پناهندگی کانادا با ویزای توریستی

پناهندگی کانادا با ویزای توریستی آیا امکان پذیر است؟ سالانه هزاران نفر با گرفتن ویزای توریستی وارد کشور کانادا می‌شوند و‌ پس از رسیدن به این کشور در خواست پناهندگی می‌دهند. بیشتر مواقع می‌توان گفت بیشتر این افراد در حقیقت به هیچ عنوان پناهنده نیستند، بلکه با مدرک سازی سعی بر پناهنده جلوه دادن خود دارند. 

در ابتدا باید این توضیح را داد که پناهندگی کانادا با مهاجرت به کانادا تفاوت دارد، مهاجر کسی‌ است که به دنبال اقامت دائم کاناداست، اما پناهنده مجبور به فرار شده است. این فرار ممکن است به خاطر تبعیض های نژادی، مذهبی، ملی، عضویت در گروهی خاص و یا عقیده سیاسی باشد. کانادا به این گونه افراد که از ترس آزار و اذیت در حال فرار هستند و امیدی به نجات ندارند، پناه می‌دهد که به این کار برنامه اسکان مجدد کانادا می‌گویند.

افراد سعی می کنند پناهندگی کانادا را با ویزای توریستی امتحان کنند به این صورت که شخص سابقه توریستی خوبی دارد، ویزای توریستی کانادا را دریافت می کند و به خاک کانادا می آید. به محض ورود درخواست پناهندگی خود را به اداره مهاجرت کانادا می دهد. 

اداره مهاجرت وکیل پناهندگی در کانادا را در اختیار فرد قرار می دهد، که همراه وی باشد. کانادا از تعداد بسیار کمی از پناهندگان جهان پذیرایی می کند. براساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کانادا، کانادا میزبان حدود ۵/۱٪ از پناهندگان جهان است. 

پناهندگی در مقایسه با سایر روشهای مهاجرتی شروط سخت تری دارد، اگر چه در این نوع پرونده ها فاکتورهایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کار، سطح زبان مطرح نیست، اما عوامل بسیار سخت تری برای دریافت پناهندگی وجود دارد که بایستی به اثبات برسد.

شرایط پناهندگی کانادا با ویزای توریستی

برخی از محققان اظهار می کنند که  استقبال از تازه واردان پناهندگی می تواند، در واقع میزان جرم و جنایت را کاهش دهد. در جدیدترین داده های آماری کانادا، درصد مهاجران اخیر در مناطق مختلف تورنتو و مونترال با انواع جرایم متناسب است، و به عنوان (یک عامل محافظ)  یک محافظ در برابر جرم عمل می کند.

راه های پناهندگی کانادا با ویزای توریستی

پناهندگان از دو طریق می توانند به کانادا مهاجرت کنند:

۱_اسکان مجدد به کانادا

جایی که پناهندگانی که خارج از کانادا هستند و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و امیدی به نجات ندارند انتخاب می شوند و سپس به کانادا سفر می کنند. این یک پاسخ اختیاری است، که کانادا برای آن یک تعهد اخلاقی دارد.

هر ساله هزاران پناهنده از کشوری دیگر، که به طور موقت در آنجا اقامت دارند، در کانادا اسکان داده می شوند. آنها ممکن است در اردوگاه پناهجویان، در مناطق شهری یا در کشوری زندگی کنند که هیچ منزلتی ندارند و در صورت وجود، حقوق کمی دارند تا بتوانند با آن زنده بمانند. آنها حتی ممکن است در بازداشت باشند یا با خطر بازگشت اجباری به آزار و اذیت مواجه شوند. 

برای آنها، اسکان مجدد به کشور ثالثی مانند کانادا تنها راه حل موجود است. اسکان مجدد محافظت و یک راه حل با دوام (به عبارت دیگر یک خانه دائمی) فراهم می کند. برنامه اسکان مجدد پناهندگان کانادایی از دو دسته تشکیل شده است:

راه های پناهندگی به کانادا با ویزای توریستی

۲_ روند ادعای پناهندگی در کانادا و کنوانسیون ژنو

در جایی که پناهندگان، در داخل کانادا یا در مرزهای کانادا هستند، ادعای خود را در مورد وضعیت پناهندگی در کانادا تعیین می کنند. برای اینکه بتوانیم درک مناسبی از شرایط پناهندگی در کانادا داشته باشیم، بهتر است که تعریف پناهندگی و کنوانسیون ژنو را بدانیم. 

بر اساس کنوانسیون ژنو، پناهنده به شخصی گفته می‌شه که از ترس آزار و شکنجه و یا حتی مرگ به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در گروه‌های اجتماعی مشخص، عقاید سیاسی ویا حتی جنگ، کشور خود را ترک، و قادر به بازگشت نیست. 

این کنوانسیون در سال ۱۹۵۱ تصویب شد و کشور کانادا نیز جزو این کنوانسیون است و طبق قوانین موجود، اطلاعات پناهجویان خود را به آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد (UNHCR) ارسال می نمایند.

شرایط پذیرش پناهندگی اسکان مجدد در کانادا

همه افراد واجد شرایط پناهندگی نیستند. برای واجد شرایط بودن برای اسکان مجدد در کانادا، یک پناهنده نباید:

شرایط پناهندگی به کانادا از طریق ویزای توریستی

دفتر امور شهروندی و پناهندگی، معمولا سه راه مختلف قانونی برای بررسی پرونده های مهاجرتی، پناهندگی به کانادا دارد. این سه راه شامل موارد زیر میشود:

۱_ پناهندگان معمولی

پناهندگان معمولی، معمولا افرادی هستند، از کشور های دیگر، که مایل به بازگشت به وطن خود نیستند. چرا که ممکن است در صورت بازگشت به دلایل زیر مورد مورد آزار و اذیت قرار بگیرند:

  • دلایل نژاد پرستانه 
  • دلایل مذهبی
  • دلایل سیاسی ( نظرات سیاسی مخالف حکومت)
  • ملیت
  • عضویت در یک گروه و یا جمعیت اجتماعی خاص مخصوصا زنان و مردانی که تمایلات جنسی متفاوت از عامه جامعه دارند.

۲_ پناهندگی از کشور های آواره

این دسته از مهاجران کسانی هستند که در دسته پناهندگان معمولی قرار نمیگیرند. افرادی واجد شرایط این دسته هستند که: 

۳_ پناهندگان از کشور های منبع

اتباع کشور هایی که نام کشورشان در سازمان ملل متحد به عنوان کشور منبع پناهنده ها معرفی شده اند، جزو این دسته محسوب می شوند. 

شرایط زندگی پناهندگان کانادایی با ویزای توریستی

طبق گزارش سازمان ملل، نتایج جالبی، در رابطه با وضعیت زندگی پناهندگان در کانادا در زمینه شرایط زندگی، مساﺋل بهداشتی اشتغال، نرخ بیکاری، پرداخت مالیات، میزان درآمد، شرایط کار، خرید ملک، تحصیل کودکان و مقایسه ای با وضعیت خود کانادایی ها در این حوزه ها انجام گرفته است.

آیا پناهندگان کانادایی فقط در اردوگاه زندگی میکنند؟

 پناهندگان در شرایط مختلف زندگی می کنند، نه فقط در اردوگاه ها. پناهندگان در هر کجا که باشند حق محافظت دارند. گفتن اینکه برخی پناهندگان از دیگران مستحق ترند، مثل این است که بگوییم ارزش برخی از انسانها از دیگران کمتر است. حق پناهندگی از آزار و اذیت یک حقوق بین المللی انسان است. 

کانادا طبق کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان و کنوانسیون منع شکنجه، در قبال مدعیان پناهندگی در کانادا تعهدات قانونی دارد.

دادگاه عالی کانادا همچنین تایید کرده است که منشور حقوق و آزادی های کانادا حق مدعیان پناهنده را از عدالت اساسی تضمین می کند، در روندی که ادعاهای آنها برای حمایت به طور بی طرفانه شنیده می شود و ارزیابی می شود.

محل زندگی پناهندگان کانادایی

همه کسانی که در کانادا ادعای پناهندگی می کنند پناهنده تشخیص داده نمی شوند، اما شرایط هر شخص بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که کسی برای مواجهه با آزار و شکنجه به کشورش بازگردانده نمی شود. کانادا تعهدات قانونی یکسانی در قبال پناهندگان خارج از کانادا که متقاضی اسکان مجدد هستند، ندارد.

شرایط بهداشتی پناهندگان به کانادا از طریق ویزای توریستی

هزینه مراقبت های بهداشتی برای پناهندگان و مدعیان پناهندگی کسری از هزینه سایر کانادایی ها است؛ هزینه مراقبت های بهداشتی پناهندگان در کانادا و مدعیان پناهندگی فقط ۱۰٪ هزینه سایر کانادایی ها است. 

علاوه بر این، پناهندگان به کانادا از خدمات بهداشتی کمتری در مقایسه با کانادایی ها استفاده می کنند، به ویژه در چند سال اول پس از ورود. 

این پدیده در بین مردم به عنوان اثر “مهاجر سالم” شناخته شده است.

شرایط بهداشتی پناهندگان به کانادا

شرایط کار برای پناهندگان کانادایی

نرخ بیکاری پناهندگان تفاوت چندانی با نرخ بیکاری کانادایی ها ندارد و تقریبا برابر است. پناهندگان به اقتصاد کانادا کمک می کنند و از آنجایی که تعداد معدودی از آنها بیکار هستند، باری بر دوش مالیات دهندگان کانادایی نمی گذارند. نرخ بیکاری پناهندگان ۹ درصد و این رقم به درصد بیکاران کانادایی یعنی ۶ درصد نزدیک می باشد.

درآمد پناهندگان کانادایی

به طور متوسط، درامد اشتغال پناهندگان در سال اول حدود ۲۰ هزار دلار می باشد. گرچه این مبلغ کمتر از نیمی از، متوسط درآمد کانادایی هاست، اما درامد سالانه آنها به طور پیوسته افزایش می یابد. تقریبا یک نفر از هر ۴ پناهنده سالانه بین ۴۰ هزار تا ۷۹ هزار دلار درآمد دارند.

مشاغلی که پناهندگان کانادایی در آن اجازه فعالیت دارند

نیمی از پناهندگان شاغل، در مشاغلی که نیاز به مهارت بالا دارند فعالیت می کنند. این مشاغل شامل پزشکی، دندانپزشکی، معماری، مدیریت خدمات و مهندسی نرم افزار می باشد. در سال ۲۰۱۶، ۳۳درصد از پناهندگان در بخش هایی مشعول به کار بودند که نیاز به دیپلم دبیرستان یا اموزش شغلی خاص دارشتند، به عنوان مثال می توان به رانندگان کامیون پیشخدمت رستورانی و قصاب های صنعتی اشاره کرد.
شغل پناهندگان در کانادا

آیا پناهندگان اجازه خرید ملک در کانادا را دارند؟

حدود ۶۵ درصد از خانواده های پناهنده که به مدت ۱۰ سال یا بیشتر در کانادا بوده اند در خانه های خود زندگی می کنند. در حالی که این میزان برای متولدین کانادا ۷۹ درصد است. حدود یک سوم از خانواده های پناهنده موفق شدند ظرف ۵ سال اول حضور در این کشور، خانه های شخصی خود را بخرند.

وضعیت تحصیل کودکان پناهنده به کانادا

عملکرد کودکان پناهنده نیز به اندازه کودکان متولد کانادا در مدرسه خوب است و دانش و مهارت های آنها در نیروی کار کانادا نقش بسزایی دارد. تعداد پناهندگانی که در کودکی به کانادا وارد شده اند و تحصیلات خود را در دبیرستان، کالج، دانشگاه و تحصیلات تکمیلی به پایان رسانده اند در مقایسه با کودکانی که در این کشور بدنیا آمده اند بیشتر است.

هزینه پناهندگی به کانادا چقدر است؟

به صورت معمول هزینه های گزافی را متقاضیان به جهت مهاجرت از طریق پناهندگی میپردازند. این هزینه ها تنها هزینه های مادی نیستند؛ هزینه پناهندگی به کانادا می تواند معنوی و جانی هم باشد. آینده پناهندگی آینده ی چندان روشنی نیست.
قطعا راههایی به مراتب بهتر از پناهندگی جهت مهاجرت وجود دارد که با شرایط متقاضی ارتباط مستقیم خواهد داشت. راههایی مثل کار، تحصیل، ازدواج، سرمایه گذاری و کارآفرینی و…

دکتر مرجان گلستان وکیل مهاجرت به کانادا

دفتر وکالت دکتر مرجان آتشی گلستان | مهاجرت به کانادا | اخذ اقامت کانادا | اخذ پاسپورت کانادا

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید.مقررات مهاجرت همواره در حال تغییر است.  لطفا جهت دریافت وقت مشاوره با وکلای دفتر، وقت قبلی بگیرید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزانه یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام
    لطفا راهنمایی کنید چطور می تونم پناهندگی کانادا رو بگیرم
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)

      پناهندگی فعالیت نداریم

  • تصویر کاربر ژاك شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    من وهمسرم PR كاناداراداريم
    خواستم بدانم :
    دخترونوه ي ده ساله ام كه درايران
    هستند ميتوانندبه كمك ما ودعوتنامه
    ي مادرخواست وبراي توريستي بكنند؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      بله 

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام من۱۷سالمه ایران زندگی میکنم از خانواده ی ال جی بی تی هام و اینکه از سمت خانواده و جامعه خیلی مورد ازار و اذیت قرار میگیرم و اینکه من علاقه به خوانندگی دارم ولی بااین شرایطی که دارم بازم میگم از سمت جامعه خیلی خیلی مورد ازاد قرار میگیرم می‌خوام ویزای توریستی بگیرم و درخواست پناهندگی بدم ولی نمی‌دونم چه جوری میشه راهنمایم بکنین ممنون
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      پناهندگی فعالیت نداریم

  • تصویر کاربر سودابه چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام برای دخترم ترم سوم دانشگاه آزاد رشته سلول ملکولی هست برای ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد چه زمانی باید اقدام کرد
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      فرم لرزیابی راتکمیل نمایید

  • تصویر کاربر K دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام، من مقاله تون در بارهی پناهندگی در کشور کانادا رو خوندم و می خواستم بگم که من و والدینم قصد اخذ ویزای توریستی و بعد اعلام پناهندگی در کانادا رو داریم،می خواستم بدونم که تمام افرادی که در کانادا پناهنده هستند، می تونن بعد از چند سال در کانادا موندن سیتیزن شیپی بگیرن‌ و اینکه می تونن مثل شهروندان عادی زندگی‌کنن؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      پناهندگی فعالیت نمیکنیم

  • تصویر کاربر پریسا۴ سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام.
    من و همسرم در کانادا زندگی میکنیم من دانشجو هستم و همسرم ویزای کار دارن. خواهر شوهرم قصد اپلای برای ویزای توریستی و بعد از اون پناهندگی داره.
    آیا ممکنه پناهندگی خواهر شوهرم روی درخواست pr ما اثر بذاره؟
    اگر خواهر شوهرم اینجا پناهنده بشن آیا هزینه های ایشون با ما هست؟
    آیا بعد از اینکه خواهر شوهرم درخواست ویزای توریستی کردن من میتونم به اداره مهاجرت اطلاع بدم که قصد ایشون پناهندگیه؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      لطفا تماس بگیرید

  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آیا شخصی که از طریق ویزای توریستی موفق به پناهندگی شده به هیچ عنوان حتی سفر کوتاه مدت امکان سفر به کشور خودش رو نداره ؟؟واگر امکان سفر هست بعداز چند سال از پناهندگی میتونه به کشور خودش سفر کنه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      خیر نمی تواند

  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آیا شخصی که از طریق ویزای توریستی موفق به پناهندگی شده به هیچ عنوان حتی سفر کوتاه مدت امکان سفر به کشور خودش رو نداره ؟؟واگر امکان سفر هست بعداز چند سال از پناهندگی میتونه به کشور خودش سفر کنه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت شنبه ۱۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      خیر نمی تواند

  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آیا شخصی که از طریق ویزای توریستی موفق به پناهندگی شده به هیچ عنوان حتی سفر کوتاه مدت امکان سفر به کشور خودش رو نداره ؟؟واگر امکان سفر هست بعداز چند سال از پناهندگی میتونه به کشور خودش سفر کنه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      امکان بازگشت به کشور مبدا خود، بیانگر این است که در این کشور خطری شما را تهدید نمی کند. بنابراین پناهندگی بی معنی است و پناهندگی شما باطل می شود.

  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آیا شخصی که از طریق ویزای توریستی موفق به پناهندگی شده به هیچ عنوان حتی سفر کوتاه مدت امکان سفر به کشور خودش رو نداره ؟؟واگر امکان سفر هست بعداز چند سال از پناهندگی میتونه به کشور خودش سفر کنه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر کارشناس مهاجرت سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      امکان بازگشت به کشور مبدا خود، بیانگر این است که در این کشور خطری شما را تهدید نمی کند. بنابراین پناهندگی بی معنی است و پناهندگی شما باطل می شود.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر