شود.

معاینات پزشکی مهاجرت به کانادا

برای اقامت طولانی مدت در کانادا نیاز به معاینات پزشکی دارید. در این مقاله آزمایش های پزشکی مورد نیاز کانادا و محل های معتبر انجام آن را بخوانید.

معاینات پزشکی مهاجرت به کانادا

گواهی‌های مراجع قانونی (پلیس)

فرد خواستار پذیرش و هر عضو خانواده خواستار حمایت بالای ۱۸ سال باید مدارک قانونی خود را از کشور محل سکونت در زمان تکمیل فرم پذیرش تحویل دهند. به علاوه افراد باید آماده تحویل مدارک مربوط به کشورهایی باشند که بیش از ۶ ماه در آنها زندگی کرده اند.

الزامات کبک

استان کبک نیازمند معیارهای اضافی دیگری برای قانون اسپانسرشیپ خانواده است، این الزامات باید پس از تکمیل نیازمندی‌های فدرال برآورده شوند. پس از درخواست برای حمایت از اعضای خانواده، حامیانی که در کبک زندگی می‌کنند نامه یا ایمیلی با دستورالعمل‌های بعدی دریافت می‌کنند. در این دستور العمل حامی موظف است موافقت نامه‌های ویژه با دولت کبک را تحویل دهد.

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا 

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده دارای ۲ فرزند دختر ۱۱ ساله و ۷ ساله هستم پدر و مادر همسرم پاسپورت کانادا دارند آیا آنها می‌توانند اسپانسر بچه‌ای شوند .
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بله می توانند

  • تصویر کاربر Alireza شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر هستم اگه اقامت دائم کانادا رو داشته باشم میتونم مادرم به همراه خواهر و برادرم که زیر ۱۸ سال هستن رو ببرم کانادا پیش خودم باشن؟
    به چه طریقی باید اقدام کرد برای هرکدوم؟
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      بله از طریق اسپانسر شیپ

  • تصویر کاربر فریال دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام. وقت به خیر. من خانم 36 ساله مجرد ساکن تهران هستم. کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از دانشگاه تهران هستم. کارمند رسمی وزارت بهداشت با 12 سال سابقه کار هستم. به صورت پاره وقت هم یک استودیوی تتو دارم و بعنوان تتو آرتیست مشغول به کار هستم. به زبان انگلیسی در سطح خوب مسلط هستم ولی مدرک آیلتس ندارم. به نظر شما آیا امکان مهاجرت برای من وجود دارد؟ اگر بله از چه طریقی؟ ممنون از راهنمایی و وقتی که در اختیارم میگذارید.
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام. ابتدا باید شرایط شما ارزیابی شود و روش مناسب مهاجرتی مشخص گردد. در صوت تمایل به مشاوره رایگان، فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

      توجه داشته باشید که مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

  • تصویر کاربر گلستانی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام برای اقدام اقامت از طریق فرزندم بخاطر شرایط کرونا فعلا اقدام انجام نکردند اگر قبل از ان برای ترکیه تابعیت بگیرم در کار اقامت که بعد ا میخواهم از کانادا بگیرم مانع میشود
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سلام. به درستی متوجه سوال شما نشدم. ولی گرفتن تابعیت ترکیه و سپس اقامت کانادا مشکلی به وجود نمی آورد.

      توجه داشته باشید مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است. دفتر وکالت اَپلو هیچ گونه مسئولیتی در قبال کامل و دقیق بودن مشاوره رایگان کارشناسان دفتر ندارد. لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

       

  • تصویر کاربر نازنین شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام من فوق لیسانس حقوق با گرایش جزا و جرم شناسی دارم و در حال حاضر هم باردار هستم. میخواستم در خصوص هزینه‌ی ویزای کانادا ازتون راهنمایی بگیرم و اینکه بنده اگر بخوام اونجا زایمان طبیعی داشته باشم چه کارهایی رو باید انجام بدم و آیا با این مدرک تحصیلی می‌تونم اقامت کانادا رو بگیرم؟
    ممنون میشم اگر در این زمینه مشاوره بدید
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. اگر تمایل به اخذ ویزای توریستی کانادا را دارید باید بدانید که در حال حاضر به دلیل پاندمی کرونا، محدودیت های مرزی در کانادا اعمال می شود و به جز معدود افرادی که توسط اداره مهاجرت و شهروندی کانادا اعلام شده اند، اجازه ورود به کانادا را نخواهید داشت. 

      در خصوص هزینه های زایمان نمی توان قیمت دقیقی اعلام کرد چون بسته به شرایط، متغیر است. فقط فرزند متولد شده در کانادا شهروند کاناداست و هیچ مزیتی برای پدر یا مادر ندارد.

      برای بررسی شرایط شما برای اخذ اقامت دائم کانادا، نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. بنابراین، به شما توصیه می کنیم تا فرم ارزیابی مهاجرت را از وبسایت پر کنید تا با شما تماس بگیریم و مشاوره رایگان دریافت کنید.

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    باسلام. اگر همسرم برای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی من اقدام کند (یعنی دیپند من باشد) ، من بعدا برای انجام مراحل ویزای پدر و مادرم به کانادا به مشکل بر میخورم ؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. همسر دارنده ویزای تحصیلی کانادا می تواند ویزای همراه با مجوز کار باز (Open Work Permit) دریافت کرده و بدون محدودیت در نوع کار و کارفرما به مدت 40 ساعت در هفته در کانادا کار کند. در صورت داشتن شرایط لازم می تواند بعد از جمع آوری یکسال سابقه کار کانادایی و در صورت واجد شرایط بودن می تواند از طریق برنامه تجربه کانادایی یا برنامه های مهاجرتی دیگر، درخواست اقامت دائم خود و خانواده اش را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهد. در این صورت تمام اعضای خانواده وی (همسر و فرزندان زیر 22 سال) اقامت دائم را دریافت می کنند. سپس می می توان از طریق برنامه های اقامتی مثل برنامه اسپانسرشیپ والدین، درخواست اقامت دائم والدین را به اداره مهاجرت ارائه دهد و یا با صدور دعوتنامه معتبر، فرایند اخذ ویزای توریستی برای والدین را تسهیل دهد.

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    درود به شما
    میخواستم برای اسپانسر شدن پدر و مادر در سال 2020 اقدام کنم که 13 اکتبر باز می شود
    باید ناتیس آف اسسمنت سالهای 2017-2018-2019 را حساب کنیم یا می شود از 2018 تا 2020 را فرستاد ؟

    ظاهرا امسال در دو نوبت انجام می دهند ، که اولی در 13 اکتبر هست و سری دوم در اوایل 2021
    من درامد کافی از سال 2018 دارم ، برای همین پرسیدم که آیا میشه امسال اقدام کنم یا باید یکسال دیگر صبر کنم

    با تشکر
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. برای شرکت در برنامه اسپانسرشیپ، باید درآمد خود را از سه سال مالیاتی گذشته ارائه دهید (به شرطی که ساکن استانی غیر از کبک باشید). برای دریافت اطلاعات تکمیلی تر و مشاهده جدول میزان دارایی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

      https://www.cic.gc.ca/english/helpcentre/answer.asp?qnum=1445&top=14 

       

       

  • تصویر کاربر سلن سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام..من ۲۲سال سن دارم و با مادرم ساکن ایران هستیم..من تا الان تحت حمایت مالی مادرم بودم و هستم چون که جایی کار نمیکنم و اصلا استقلال مالی ندارم..حال مادرم با مردی در کانادا قصد ازدواج دارد..میخواستم بدونم که آیا میشه من رو هم با خودش ببره ؟ایا میتونه از طریق ویزای اسپانسرشیپ من رو ببره؟اخه اصلا نمیتونه دوری من رو تحمل کنه و من هم شغلی ندارم و پدر هم ندارم ک حمایت مالیم بکنه.
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. استفاده از برنامه اسپانسرشیپ برای برای فرزندان بالای 22 سال امکان پذیر نیست. روش های مناسب برای ورود شما به کانادا با توجه به شرایط ذکر شده، از طریق تحصیل و یا ویزای کار است.

  • تصویر کاربر اسرین دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۵سال است اقامت کانادارو دارم میخواهم ازشوهرم طلاق بگیرم هردو درکانادا دریک خانه زندگی میکنیم پرسه طلاق توافقی چقد (زمان) طول میکشه
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام. متاسفانه در این زمینه نمی توانیم کمکی به شما بکنیم چون در حیطه فعالیت دفتر اپلو نیست.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر